کرمانشاه- سرپرست سازمان هواشناسی کرمانشاه از رشد ۱۴۳ درصدی بارش‌های پاییزه کرمانشاه در سال جاری خبر داد.

علی محمد زورآوند در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به میزان بارندگی‌های استان کرمانشاه از ابتدای سال زراعی تا آذر ماه، اظهار کرد: مجموع بارش این مدت ۱۰۵.۴ میلیمتر بوده است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته این میزان بارش تنها ۴۳.۴ بوده که روند رو به رشدی در میزان بارندگی از ابتدای سال زارعی مشاهد می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه روند کاهشی بارش‌ها در بلند مدت در سال جاری، افزود: اگرچه به لحاظ کوتاه مدت بارندگی‌های امسال روند افزایشی داشته اما نسبت به بلند مدت این آمار ۱۲۶.۵ میلیمتر بوده که نسبت به بلند مدت سال گذشته ۱۷ درصد کاهش داشتیم.

سرپرست سازمان هواشناسی استان کرمانشاه تصریح کرد: پیش بینی‌های بلند مدت اقلیمی و آماری است و از دور پیوندها پیروی می‌کنند و این مدل پیش بینی‌ها صحتی تا ۵۰ درصد قابل اعتماد هستند و امکان تغییر وجود دارد اما بر این اساس نشان می‌دهد که بارندگی‌ها در فصل زمستان در حد نرمال باشد.

زورآند با اشاره به پیش بینی پدیده النینو برای استان کرمانشاه، گفت: النینو یعنی متوسط دمای اقیانوس آرام بیشتر از نرمال باشد که این امر تأثیرات مستقیمی روی مناطق اطراف خود داشته و تأثیر کمتری بر مناطق دورتر خواهد داشت اما این اتفاق تنها یک اتفاق و پیش بینی است و به دلیل دور بودن از اقیانوس آرام امکان عدم وقوع آن نیز وجود داشت.

وی تاکید کرد: در مجموع بارندگی‌های پاییزه نسبت به سال گذشته با ۱۴۳ درصد افزایش وضعیت مناستب‌تر داشته و پیش بینی‌های بلند مدت تا حد زیادی به وقوع پیوسته است.