سردار رادان گفت: برای اولین بار نه تنها خانه‌های پلاک قرمز را با بتن پوشاندیم بلکه انشعابات برق و آب آنها هم قطع شد.

به گزارش خبرنگار مهر، سردار احمد رضا رادان فرمانده کل نیروی انتظامی ظهر امروز در حاشیه اجرای طرح جمع آوری معتادان متجاهر از محله‌های شوش و هرندی و پاک‌سازی این محلات که به همراه سردار محمدیان انجام شد، به خبرنگاران گفت: یکی از مسائلی که مردم در تهران را به خصوص در محله‌های شوش و هرندی آزار می‌داد وجود معتادان متجاهر بود ما قول دادیم که به همراه همکاران این دغدغه را برداریم.

وی گفت: در بررسی‌ها مردم محل هم همراه شدند اعم از کسبه گرفته تا کسانی که فعالیت اجتماعی و فرهنگی داشتند. در طرح ضربتی معتادان متجاهر، تعدادی از این افراد به همراه کارتن خواب‌ها جمع آوری شدند. وجود کارتن‌خواب‌ها از لحاظ روحی و روانی آسیب زننده است.

وی تصریح کرد: برخی از خانه‌ها یا مکان‌هایی وجود داشت که به پلاک قرمز مشهور بودند تعدادی از این مکان‌ها خریده شده یا رها شده‌اند معتادان آنجا جمع شده و از آن مکان‌ها به عنوان پاتوقی برای سرقت‌های خرد استفاده می‌شود.

معتادان متجاهر در این اماکن هم جمع آوری شده‌اند. هر روز این جمع آوری اتفاق می‌افتد اما از شب گذشته این تعداد به ۵۰ تا ۶۰ نفر رسیده است.

سردار رادان گفت: این افراد جمع آوری و ساماندهی شده‌اند نسبت به تغییر لباس آنها که ناخوشایند بود هم اقدام شد. همچنین برای اولین بار تعدادی از پلاک‌های قرمز که محل حضور این افراد بود را فقط پلمپ نکردیم بلکه ورودی آنها را با بتن پوشاندیم. همچنین انشعابات آب و برق آنها را برداشته‌ایم و مراقبت کردیم که مجدد به این مکان‌ها وارد نشوند.

وی افزود: برای منازل بلاصاحب اخطار قرمز داده شده که در مدت ۳ ماه باید تعیین تکلیف شود وگرنه شهرداری ورود می‌کند.

وی تصریح کرد: برخی از دستفروشان بودند که کارشان فروش جنس نبود بلکه در سایه این کار اقدامات دیگری انجام دادند. وسایل آنها را با ۷۰ نیسان و وانت جمع آوری کردیم. آنها این مکان‌ها را به پاتوق تبدیل کرده بودند.

این مقام‌انتظامی گفت: تعداد زیادی ضایعات فروشی در این محلات شکل گرفته است معتادان ضایعات را جمع کرده و برای تبدیل به پول به شوش و هرندی می آیند ما آنها را هم جمع آوری کردیم. برای مهندسی این رفتارها اقدامات ویژه ای می‌شود در این زمینه شهردار هم فعال است. این محله‌ها باید به محلی تبدیل شود که مردمش احساس راحتی کنند و با افتخار بگویند که در این محله زندگی می‌کنند. چون این محله‌ها رزمنده خیز بوده و نبض بازار هم در اینجا قرار دارد.

وی با بیان اینکه مرحله دوم و سوم طرح ساماندهی محلات از وجود معتادان متجاهر به زودی انجام خواهد شد گفت: ما از حیث انتظامی وارد این موضوع شدیم شاید دستگاه‌های دیگری که باید ورود کنند یا اینجا را خوب نمی‌شناسند یا خوب کار نمی‌کنند. برخی افراد هستند که به عنوان «خیرین» در این محله‌ها غذا توزیع می‌کنند. اینها نشان می‌دهد که مهندسی فرهنگی اجتماعی خوبی انجام نمی‌شود چون معتادان برای گرفتن غذا هر شب به این مکان‌ها می‌روند. برخی اوقات کار ما برای اینکه نجات دهنده باشد شتاب دهنده آسیب اجتماعی است.

سردار رادان‌گفت: ما براساس خواسته مردم ورود کردیم و تا پاکسازی کامل همین جا می‌مانیم اما دستگاه‌های مسئول باید محل را تحویل بگیرند و بیشتر کار کنند. قول می‌دهم در روزهای آینده کوچه به کوچه بازدید می‌کنیم. فعالان بسیج هم هستند فعالیت می‌کنند تا این محلات پاکسازی شود.