بیجار_نویسنده و کارگردان نمایش عروسکی «پیام فرشته» در بیجار گفت: ابزار هنر راهکار مؤثری برای تبیین و نهادینه کردن مفاهیم دینی و اعتقادی است.

به گزارش خبرنگار مهر، سمیرا کوثری ظهر سه شنبه در حاشیه اجرای نمایش عروسکی «پیام فرشته‌ها» که در مدارس ابتدایی دخترانه بیجار به اجرا درآمده است، اظهار کرد: این نمایش عروسکی با همکاری حوزه هنری شهرستان بیجار و دفتر حوزه علمیه بیجار از ۱۸ آذر در مدارس ابتدایی دخترانه بیجار به اجرا در آمده است.

وی افزود: امروزه یکی از مشکلات عمده‌ای که ما در کشور داریم، بحث عقاید، فضائل و رذائل دینی و نهادینه شدن اخلاقیات معنوی در اوان کودکی است و به نظر می‌رسد یکی از راه‌های تحقق این مهم، بهره‌مندی از فضای مجازی و امکانات آن است اما گاهی شکل اشتباه آموزش در این بستر خواسته یا ناخواسته مساله مهم توجه به عقاید و فضائل را به انزوا برده و زمینه آسیب به پایه‌های اساسی دین مبین اسلام را فراهم می‌کند.

این هنرمند با تأکید بر آموزش اصولی این مبانی از دوران کودکی به فرزندان افزود: آموزش و پروش به عنوان مهمترین رکن اصلی فعالیت در این زمینه در کنار رسانه‌هایی چون صدا و سیما باید تلاش کنند تا با بهره‌مندی از شیوه‌های نوین و علمی و مطابق با شرایط زمانی و فکری کودکان دست به خلاقیت و نوآوری زده و در برنامه‌های خود با ابزار هنر مفاهیم دینی و اعتقادی را برای بچه‌ها تبیین و نهادینه کنند.

کوثری یادآور شد: تئاتر عروسکی «پیام فرشته» یک نمایش ابداعی در شیوه اجرایی است که به‌عنوان یک نمایش خلاق شناخته می‌شود.

وی عنوان کرد: در این شیوه دو نفر با پوشش فرشتگان در محل ورود نمازخانه مدارس تبدیل به فرشته می‌شوند و با اهدای کیف‌هایی به دانش‌آموزان ذهن آن‌ها را به چالش می‌کشند.

این هنرمند گفت: در این نمایش با داستان‌هایی ضمن آموزش اصول و فروع دین در قالب شعر و قصه و بازی، مفاهیمی چون مَحرم و نامَحرم را به کمک ماکت‌هایی برای دانش‌آموزان دختر مقاطع دبستانی توضیح می‌دهیم.

وی با اشاره به اینکه تئاتر عروسکی ابزاری خلاقه و کم هزینه برای آموزش است، توضیح داد: به نظر من از هر وسیله‌ای برای خلق عروسک و نمایش عروسکی می‌توان استفاده کرد، حتی با یک مدادتراش و مداد، شخصیت‌سازی و با ابتدایی‌ترین شکل‌ها مهم‌ترین مسائل و موضوعات را مطرح و کودکان با این شیوه آموزشی مفاهیم مد نظر را به خوبی فرا می‌گیرند.

کوثری با اشاره به استقبال بسیار خوب از این اجراها گفت: این اجراها تا آخر آذر در مدارس ادامه خواهد داشت.

وی در پایان ضمن قدردانی از حوزه هنری انقلاب اسلامی استان کردستان و شهرستان بیجار در حمایت از این برنامه در خصوص سالن‌های نمایش یادآور شد: سالن‌های نمایش نیاز به دسته‌بندی و درجه‌بندی بر اساس گروه سنی مخاطبان دارند و اگر این اتفاق صورت بگیرد، اجرای عمومی برای آثار کودک هم بهتر عملی خواهد شد.