بجنورد- رییس سازمان ملی بهره وری ایران گفت: ایران دارنده دومین ذخایر هیدروکربنی جهان بوده اما عدم بهره‌وری در کشور باعث ایجاد ناترازی انرژی شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، میر سامان پیشوایی ظهر چهارشنبه در شورای اداری خراسان شمالی در محل سالن جلسات استانداری خراسان شمالی با اشاره به ارتقا بهره‌وری در دولت سیزدهم اظهار کرد: شاخص بهره‌وری در دولت سیزدهم با جهش بسیار خوبی به ۳.۷ درصد رسید.

رئیس سازمان ملی بهره‌وری ایران با اشاره به انحراف‌ها در برنامه ششم و تحقق نیافتن رشد بهره‌وری و تأثیر آن بر رشد اقتصادی، افزود: برنامه هفتم توسعه و تأکیدهای رهبر معظم انقلاب اسلامی بر رشد اقتصادی کشور توجه دارد.

پیشوایی با بیان اینکه دهه ۹۰ تلخ‌ترین دهه اقتصادی کشور بود، منابع انسانی، فناوری، سرمایه و مدیریت را در بهره‌وری دخیل دانست.

وی با اشاره به اینکه نگاه به بهره‌وری یک نگاه مسئله محور است، افزود: در دو سال اخیر، در زمینه بهره‌وری شاهد رشد مثبت هستیم و به شاخص بهره‌وری سه و هفت دهم رسیده‌ایم اما پایداری این وضعیت و حفظ شاخص بهره‌وری، نیازمند تحرکات جدی در سطح کشور است.

پیشوایی ادامه داد: مأموریت محور نبودن دانشگاه‌ها از مصادیق اصلی نبود بهره‌وری در کشور محسوب می‌شود و در این راستا دانشگاه معین کمیته بهره‌وری در سطح استان‌ها مشخص شود و این دانشگاه متعهد می‌شود تمامی نیازهای این کمیته را برطرف کند.

رئیس سازمان ملی بهره‌وری ایران گفت: کمیته بهره‌وری به ریاست استاندار در استان‌ها دارای اختیارات خاصی هستند و این کمیته مستقل از دستگاه ملی می‌تواند برای بهره‌وری تصمیم‌گیری کند و در این زمینه به خود استان تفویض اختیار شده است.

پیشوایی با اشاره به یک نمونه عدم بهره‌ وری در کشور اشاره کرد که دومین دارنده هیدرو کربن دنیا هستیم اما دچار ناترازی انرژی هم هستیم.

وی با اشاره به اینکه عمده تولیدات استان مختص حوزه کشاورزی است، گفت: این موضوع می‌تواند در بخش امنیت غذایی کشور مؤثر باشد.

پیشوایی عامل کلیدی بهره‌وری را منابع انسانی دانست و گفت: عنصر انسانی زمانی تبدیل به عنصری بهره‌ور خواهد شد که توانمندی و انگیزه در او ایجاد شود.