به گزارش خبرگزاری مهر، همایش بزرگ جریان مردمی جماران با عنوان «ایران آینده؛ اعتلای حکمرانی برای پیشرفت» با حضور بیش از هزار نفر از جوانان نخبه و اقشار گوناگون مردم، فعالان سیاسی و انقلابی، نمایندگان مجلس شورای اسلامی کشور و پیشکسوتان ورزشی و فرهنگی در محل مجتمع فرهنگی سرچشمه برگزار شد.
احمد نادری، دبیرکل جریان مردمی جماران و عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی در ابتدای این همایش با اشاره به اینکه ما در پایان مجلس آینده، ده سال از گام دوم را پشت سر خواهیم گذاشت، بیان کرد: این روند نیازمند بازبینی حکمرانی در عرصههای گوناگون برای حرکت بهتر، پرشتابتر و مؤثرتر است. ما در جماران از ضرورت بازاندیشی سخن میگوئیم. یک معنای بازاندیشی که در ادبیات مارکسیستی است که به معنای عدول از راه گذشته است که این مدنظر ما نیست، بلکه مقصود ما آن است که از عملگراییهای صرف و تکرار گذشته پرهیز کنیم. تجربیات سابق حکمرانی را چراغ راه قرار دهیم؛ اندیشیدن به ارتقای حکمرانی در آینده را هدف قرار دهیم.
وی تصریح کرد: من به عنوان یک معلم علوم اجتماعی نمیتوانم از مهاجرت میان نخبگان، چالشهای حجاب، فضای مجازی و … به سادگی عبور کنم. ما باید طرح روشنی متناسب با مؤلفههای اجتماعی و تاریخی خود داشته باشیم. یکی از عواملی که نظام حکمرانی ما را در برخی حوزه دچار سُستی کرده بحران بازتولید یا عدم چرخش نخبگان است. یعنی جایگزینی مدیران سالمند با نسل چهارم و پنجم که جوانان مؤمن و انقلابی هستند. نیروهای جوان باید با استفاده از تجربه از نسلهای اول و دوم انقلاب اسلامی، جایگزین آنها شوند.
دبیرکل جریان مردمی جماران گفت: دیگر مؤلفه لازم که جماران به دنبال آن است، بومی فکر کردن و جهانی عمل کردن است. این یکی از مؤلفههای جدی مکتب حاج قاسم است. کُنشگران این مکتب در مقابل غربزدگان و متحجران داخلی که فکر بومی و عمل جهانی ندارند، میایستد.
احمد نادری با اشاره به اینکه بومی فکر کردن یعنی مردمی و از جنس آنها بودن، اظهار کرد: به همین خاطر مردم حاج قاسم را دوست داشتند. زیرا او زندگی خود را به وسعت مردم گسترش داده بود. جهانی فکر کردن یعنی تلاش برای تبدیل شدن به یک قدرت جهانی برای ایفای نقش خود در نظم آینده جهان. به همین خاطر رهبر انقلاب حاج قاسم را ملیترین و اُمتی ترین فرد این امت میداند.
محسن رضایی، دبیر شورای عالی هماهنگی سران قوا با حضور در این همایش، اظهار کرد: عبارت «ایران آینده» مرا به ۲۵ سال پیش و زمانی که میخواستم از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی خارج شوم برد که همایشی با عنوان «سپاه آینده» برگزار کردیم. در آن زمان دغدغهای داشتم که اگر نسل اول فرماندهان سپاه کنار روند، آیا فرماندهان بعدی همان اخلاص بسیجیهای سابق را خواهند داشت یا خیر؟ در آن سلسله نشستها دریافتم که نسلهای بعدی نیز همان روحیه انقلابی را دارند. وی افزود: دغدغه شما دغدغه مقدسی است که مسؤولیت سنگینی را بر دوش شما میگذارد؛ زیرا در این عبارت، حوادث بسیار سرنوشت سازی جای دارد.
وی تصریح کرد: نظریه نظام انقلابی رهبر انقلاب باید مبنای حرکت جریان مردمی جماران باشد. انقلاب اسلامی با کوله باری از تجربهها، دستاوردهای بزرگ و بعضی آسیبهای جدی خود را به امروز رسانده است. اولاً باید بدانیم چگونه به ایران آینده بیاندیشیم و سپس چگونه میتوانیم آن را بسازیم؟
به گفته وی، یکی از بزرگترین مشکلاتی که فاجعه صدر اسلام را به وجود آورد و شهادت حضرت زهرا (س) نماد آن شد، تخلیه نظام اسلامی از انقلابیگری بود. مثلاً ارزش سن و سال جای کارآمدی را گرفت. شاخصه نظام انقلابی رسول خدا (ص) کارآمدی و انقلابیگری بود؛ نه سن و سال افراد. گاهی از جوانان و گاهی از افراد سالمند استفاده میکردند.
رضایی اظهار کرد: توجه به مسأله حکمرانی، اخلاق، ارزشهای انقلاب و بازگشت به قواعد رفتاری، سنتها و روشهای دهه انقلاب و بازخوانی آنها در درون نظام منجر به تشکیل نظام انقلابی خواهد شد. ما باید فاصلهای که با این شاخصها گرفتهایم را کوتاه کنیم.
علیرضا معاف، معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دیگر سخنران این مراسم با بیان اینکه امروز دو روایت در مورد وضعیت جمهوری اسلامی وجود دارد، اظهار کرد: یک نگاه معتقد است این مسیر چهل و پنج ساله قابل دفاع نیست و ما خجالت زده و شرمندهایم و بد عمل کردهایم؛ غربزدهها و نیویورک پرستان چنین روایت تلخ و سیاهی از وضعیت کشور دارند.
وی افزود: جهانبینی دوم، نگاه رهبر انقلاب است که مسیر را خجالت زده و عامل شرمندگی نمیداند اما معتقد است مشکلاتی وجود دارد که باید برای حل آن تلاش کنیم. جریان مردمی جماران، دولت، مجلس و اقشار مختلف مردم باید یک جمع بندی نسبت به صحت به این دو روایت داشته باشد.
معاف بیان کرد: آیا میشود بهتر از این حکمرانی را ارتقا داد؟ بله با خردگرایی، تفکر، اخلاص، کار تشکیلاتی و منظومهگرایی میتوان مسائل مزمن و انباشته را حل کرد.
معاون وزیر ارشاد تشریح کرد: جریان جماران و تشکیلات جبهه انقلاب و ائتلاف شورای انقلاب باید صدای تودههای انقلاب و عدالتخواهی باشد. اگر چنین نباشد از مردم فاصله خواهند گرفت.
وی گفت: جریان انقلاب باید در دفاع از آزادیهای فرهنگی اجتماعی مردم نباید لکنت داشته باشد. جریان انقلاب باید نسبت خود با آزادی را مشخص کند. باید نسبت خود با بعضی سختگیریهای فرهنگی که به اسم جریان انقلاب مطرح میشود را مشخص کرد.
علیرضا معاف عنوان کرد: باید به مسائل رویکرد حل مسأله داشت و در آن نگاه شایستهسالاری حاکم باشد. جریان انقلاب باید مدافع این نگاه باشد که انسانهای قوی و کاربلد را در جای خود بگذارد نه انسانهای متملق. دولت، مجلس، شورای شهر چنین منطقی باید داشته باشد.
وی خاطرنشان کرد: جریان جماران قائل به دوگانگی و اصطکاک نیست و امروز نیز وقت چنین کارهایی نیست. اگر ما فرهنگ اخوت و اخلاق را در نظام مدیریتی فرهنگی، اقتصادی و سیاسی کشور حاکم کنیم، قطعاً موفق خواهیم بود.
سینا کلهر، معاون فرهنگی و توسعه ورزش همگانی وزارت ورزش و جوانان و سخنگوی جریان مردمی جماران در ادامه تصریح کرد: ممکن است پاسخها و ابزارهای ما متفاوت باشد اما همگی درباره آینده ایران و تحقق ایران قوی و پیشرفته، نگرانیهای مشترکی داریم.
وی افزود: محور اصلی این همایش همین دغدغه مشترک است. خیلیها ممکن است در مقابل ناکامیها و شکستهای فردی تحمل داشته باشیم. اما وقتی نام ایران در میان است شکست برای همه ما تلخ خواهد بود. چنین تجربهای را در مسابقات ورزشی داشتهایم که همگی پیروزی ایران را فریاد میزنیم. به همین دلیل مردم ایران نسبت به توسعه و پیشرفت کشور خود در شاخصهای مختلف حساس هستند و نسبت به قرار گرفتن در میان بهترینها دغدغهمند هستند.
کلهر تصریح کرد: معنویت گرایی و استقلال گرایی ما افقهای بلند مردم اعصار مختلف بوده که ذیل طرح ایران قوی آمده است همانطور در بیانیه گام دوم به آن تاکید شده است. همه ما به آن باید فکر کنیم که ایران قوی چگونه در قرن پیش رو محقق میشود. این خواست همه ما که در ابتدای قرن زندگی میکنیم و آیندگان ما است. بنابراین ایران قوی یک شعار تبلیغاتی نیست بلکه یک طرح راهبردی و یک کلان نقشه است که هم ما را نگه میدارد و هم افق آینده ما را روشن میسازد.
سخنگوی جریان مردمی جماران گفت: یکی از مهمترین مسألههای امروز ما همین است که طرحهای ما نسبت به تحقق ایران قوی چیست. رهبر انقلاب در دیدار با ورزشکاران فرمودند ایران قوی، ورزش قوی میخواهد. چنین ایرانی اقتصاد و فرهنگ قوی و به دنبال ان مردم قوی نیز میخواهد. سهم و نقش و کارکرد ما در فعالیتهای فردی، گروهی و حزبی این طور معنا پیدا میکند که چه نقشی در ایران قوی داریم.
وی عنوان کرد: آورده ما برای این سرزمین چیست و چه ارزشی را به عنوان دستاورد فعالیت خود تقدیم این خاک و وطن کردهایم. یک بار دیگر از خود بپرسیم که داده و ستانده ما از وطن چیست و نتیجه آن به نفع کدام ما است. حضور در عرصه سیاست هم به همین منظور معنا دارد وگرنه سیاست چیزی جز رقابتهای فردی برای کسب قدرتهای شخصی نخواهد بود. در چنین شرایطی سیاست پدر و مادر نخواهد داشت؛ زیرا طرح ملی و کلان را در خدمت منافع شخصی درمیآورد.
سینا کلهر بیان کرد: در فرهنگ سیاسی انقلاب و دوران جنگ رقابت بر سر از خود گذشتن، ایثار کردن و دیگری را بر خود شایسته دانستن بود که ناشی از طرح انقلاب و امام انقلاب بود. آنها سربازانی بودند که خود را برای اهداف انقلاب فدا میکردند.
معاون وزیر ورزش و جوانان تشریح کرد: هرکس شایستهتر است او مقدمتر است. این به معنای دوری از قدرت و نگاه منفی به قدرت سیاسی نیست بلکه قدرت را در خدمت برنامه ملی و کلان میخواهد نه منفعتهای شخصی.
وی گفت: جریان سیاسی که طرحی برای کشور دارد چه در قدرت باشد و چه نباشد، برای آینده کشور خود برنامه دارد و برای آن تلاش میکند. جریان جماران نیز با چنین هدفی شکل گرفته و ما برای یادآوری وظایف خود برای تحقق ایران قوی گرد هم آمدهایم.
الهام آزاد، نماینده مردم نائین در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: جماران متشکل از جوانان پیشران و موتور محرک حرکت جامعه اسلامی ما به سوی تمدن نوین اسلامی هستند. جوانان ما هر جا که حضور فعال داشتند، توانستند چالشهای کشور را حل کنند.
وی افزود: به گفته رهبر انقلاب، نتیجه اول برای ما حضور حداکثری و مشارکت مردمی و سپس انتخاب نمایندگانی است که بتوانند مجلس قوی تشکیل دهند.
آزاد خاطرنشان کرد: امیدوارم همه ما با هم بتوانیم انتخابات پرشوری را در کنار هم رقم بزنیم. جریان مردمی جماران نسبت به همه خصوصاً بانوان که انشاالله در مجلس دوازدهم حضور پررنگتری از آنها را خواهیم بود، باز است.
حجت الاسلام جواد نیکبین، نماینده مردم کاشمر در مجلس شورای اسلامی در ادامه اظهار کرد: اگر نگاهمان به بیرون باشد ما قطعاً شکست میخوریم. برای ماندگاری جریان جماران باید به خود بنگریم. باید افرادی را در گام دوم بیاوریم که فکرهای درست داشته باشند.