کرج - مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان البرز گفت: مقرر شده بخشی از حیاط پردیس کشاورزی دانشگاه تهران در کرج برای ساماندهی و بهره برداری بهینه از بنا به کاخ سلیمانیه الحاق شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، رحیم خاکی با اشاره به همکاری‌های اداره کل میراث فرهنگی استان البرز و دانشکدگان کشاورزی و منابع طبیعی تهران در راستای احیا و ساماندهی بنای ارزشمند کاخ سلیمانیه گفت: با توافق صورت گرفته با مدیریت دانشگاه مقرر شد بخشی از حیاط بنا که در تملک دانشگاه بود، برای ساماندهی و بهره برداری بهینه از بنا به مجموعه کاخ الحاق شود.

وی افزود: در این بخش از حیاط بنا یک استخر آب با دیوارهای آجری، به قرینه سمت دیگر حیاط بنا وجود دارد که در کاوش‌های باستان‌شناسی چند سال قبل توسط اداره کل میراث فرهنگی استان البرز آشکار شد. با توجه به همکاری خوب مدیریت دانشکدگان کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران می‌توان از این استخر در راستای احیای کامل محوطه این بنا استفاده کرد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان البرز با بیان اینکه در طرح ساماندهی بنا در این بخش از کاخ سلیمانیه مقرر شده که ضمن تکمیل زیرساخت‌ها، رمپ ویژه معلولین نیز طراحی و اجرا شود، عنوان کرد: با توجه به هماهنگی‌های به‌عمل آمده در راستای تکمیل عملیات مرمتی و الحاق حیاط و محوطه‌سازی، بازگشایی این کاخ منوط به تکمیل نواقص موزه و تکمیل عملیات مرمتی است‌.

عمارت کاخ سلیمانیه که بنای آن متعلق به دوره قاجار است در بافت مرکزی شهر کرج، داخل پردیس کشاورزی در ضلع جنوبی و در میان باغ بزرگی قرار دارد. این اثر در تاریخ ۲ اسفند سال ۱۳۲۷ با شماره ثبت ۳۷۰ به‌عنوان یکی از میراث ملی ایران به ثبت رسیده است.