نماینده مجلس شورای اسلامی با انتقاد از وضعیت سخت رفت‌وآمد به چین برای مردم کشورمان، از دولت چین خواست تا صدور ویزا برای سفر به این کشور را الکترونیکی کند.

«فتح‌الله توسلی» نماینده مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، در واکنش به فرایند طولانی اخذ ویزای سفر به چین برای مردم کشورمان، اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران با برخی کشورها، روابط راهبردی دارد؛ روابط ایران و چین در حوزه اقتصادی و سیاسی بسیار اساسی، مهم و استراتژیک است.

وی ادامه داد: از گذشته، روابط ایران و چین به ویژه در حوزه اقتصادی بسیار خوب بوده است؛ در مباحث کلان حوزه روابط بین‌الملل هم همواره همکاری و هماهنگی خوبی بین ایران و چین به ویژه در حوزه مسائل مربوط به شورای امنیت و مباحث حقوق بشری وجود داشته است؛ از طرف دیگر، مراودات تجاری میان جمهوری اسلامی ایران و چین بسیار زیاد است و چین با اینکه همسایه ایران نیست، اما حجم روابط اقتصادی میان دو کشور، بسیار زیاد است.

نماینده مردم بهار و کبودرآهنگ در مجلس شورای اسلامی افزود: اخیراً دولت ایران برای توسعه روابط خارجی و توسعه گردشگری، لغو روادید با چند کشور دنیا را اعلام کرد تا رفت‌وآمد افرادی که علاقه‌مند به سفر به کشورمان هستند، تسهیل شود؛ انتظار دولت، مجلس و مردم ایران از دولت چین آن است که با توجه به وضعیت خوب روابط سیاسی، دیپلماتیک و اقتصادی ایران و چین، تسهیلات لازم را برای افرادی که علاقه‌مند به سفر به چین هستند، فراهم کند.

توسلی ادامه داد: انگیزه بخش زیادی از افرادی که می‌خواهند به چین سفر کنند، در حوزه روابط تجاری است و بسیاری از آنان، شرکت‌های اقتصادی و تجاری در ایران دارند و به دنبال سفر به چین برای انعقاد قرارداد اقتصادی با شرکت‌ها و هولدینگ‌های اقتصادی این کشور و توسعه روابط تجاری ایران و چین هستند.

وی افزود: تعجب می‌کنم که به جای تسهیل رفت‌وآمد به چین، موانعی برای صدور ویزای سفر به چین ایجاد یا فرایند صدور روادید سفر به چین بسیار طولانی شده است؛ انتظار ما آن است که دولت و وزارت امور خارجه چین و سایر تصمیم‌گیران این کشور، فرایند سفر مردم ایران به چین را تسهیل کنند و ما دیگر شاهد حضور مردم کشورمان در صف‌های طولانی برای دریافت ویزای سفر به چین نباشیم.

توسلی گفت: با توجه به شرایط فعلی و پیشرفت تکنولوژی، صدور روادید سفر به کشورهای دنیا به صورت الکترونیکی انجام می‌شود و بررسی‌های امنیتی و سایر مسائل مهم نیز از این طریق صورت می‌گیرد؛ حداقل انتظار ما از مسؤولان چینی آن است که این موضوع را مد نظر داشته باشند تا حداقل، صدور روادید سفر به این کشور، الکترونیکی شود و مردم ما در صف‌های طولانی صدور ویزا برای سفر به چین معطل نمانند و سفر مردم کشورمان به چین، تسهیل شود.