بیرجند- رئیس مجمع نمایندگان خراسان جنوبی گفت: مجلس شورای اسلامی پیگیری یک استفساریه را برای تسهیل پرداخت حق بیمه کارگران ساختمانی کلید زد.

سلمان اسحاقی در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار کرد: با توجه به اصلاح ماده ۵ قانون بیمه‌های اجتماعی کارگران ساختمانی در بهمن ماه ۱۴۰۱ هزینه بیمه کارگران به شدت افزایش پیدا کرد و موجب شد وقفه‌ای در انجام عملیات‌های ساختمانی به وجود آید.

رئیس مجمع نمایندگان خراسان جنوبی بیان کرد: در این راستا بسیاری از فعالان اقتصادی که انتظار کاهش حق بیمه را داشتند به تأمین اجتماعی مراجعه نکردند و برخی که نگران از دست دادن زمان به واسطه رسیدن به فصل سرد سال را داشتند بخشی از حق بیمه را پرداخت کردند.

اسحاقی گفت: بعد از اینکه مجلس قانون را در سال جدید اصلاح کرد ما شاهد کاهش حق بیمه کارگران ساختمانی شدیم.

وی ادامه داد: به عنوان مثال اگر قبل ۳۰ میلیون تومان باید بابت حق بیمه پرداخت می‌شد (بر اساس قانون بهمن ۱۴۰۱) اما با اصلاح در سال جاری این قانون به مدت دو سال متوقف شد و ۳۰ میلیون حتی به زیر یک میلیون کاهش پیدا کرد.

رئیس مجمع نمایندگان خراسان جنوبی افزود: این اصلاح در حق کسانی که مجبور به شروع فعالیت به خاطر نزدیک شدن به فصل سرد سال بودند و بر مبنای همان قانون بهمن ۱۴۰۱ حق بیمه را پرداخت کردند یک اجحاف بود.

اسحاقی با بیان اینکه این موضوع و حواشی آن موجب برخی نارضایتی‌ها شده بود و حتی در خراسان جنوبی برخی مطالبه خود را به دفتر نماینده ولی فقیه به خراسان جنوبی ارجاع کردند و دفتر ایشان نیز به دفتر مجمع نمایندگان خراسان جنوبی برای پیگیری دادند، گفت: در این راستا روز گذشته مجلس یک استفساریه مطرح کرد و پیگیر جمع‌آوری امضا برای آن هستیم.

وی گفت: استفساریه به این معنا است که یک سوال مطرح می‌کنیم و جواب بله و یا خیرآن که بیاید مبنای قانونی می‌شود.

رئیس مجمع نمایندگان خراسان جنوبی اظهارکرد: سوال اول ما در استفساریه این است که آیا افرادی که در فاصله اعتبار قانونی قبلی بیمه‌های اجتماعی کارگران ساختمانی و قانون جدید (از پنجم بهمن ۱۴۰۱ تا سوم آبان ۱۴۰۲) بدهی آنان تقسیط شده باشد اعم از اینکه چک و یا سفته داده و یا تعهد کتبی داده باشند درصد باقیمانده آنان مشمول قانون فعلی است؟

سلمان اسحاقی گفت: اگر این استفساریه رأی بیاورد به این معنا است که باقیمانده اقساط بدهی حق بیمه، مشمول قانون جدید می‌شود.