کتاب «پای برتر» شامل دو فیلمنامه از سیروس همتی توسط انتشارات نیستان منتشر و راهی بازار نشر شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، کتاب «پای برتر» نوشته سیروس همتی به تازگی توسط انتشارات نیستان منتشر و روانه بازار نشر شده است. این کتاب شامل دو فیلمنامه کوتاه از این‌نمایشنامه‌نویس، کارگردان و بازیگر سینما و تلویزیون است.

کتاب پیش رو دو فیلمنامه «پای برتر» و «بیشه» را در بر می‌گیرد. فیلمنامه پای برتر روایتی است طنزآمیز با محوریت فوتبال. روستایی ساده‌دلی تنها پسر خود را که عصای دستش است در چنبره علاقه به فوتبال و بازی با توپ می‌یابد. در همین حین پسر از سوی یک مسابقه تلویزیونی برای انتخاب برترین پدیده‌های فوتبال دعوت می‌شود و باید برای این حضور مبلغی را نیز پرداخت کند. این اتفاق سرآغاز داستانی است که همتی به طنازی و شیرینی زایدالوصفی آن را بازگو کرده است. فیلمنامه پر از صحنه‌های قابل تصور و ساده برای اجراست و در عین حال شوخی‌های کلامی و طنز زبانی که شاخصه همتی نیز به شمار می‌رود در آن موج می‌زند و مخاطب را با خود حتی در مقام خوانش داستانی فیلمنامه و بدون در نظر گرفتن میزانس، همراه می‌کند.

فیلمنامه بیشه داستانی است درباره جریان دزدی خاک منطقه‌ای در شمال کشور که از قضا ایستگاه قطاری نیز دارد و این ایستگاه و مسافرانش محل درآمد بخشی از اهالی روستاست. داستان زمانی شکل می‌گیرد که قطار برای مدتی از ایستادن در ایستگاه آن منطقه امتناع می‌کند و همین مساله اهالی را به اتفاقات در حال رخ دادن حساس می‌کند. همتی در این فیلمنامه کوتاه سعی کرده به صورت نمادین عشق و علاقه‌اش به سرزمینش را در قالب یک قصه کوتاه به تصویر بکشد.