مسابقات شطرنج قهرمانی جهان در حالی به پایان دور پنجم رسیده که محمد امین طباطبایی در رده ۲۹ ایستاده و سه شطرنجباز دیگر کشورمان با امتیاز مشابه در رده های بعدی قرار دارند.

به گزارش خبرگزاری مهر، پس از گذشت پنج دور از رقابت‌های سریع (رپید) مسابقات قهرمانی جهان ۲۰۲۳ ازبکستان، کسب ۱۲.۵ امتیاز در ۲۰ بازی حاصل کار ۴ ملی پوش ایرانی در مسابقات جهانی بوده است.

پرهام مقصودلو، محمدامین طباطبایی، پویا ایدنی و بردیا دانشور اساتید بزرگ ملی پوش حال حاضر در این مسابقات هستند که در دور پنجم و پایانی روز اول رقابت ها مسابقات طباطبایی موفق به پیروزی برابر حریفی از لهستان شد، مقصودلو و ایدنی به تساوی برابر رقبای خود رضایت دادند و بردیا دانشور برابر حریف خود شکست خورد.

اکنون پس از گذشت ۵ دور از ۱۳ دور رقابت‌ها محمدامین طباطبایی استاد بزرگ کشورمان با ۳.۵ امتیاز در میان ملی پوشان کشورمان پیشرو است. وی که با ریتنیگ ۲۵۶۷ در مسابقات شرکت کرده در جایگاه ۲۹ ایستاده است.

سه نماینده دیگر کشورمان با امتیاز مشابه ۳ جایگاه های مختلفی را به خود اختصاص داده اند. بر این اساس بردیا دانشور که ریتینگ ۲۴۷۰ را در اختیار دارد در رده ۴۵ قرار دارد، پرهام مقصودلو در رده ۵۳ ایستاده و پویا ایدنی هم صاحب جایگاه ۶۸ است. مقصودلو و ایدنی به ترتیب ریتنیگ ۲۶۴۴ و ۲۵۷۶ را در اختیار دارند.

مسابقات قهرمانی رپید و بلیتس جهان ۲۰۲۳ در سمرقند ازبکستان در حال برگزاری است و ازبک‌ها با تامین جایزه یک میلیون دلاری (۷۰۰ هزار دلار برای مسابقات اوپن و ۳۰۰ هزار دلار برای مسابقات بانوان) میزبانی این رویداد مهم را برعهده گرفته‌اند.

رقابت‌های قهرمانی رپید و بلیتس جهان از مهم‌ترین رویدادهای شطرنج جهان در سال محسوب می‌شود و شطرنج‌بازان شناخته‌شده از سرتاسر جهان در این رقابت‌ها که از ۵ الی ۹ دی ماه برگزار می‌شود حضور پیدا کرده‌اند.