به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از آسوشیتدپرس، اولین نشست «نورافکن» که از ۳۰ نوامبر تا ۳ دسامبر (۹ تا ۱۲ آذر) در کارتاخنا کلمبیا برگزار میشود با سرمشق قرار دادن گابریل گارسیا مارکز رویدادی برای عمیقتر کردن پیوند روزنامهنگاری تحقیقی با فیلمسازی داستانی است.
این نشست که توسط فیلیپا کووارسکی و آلسیا وستون سرپرستی و سازماندهی شده به دنبال ایجاد یک اتحاد بلندمدت برای ارتباط خبرنگاران تحقیقی و گزارشهای آنها با صنعت فیلم و تلویزیون است.
این رویداد توسط پروژه «گزارشدهی جرایم و فساد سازمانیافته» (OCCRP) و «بنیاد گابو» با تمرکز بر منافع عمومی هر دو نهاد تأسیس شده است. بر اساس بیانیهای مطبوعاتی گفته شده تلاش بر این است که «یک رابطه همزیستی بین روزنامهنگاری تحقیقی و فیلمسازی داستانی ایجاد شود که منجر به نوعی داستانسرایی شود که هم سرگرم کننده و هم آموزشدهنده و الهام بخش باشد». در ادامه آمده است: روزنامهنگاران تحقیقی میتوانند به ارایه گزارشهای گسترده خود درباره جرایم سازمانیافته و فساد در قالبهای جدید برای دستیابی به مخاطبان بیشتر کمک کنند و در همین حال فیلمسازان میتوانند از محتوای فراوان و تخصص خود برای اطلاع رسانی درباره آنها در پروژههای خود استفاده کنند.
رودریگو گارسیا، پسر مارکز که نویسنده و کارگردان و عضو هیات مدیره بنیاد گابو است، از نزدیک با این برنامه مشارکت داشته و میگوید: این همان چیزی است که پدرم را از هیجان دیوانه میکند: ازدواج سینما و روزنامهنگاری، دو مورد از عشقهای بزرگ زندگی او. و او به همان اندازه از حضور در سمت زمین بازی و در سمت گوش دادن به وجد خواهد آمد. این یک رویا برای او خواهد بود.
نشست «نورافکن» روزنامهنگاران پیشرو تحقیقی را گرد هممیآورد تا ماجراهای خود را برای فیلمسازان ارائه کنند. هدف از این برنامه انطباق داستانها با صفحه نمایش با میزانی از جزییات است که فقط در زندگی واقعی یافت میشود. این نشست همچنین در پی ایجاد همافزایی بینصنعتی با متخصصان حوزههای مختلف رسانه و سرگرمی است. انتظار میرود در ادامه راه ماجراهایی که شایسته توجه هستند تقویت شوند و فراتر از سطح روزنامهنگاری سنتیتر تاثیرگذار شوند.
پاول رادو، روزنامه نگار تحقیقی و از بنیانگذارانOCCRP میگوید: روزنامهنگاری تحقیقی برای افشای حقیقت است و در این نشست با فیلمسازان خلاق همکاری خواهد کرد تا فضای بیشتری برای اطلاع رسانی به مخاطبان ایجاد کند. ما با هم گزارشهای منتشر شده و منتشر نشده را به فیلمهای تخیلی و سریالهای تلویزیونی تبدیل خواهیم کرد تا به رمزگشایی از دنیای جنایتکاران اطراف ما کمک کند و آنها را افشا کند و تاثیرشان را کاهش دهد.
اوایل امسال به دنبال فراخوانی که برای این رویداد و ارسال گزارشها از طریق شبکه روزنامهنگاران تحقیقی و بنیاد گابو انجام شد، بیش از ۲۷۰ طرح پیشنهادی ارسال شد که از بین آنها ۱۴ گزارش تحقیقی انتخاب شد. در طول ۳ روزی که این اجلاس برگزار میشود، ۱۶ روزنامهنگار از ۱۱ کشور با گروهی منتخب از تهیهکنندگان و نویسندگان برجسته بینالمللی با پیشینههای متفاوت، از صفحهنمایش کوچک گرفته تا امکانات هالیوودی، در ارتباط خواهند بود.
شرکت کنندگان صنعت سینما بر اساس سوابق اثبات شده کاری خود به عنوان داستان نویسانی که کارشان خلق داستانهای تأثیرگذار برای مخاطبان جهانی است، به این نشست دعوت شدهاند. اولین شرکت کنندگانی که تاکنون حضورشان تایید شده عبارتند از سوزانا گرانت فیلمنامهنویس «ارین بروکوویچ» و «باور نکردنی»؛ گراهام یوست فیلمنامهنویس «گروه برادران»، «آمریکاییها»؛ چارلز راندولف فیلمنامهنویس «کمبود بزرگ» و «بمبشل»، دایانا بوستامانت فیلمنامهنویس «خاطره»؛ نیکلاس سلیس فیلمنامهنویس «رم»؛ ماتیاس موستایرین فیلمنامهنویس «بازگشته از گور» و«قصههای وحشی»؛ ژانین یاکوفسکی فیلمنامهنویس «تونی اردمان» و دنیس تانوویچ فیلمنامهنویس «سرزمین هیچ مردی».
برخی از برترین روزنامهنگاران تحقیقی جهان تحقیقات خود را انجام میدهند و جزییاتی از پشت صحنه رویدادها ارایه میکنند که به چاپ نمیرسند. برای حفظ امنیت آنها، اسامی آنها در طول مراسم اعلام خواهد شد. مارتا مندوزا و والتر رابینسون نویسنده «اسپاتلایت» روزنامهنگاران تحقیقی هستند که به عنوان سخنران در این اجلاس حضورخواهند داشت و تجربیات خود را با دیگران به اشتراک میگذارند.
جیمی آبلو بانفی، مدیر و از بنیانگذاران بنیاد گابو، گفت: تمام آثار ادبی گابریل گارسیا مارکز ریشه در واقعیت و گزارش درباره جهانی دارد که او در آن بزرگ شده و در آن زندگی کرده است یعنی کارائیب و آمریکای لاتین. باوجود این که گابو به عنوان نویسنده رئالیسم جادویی از سوی میلیونها خواننده در سراسر جهان شناخته شده، اما او سالها به عنوان روزنامه نگار کار کرد. رویداد «نورافکن» هم از این ایده الهام گرفته تا داستانسرایی بتواند تحقیقات روزنامهنگاری را تقویت کند و تأثیر این داستانها را در سطح جهانی از طریق سینما، که یکی دیگر از علایق بزرگ این نویسنده بود، گسترش دهد.