میرمحمدیان با تأکید بر استفاده از ظرفیت فاطمیه و مفهوم مادری در گسترش پیوندهای اجتماعی گفت: مبنای ما در جمع کردن آدم‌ها به دور هم جنسش ولایت و محبت و برای خدا یک کار مشترک را انجام دادن است.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام سید ناصر میرمحمدیان مدیر عامل بنیاد هدایت امروز در سفر به استان خراسان جنوبی در جلسه ستاد شئون فرهنگی ویژه «عملیات فاطمیه» که با حضور آیت الله عبادی نماینده ولی فقیه در استان و اعضای ستاد برگزار شد، به آیه شریفه «اللهُ نُورُ السَّماواتِ وَالأَرْضِ» اشاره کرد و اظهار داشت: این آیه را به حضرت زهرا (س) نسبت می‌دهند و از طرفی از مجموعه روایاتی که درباره ولایت صحبت می‌کنند احساس می‌شود که این نور همین ولایت و آن نور خدا که در زمین جاری می‌شود از جنس ولایت است.

وی ادامه داد: ولایت ۲۵ معنا دارد ولی ریشه معنایی همه درهم تنیدگی و یکپارچه شدن به واسطه کنار هم بودن است؛ ابزار ولایت جنسش محبت است و چیزی که در این نظام آدم‌ها را در کنار هم قرار می‌دهد همین محبت است؛ بر خلاف نظام شیطانی که بر پایه زر و زور و تزویر شکل می‌گیرد.

حجت الاسلام میرمحمدیان افزود: آدم‌ها وقتی به هم محبت می‌کنند گویا این رشته ولایت را در بین خود تقویت می‌کنند؛ چراکه این ولایت که از آسمان به زمین جاری می‌شود یک سیر طولی دارد و یک سیر عرضی. در سیر عرضی آن سه جنس دارد؛ اولین قسم از این ولایت بین اعضای خانواده و ذیل صله رحم معنا می‌شود و دومین دسته ولایت همسایه‌ها بر همدیگر است که حضرت فرمود خداوند به قدری درباره همسایه سفارش کرد که گمان کردم، همسایه از همسایه ارث می‌برد و سومین دسته نیز ولایت بین برادران مؤمن است.

مدیرعامل بنیاد هدایت با اشاره به روایت شریفه «صِلَةُ اَلرَّحِمِ وَ حُسْنُ اَلْجِوَارِ یَعْمُرَانِ اَلدِّیَارَ» خاطرنشان کرد: بر اساس روایات تقویت این پیوندهای ولایی علاوه بر فواید بسیار دیگری که دارد، اثر اجتماعی آن هم این است که باعث آبادانی شهرها و بلاد می‌شود.

وی با اشاره به تلاش شیطان در قطع پیوندهای ولایی در تمدن غرب ابراز داشت: حاصل تفکر و تمدن غربی این است که هر چقدر زندگی‌ها مدرن تر می‌شود، پیوندهای خانوادگی، همسایگی و برادری کم می‌شود و وقتی تفکر باطل اوج می‌گیرد، پیوندهای اجتماعی در اوج گسست قرار می‌گیرد.

مدیرعامل بنیاد هدایت، شکل گیری حکمرانی مجازی در تمدن غربی را نیز بر اساس قطع ارتباطات عنوان کرد و افزود: حتی نوع حکمرانی و اداره دیوان سالار ما نیز در مسیر قطع پیوندهای اجتماعی است در حالی که خداوند حتی در کمک به نیازمندان و… بهانه‌ای قرار داده تا افراد به همدیگر ارتباط پیدا کنند، به گونه‌ای که اگر در فامیل نیازمندی هست اولویت با خویشان اوست یا اگر در بین همسایه‌ها فرد نیازمندی وجود دارد باید همسایه‌ها بیایند و او یاری کنند.

وی ادامه داد: در تعالیم دینی ما مفهوم جمع کنندگی و اتصال و در کنار هم قرار دادن با مفهوم مادری و حضرت زهرا (س) گره خورده و در مورد شفاعت حضرت زهرا (س) در قیامت هم که صحبت می‌کنیم جنس آن جمع کننده است؛ جمع کردن مردم اوج یک حرکت انسانی است که با همدیگر حرکت کنند.

حجت الاسلام میرمحمدیان بر استفاده از ظرفیت فاطمیه در ایجاد پیوندهای اجتماعی تأکید کرد و افزود: ما می‌توانیم از ظرفیت‌ها فاطمیه در چندین جهت استفاده کنیم؛ یکی مفهوم مادری است که در غرب امروز به شدت از هم پاشیده است، مادر فقط یک زاینده نیست بلکه پیوند قلبی با فرزند دارد و در خانواده نقش محوری دارد.

وی ادامه داد: مفهوم مادری و جمع کنندگی در جامعه هم بسیار ارزشمند است و فرصت فاطمیه می‌طلبد که در مدل‌های اجرایی و برنامه‌هایی که داریم و محتوایی که ارائه می‌کنیم که البته کارهایی هم شده به این مفهوم بیشتر بپردازیم.

مدیر عامل بنیاد هدایت اذعان داشت: مفهوم مادری از ابتدا با مفهوم امامت گره خورده است. یعنی در جامعه ما هم امام می‌خواهیم و هم مادر؛ همان‌طور که در خانواده پدر نقش امام را دارد اما زمام خانواده بدون مادر به هم می‌ریزد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: ویژگی جمع کنندگی که در جنس زن و مادر هست را باید تبیین کنیم که بر چه اساسی باید جمع کنیم؛ غربی‌ها هم با رأی گیری و منافع مشترک و… افراد را دور هم جمع می‌کنند ولی مبنای جمع کردن ما در اینجا جنسش ولایت و محبت و برای خدا کار مشترکی را انجام دادن، است.

حجت الاسلام میرمحمدیان در پایان بر استفاده از ظرفیت عظیم آثار به یادگار مانده از حضرت فاطمه زهرا (س) تأکید کرد.