به گزارش خبرگزاری مهر، اولین برنامه «قاب کلمات» روز گذشته یکشنبه ۱۲ آذرماه توسط باشگاه رشد استعداد ادبی هنری معاونت فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد.
این برنامه با محوریت نقد و بررسی کتاب «فاطمه شاهرودی» عضو هیأت علمی پژوهش هنر دانشگاه آزاد تهران مرکز توسط باشگاه رشد استعداد ادبی هنری معاونت فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی و با حضور عباس محمدی، محمدمهدی رادان، پرستو گلستانی برگزار شد.
در این برنامه محمدمهدی رادان عضو هیأت علمی و گروه جامعه شناسی واحد تهران شمال دانشگاه آزاد؛ بازار نقادی ایران را بازار خرابی دانست و گفت: در خارج از ایران هر کسی که محصولی ارائه میدهد دیگران را ترغیب میکند به این امر که ایرادی از آن بگیرد. چون فرهنگ نقادی مسألهای ایجاد شده و جاافتاده ای است. و دیگر اینکه با این کار آینده را برای خود به حال میآورد. باید چیزی باشد که آسیبها و خطرات آینده را در حال نشان دهد و این امر لطف بزرگی به جامعه است.
محمد مهدی رادان منتقد را به دندان پزشک تشبیه کرد و افزود: هیچ کسی به دندان پزشکی مراجعه نمیکند تا از دندانهایش تعریف صورت بگیرد بلکه باید توسط دندان پزشک نقصها و آسیبها یافته شود و ترمیم یابد. حتی شخص بیمار حاضر است برای آیندهی زیستن خود در این مورد هزینههای بسیاری کند. در کشور طرحهایی ارائه میشود که تلاش جمعی بر این است که عیبهای آن دیده نشود و به سرعت به مرحلهی اجرا دربیاید. این مسأله آینده خطرناکی را پیش نظر میآورد. این کتاب باید این روحیه را ایجاد کند تا هر تحقیقی باید آن قدر درست باشد که باکی از محاسبه آن نداشته باشد.
رادان به درس نامه هنر در دانشگاههای کشور انتقاد کرد و گفت: اینکه دانشجوی هنر در انتهای تحصیل باید به تحقیق روی بیاورد از ایرادات بزرگ درس نامه هنر در دانشگاه هاست. اگر هنرآموزی نیازی به تحقیق ندارد باید از درس نامه ها حذف شود و اگر نیازی برایش تعریف شده است چرا تا انتهای کار خبری از آن نیست که در آخر کار با این همه سوالات رو به رو میشویم که نیازمند راهنماییهایی به این میزان باشیم. این مساله تنها با کتاب درست نمیشود. چون کتاب، علاقه مندان به کتاب و تحقیق را به سمت درستی هدایت میکند و متأسفانه همگان را به این سمت سوق نمیدهد.
عضو هیأت علمی واحد تهران شمال دانشگاه آزاد برای نقد کتاب از نظریه مرگ مؤلف استفاده کرد و گفت: وقتی این کتاب به چاپ رسیده دیگر حیات صاحب اثر به پایان رسیده و کتاب از این پس باید به دست نقد و بررسی سپرده شود و مهمترین مبحثی که میتوان در مورد کتاب گفت آن است که در عنوان کتاب، کلمه «در هنر» اضافی ست. چون مثالهایی وجود ندارد تا نشان دهد که این کتاب راهنمای نگارش طرح تحقیق در هنر است و دومین ایرادی که به این کتاب میتوان وارد کرد این است که این کتاب راهنمای نگارش تحقیق نیست و فقط برای ارائه طرح تحقیق است و در آن از شیوههای نگارش طرح تحقیق مثال و راهکاری ارائه نمیشود.
همچنین پرستو گلستانی بازیگر افزود: این کتاب تجربهای بسیار موفق در زمینه تحقیق است که با تلاشهای صادقانه فاطمه شاهرودی در این کتاب به نمایش درآمده است. پیش تر از این کتاب، شخصیت دکتر شاهرودی باعث شده که همنشینی با او برای من به عنوان خاطرهای در زیستنم جریان دارد.
گلستانی در ادامه افزود: مساله کتاب و کتابخوانی معضل بزرگی در جامعه هنری است و من این مشکل را با بسیاری از هنرمندان و دانشجویان هنر دارم. این معضل با توجه بیشتر به انتشار این کتابها قابل هدایت و راهنمایی است.
در ادامه برنامه عباس محمدی رئیس باشگاه رشد استعداد هنری ادبی معاونت فرهنگی هنری دانشگاه آزاد اسلامی گفت: قاب کلمات در باشگاه رشد، برنامه ریزی شد و امروز شاهد اجرای اولین برنامهی آن هستیم و قرار است این برنامه ادامه داشته باشد. این کتاب توسط کارگروه پژوهش هنر که به پیشنهاد شریف زاده رئیس دانشکده هنر آزاد تهران مرکز شکل گرفت انتخاب شد. و دلیل اصلی انتخاب آن به عنوان کتاب اول برنامه قاب کلمات مساله مهم تحقیق و پژوهش پیرامون هنر است.
رئیس باشگاه رشد استعدادها در ادامه افزود: پرداختن به کتابهای استادان دانشگاه آزاد هدف اصلی برنامه قاب کلمات است که به شناخت کتابهای استادان دانشگاه آزاد به دانشجویان و علاقه مندان آن منتهی میشود.
محسن رزوان منتقد کتاب راهنمای طرح تحقیق در هنر را از منظر تعریف واژه تحقیق و پژوهش بررسی کرد و گفت: تحقیق در لغت به معنای حقیقت کردن چیزی و یا حتی تصدیق حقیقت هاست. پس ناگزیر و ناگریز هستیم که در بخشی از تحقیق ادامه دهنده راه گذشتگان باشیم و تصدیق گوی حقایقی باشیم که در گذشته به آن پرداخته شده است. اما این همه مسیر تحقیق نیست. اینکه هر دانشجویی ملزم به ارائه تحقیق است به این معنا نخواهد بود که او محقق است.
در تعریف لغوی پژوهش آمده که پژوهش پی جویی کردن است. پی یعنی رد پا و طی، یعنی قاب پای انسان و در ادبیات، پژوهش در کنار گفت و شنید همراه شده است. پژوهشگر باید کارشناس باشد که قوه تمیز دادن داشته باشد که بتواند راه را از بیراهه بشناسد و دلیل کاروان علم بماند و هر دانشجو که مجبور است پژوهش کند نمیتوان او را پژوهشگر نامید.
این منتقد ادبیات در ادامه افزود: کتاب مورد بحث فرصت بزرگی بود که دکتر شاهرودی بتواند در آن به اغتنام فرصت برسد و از این کتاب، علاقه مند به تحقیق و پژوهش بپروراند. ولی فقط به راهنما بودن در این کتاب بسنده کرده است. اینکه کتاب پاسخگوی دانشجویان علاقه مند به هنر و پژوهش هنر باشد برایش کافی است. راهنمای کاروان بی شک مورد اعتماد اهل کاروان است. و حیف است با این همه اشراف به راه، درصدد یافتن و یا حتی ساختن راه تازه برنیاید.