به گزارش خبرگزاری مهر، مهدیه سادات نقیبی، پژوهشگر حوزه زنان در یادداشتی به موضوع تناقضات مساله حجاب در جامعه اسلامی پرداخت که جزییات آن به شرح ذیل است؛
در سالهای اخیر وقایع سیاسی و اجتماعی تغییر و تحولات زیادی داشته است این تغییر و تحولات در تفکرات و اندیشه برخی از مردم نسبت به دین و دستورات دینی از جمله حجاب تأثیر گذاشته است. به همین منظور فهم و آگاهی برخی از مسائل اگر چه واضح و قابل درک است؛ اما تلاشهای غربگرایان آنقدر وسیع بوده که در ایران کنونی ما بسیاری از افراد نسبت به حجاب و دین اسلام دچار تناقضهای فراوان شدهاند.
اگر چه این شبههپراکنیها، مغالطه، سیاهنمایی و افترا در حوزه دین و ارزشهای دینی بهخصوص امور واجبی که به دستورات خدا در قرآن کریم آمده است؛ از سوی دشمنان اسلام از دیرباز تا به امروز سابقه دیرینه دارد؛ اما بههرحال سبک حملات و نفوذ دشمنان نظام جمهوری اسلامی نسبت به عصر زمان جامعه اسلامی تغییر میکند بدین منظور که نفوذ دشمنان فعلی در جهت پیش برد عقاید خود از طریق رسانهها، تبلیغات رسانهای و همچنین توجیه و تفسیر عقاید خود بر خلاف تفکرات دین اسلام است.
این تلاش در سالهای اخیر بهخصوص دو سال گذشته در جهت کنار گذاشته شدن حجاب و دلایل غیرمنطقی بوده است و اصولاً در این باب منطق در کلام آنان هیچگونه صحتی ندارد. در ابتدای این مقدمه اشاره به آیه قرآن خواهیم داشت زمانی که تأکید بر احوال تکذیبکنندگان دارد «ویل یومئذ للمکذبین» «وای در آن روز بر تکذیب کنندگان». قرآن کریم بارها در سورههای متفاوت شرححال از تکذیبکنندگان را میدهد و سخنی از این آشکارتر از جانب پروردگار نخواهیم داشت.
افرادی که تحتتأثیر تحولات اخیر اجتماعی و سیاسی امروز جامعه قرار گرفتهاند و تمام تعلقات و باورهای اخلاقی و اعتقادی خود را از دست داده اند و آگاهیهای دینی خود را زیر هجمهای از تفکرات غربی له میکنند افرادی چون تکذیبکنندگانی هستند که قرآن کریم از آنها یاد میکند. یکی از مواردی که در جریان لیبرالیسمها و تفکرات غربگرایان امروز بهشدت موج میزند تغییر سبک فکری مردم مربوط به حجاب است، حجابی که بهعنوان قانون از دستورات خدا برای زنان مسلمان است و از نگاه غربگرایان نهتنها یک قانون نیست؛ بلکه یک انتخاب فردی و اختیاری است و هیچگونه اجباری در آن نباید باشد چرا که هر زن و دختری این حق را باید داشته باشد که نوع پوشش خود را، خودش انتخاب کند و توجیهی برای این منطق وجود ندارد و به بیانی اعتقادی به منطق در این عناوین ندارد. در ابتدا لازم بر این است که بگوییم در هیچ کجای قرآن نهتنها اشارهای به فردی یا اجتماعی بودن موضوع حجاب نشده است؛ بلکه در سورهها و آیات مختلف به پوشش زنان تأکید داشته است.
از فلسفه حجاب در اسلام تا شبهات موجود در جامعه اسلامی
حجاب در اسلام فلسفه خود را دارد و امر حجاب در اسلام تنها به امور مذهبی و دینی مربوط نمیشود؛ بلکه از جوانب متفاوتی از جمله روانی، اجتماعی و خانوادگی مورد بررسی قرار بگیرد. اگر مساله پوشش و حجاب برای نظام جمهوری اسلامی و غربگرایان مهم نبود هیچگاه جامعه ازاینجهت مورد حملات قرار نمیگرفت. تمام مردم جهان با عقاید و تفکرات مختلف این نکته را میدانند که ارزش یک زن مساوی با عفت و حیاست اوست و زمانی احترام به او واجب میشود که پوشش و حجاب خود را داشته باشد. پوشش در تمام جهان بهعنوان حیا و حریم خصوصی برای یک فرد تلقی میشود. حال این پوشش اگر از جهات مختلف، در جوامع مختلف نسبت دچار شبهات گوناگونی شود و با دلایل و توجیهات غیرمنطقی بیان بشود انتخاب آن در جامعه برای افرادی که نسبت به عقاید دینی سست هستند، سخت میشود.
در نتیجه به سمتی و سویی گرایش پیدا میکنند که قدرت کلامی پیدا کرده است. این سخن در جنبشهای اخیر جامعه قدرت گرفت و متأسفانه شبهات زیادی از سوی مخالفان دین اسلام شنیده میشد. این شبهات آنقدر وسیع در قشرهای مختلف، طبقات مختلف عنوان شد که در ذهن مردم شبهی در باب این که چرا زنان ایرانی باید حجاب داشته باشند؟ چرا این انتخاب تابهحال بهعنوان یک قانون بهاجبار درآمده است درحالیکه هر شخصی میتواند انتخاب خود را داشته باشد و حجاب نهتنها یک انتخاب اجباری نیست؛ بلکه امر شخصی و خصوصی است و به اختیار فرد است، یک زن و دختر میتواند حجاب داشته باشد و یا نداشته باشد! دین اسلام اگر چه حجاب و پوشش را برای زنان مسلمان واجب میداند؛ اما هیچگاه از حجاب اجباری یاد نکرده است چرا که حجاب در دین اسلام تعاریف مختلفی دارد و آن چه مستلزم تأکید است، این است که اولاً حجاب با واژه پوشش متفاوت است ثانیاً در تمام جهان پوشش وجود دارد و همچنین قانونی برای نوع پوشش وجود دارد؛ ثالثاً ما چیزی بهعنوان حجاب اجباری در دین اسلام نداریم؛ بلکه پوشش اجباری داریم و قاعدتاً زنان مسلمان باید پوشش خود را بنا بر آنچه قرآن گفته است رعایت کنند؛ اما حالا که رعایت نمیکنند حداقل باید قانون کشور را که مبتنی بر رعایت پوشش بدن و مو است رعایت کنند.
اما حقیقت آن است که غربیها و تلاشهای غربگرایان از هر سوی جهان برای زدودن حجاب زنان مسلمان تنها برای این است که خواهان قدرت و حکومت هستند و ارزش و مقام زنان برای آنان نهتنها تعریف نشده است؛ بلکه درکی از این مقوله به زنان و جایگاه آنان ندارند و نخواهند داشت چرا که در دین آنان فردی بهعنوان زهرای مرضیه سلامالله علیها وجود ندارد که بهعنوان الگو برای زنانشان محسوب شود. کلیت نگاه غربگرایان به زنان بهعنوان یک کالای مصرفگرا است این کالا آنقدر پست و بیارزش جلوه داده شده است که از زنان ایرانی مسلمان هم همین انتظار را دارد و با بیارزش شمردن پوشش و مسخره جلوهدادن آن به اعتبار عقاید خود میافزایند.
اما نظام جمهوری اسلامی این مشخصه را ندارد و به دنبال قدرت و حکومت پروری نیست؛ بلکه به دنبال حفظ ارزشهای دینی خود است و این مساله را خوب میداند و درک میکند که زنان از کرامت ویژهای برخوردار هستند و برای حفظ جایگاه آنان باید نهتنها قدرت را کنار گذاشت؛ بلکه تلاش بر این داشت که هیچگاه ارزش و جایگاه زنان در این کره خاکی که خون شهدا در ماندگاری آن سهیم است، حفظ شود و زیر بار حرف دشمنان اسلام نرود؛ بنابراین حجاب و پوشش در زنان نهتنها شخصی نیست؛ بلکه یک حکم شرعی از سوی خداوند است حال این حکم در نظام جمهوری اسلامی بهعنوان اجبار نیست؛ بلکه رعایت پوشش از نگاه نامحرمان یک امر واجب است و احترام به آن احترام به قانون نظام جمهوری اسلامی و همچنین احترام به دستور خدا است.
حجاب در دین اسلام یک قانون نیست؛ بلکه یک حکم دینی از سوی پروردگار است؛ اما برخی فکر میکنند که حجاب در ایران چیزی با عنوان حجاب اجباری داریم و بهاجبار باید حجاب داشت، این نوع عقیده نهتنها از سوی جریانات لیبرالیسم است؛ بلکه تلاشها و صحبتهای فراوانی در این باب طی این وقایع اخیر از سوی مخالفان نظام جمهوری شد و فضای جامعه را با این تفکرات پوچ و مبتذل دچار دوگانگی کرد؛ اما حقیقت آن است که همانطور که در هر کشوری قوانینی وجود دارد در ایران هم همینطور است و قانون حجاب همانند رعایتنکردن قوانین دیگر جریمه دارد و باید به این قانون احترام بگذارند چرا در خاک این سرزمین هزینههایی از جمله خون شهدا دادهایم؛ بنابراین باید به آن احترام گذاشت و برای قوای آن از تمام جهات تلاش کرد و همچنین به هیچگونه شبهاتی از سوی غربگرایان و توجیه و تفسیرشان توجه نداشت.