اهواز - معاون وزیر راه و شهرسازی از رشد ۲۰۰ درصدی اعتبارات خوزستان نسبت به سال گذشته در حوزه راهداری خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، داریوش امانی عصر امروز سه شنبه در مراسم گرامیداشت هفته حمل و نقل در اهواز اظهار کرد: خوزستان استانی با کارکرد ملی و حتی بین المللی است. فراموش نکرده‌ایم که در دوران دفاع مقدس بیشترین ایثار، شهادت و درگیری را مردم این استان داشتند و قطعاً باید به خوزستان مظلوم بیش از این‌ها توجه کرد البته آنچه در سازمان تصمیم گیری شده نیز همین بوده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: با وجود همه مشکلاتی که در خصوص اعتبارات، تخصیص، کمبودها و مسائل این چنینی وجود دارد با احتساب ماشین آلاتی که اخیراً به استان اختصاص دادیم، اعتبارات استان در یک سال گذشته، نسبت به سال قبل ۲۰۰ درصد رشد داشته است.

وی اضافه کرد: تا کنون به چهار استان اجازه داده‌ایم که نسبت به خرید ماشین آلات راهداری اقدام کنند. استان فارس به دلیل اینکه توانمندی خوبی در این استان وجود دارد، استان‌های خوزستان و هرمزگان به دلیل اینکه منطقه ویژه هستند و اخیراً استان اردبیل را مجوز داده‌ایم. همین چهار استان قریب به هشت هزار میلیارد تومان اعتبار می‌خواهند و قرارداد خوزستان به تنهایی یک هزار و ۶۸۰ میلیارد تومان است.

معاون وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: اگر امروز بخواهم از دغدغه‌های سازمان بگویم شاید در یک جمله بتوان گفت از اعتباری که برای نگهداشت راه‌ها و مأموریت‌های عادی سازمان نیاز داریم، تنها ۱۰ درصد در اختیار ما است.

امانی گفت: طبق اسناد بالادستی و برنامه‌های دولت ششم، روستاهای بالای ۲۰ خانوار حتماً باید یک راه دسترسی داشته باشند، نگهداشت این ۲۲۰ هزار کیلومتر مبلغ قریب به ۳۵۰ همت نیاز دارد که در بودجه عمرانی کشور هم چنین اعتباری نیست.

وی با بیان اینکه امروز با همه گرفتاری‌ها و تحریم‌های ظالمانه‌ای که در کشور وجود دارد اما اتفاقات بسیار خوبی به همت پرسنل راهداری در استان‌ها رخ داده، تصریح کرد: از تک تک دست‌اندرکاران حمل و نقل جاده‌ای و اقشار این جامعه که سرمایه، زندگی و جان خود را به میدان آورده‌اند قدردانی می‌کنم.

وی اظهار کرد: امروز در بخش بار مفتخر هستیم بگوییم نسبت به سال گذشته با ۳۷۵ میلیون تن جابجایی، رشد ۱۲.۵ درصد داشته‌ایم.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به افزایش کرایه در بخش بار و بخش مسافر بیان کرد: در حال پیگیری این موضوع به ویژه در بخش مسافر هستیم، طبق آخرین جلسه و بر اساس بررسی‌های انجام شده قرار شد ۶۰ درصد افزایش کرایه بخش مسافر را داشته باشیم که کارهای آن در حال انجام است و امیدوار هستیم در اولین جلسه ستاد تنظیم بازار کشور بتوانیم آن را مصوب کنیم.

امانی ادامه داد: با همه گرفتاری‌هایی که داشتیم در بخش مسافر بیش از ۹۷ میلیون جابجایی تاکنون اتفاق افتاده که این حاکی از رشد ۱۴.۵ درصدی است. از همه مهمتر جهت‌گیری دولت سیزدهم، شعار رئیس جمهور و توصیه‌های مقام معظم رهبری این است که ما بتوانیم از ظرفیت خوب کشور ایران به نحو احسن در بحث ترانزیت استفاده کنیم.

وی اضافه کرد: کجا کشوری را پیدا می‌کنیم که ۱۵ کشور همسایه و ۲۶ پایانه مرزی داشته باشد و این ظرفیت در کشور ما وجود دارد. با اتفاقاتی که رخ داد ۳۳ درصد رشد ترانزیت نسبت به سال گذشته داشته‌ایم، همچنین ۸.۵ میلیون تن جابجایی کالا داشته‌ایم که این حاصل یک سال مجاهدت و کوشش پرسنل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای است.

وزیر راه و شهرسازی گفت: در بخش راهداری کشور نزدیک به ۱۰ هزار کارگاه راهداری در بخش راه‌های کشور و بیش از ۴۵ هزار میلیارد تومان پروژه باز وجود دارد که گواه آن صحبت استاندارها و نمایندگان مجلس که می‌گویند تنها دستگاهی که در بحث عمرانی خوب کار می‌کند سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای است.