به گزارش خبرنگار مهر، فیلم مستند «رخ» که بخشی از ذهنیات و درونیات علیاکبر صادقی هنرمند نقاش و تصویرگر پیشکسوت را روایت میکند، طی مراسمی با حضور هنرمندان هنرهای تجسمی و سینمایی در تالار وحدت اکران و رونمایی شد.
این اثر بیش از آنکه فیلمی مستند شمرده شود، فیلمی است داستانی که ذهنیات علیاکبر صادقی این هنرمند خیالنگار و سنتگرای معاصر ایرانی را در خوابها و درونیات او روایت میکند. این در حالی است که شخص علی اکبر صادقی نیز ایفاگر نقش خود در این فیلم است و اتفاقاً نقطه عطف فیلم را میتوان بازی این هنرمند دانست. استفاده از جلوههای ویژه بصری در بخشهایی از فیلم برای نمایش اوهام و ذهنیات علی اکبر صادقی، یکی از نکاتی است که به نمایش حسی که صادقی در فیلم بارها به آن اشاره میکند و انتقال این حس به مخاطب، تا حدودی کمک کرده است.
فیلم «رخ» روایتگر همه ابعاد هنری و زندگی علیاکبر صادقی نیست و سعی کرده تا جایی که او همراهی میکند بخشهایی از زندگی اش در کودکی، اتفاقات دوران جوانی و ازدواج و عشق او در زندگی را روایت کند. درباره این فیلم، گفتوگویی کوتاه با سام کلانتری کارگردان اثر داشتیم که در ادامه آن را میخوانید.
سام کلانتری کارگردان فیلم مستند «رخ» درباره شیوه روایت در این فیلم که میتوان گفت روایتی سوررئالیستی است، به خبرنگار مهر گفت: مدتهای طولانی بود من و آرش صادقی که با هم بزرگ شدهایم، قصد داشتیم فیلمی از علیاکبر صادقی بسازیم و هر بار به دلیلی این امکان فراهم نمیشد. تا اینکه تصمیم گرفتیم متوجه شویم در ذهن استاد صادقی چه میگذرد. چندین ماه در این مورد نوشتیم به شکلی که انگار فیلم نیز با جستوجوهای ما، خودش خودش را خلق کرد. در نهایت به این نتیجه رسیدیم که از خوابها و رویاهای علی اکبر صادقی شروع کنیم.
وی همچنین درباره اعتماد علی اکبر صادقی به گروه فیلمساز و ایده اولیه خط روایت فیلم توضیح داد: چون زمان زیادی است که آقای صادقی را میشناسم، اعتماد دو طرفه عمیقی بین ما وجود داشت؛ آرش که پسر استاد و گرافیست حرفهای است را از سالها قبل میشناسم و با مستانه مهاجر که در فیلم به عنوان تدوینگر حضور دارد، از حدود ۲۵ سال پیش آشنا بودم. همه ما پیش از این که به سمت سینما هدایت شویم قبلش دوست بودیم. بنابراین نمیتوانم بگویم خالق متن یا فیلمنامه چه کسی بود اما زمانِ بیش از حدی از ما گرفته شد. ایده مرکزی فیلم این بود که متوجه شویم در ذهن آقای صادقی چه میگذرد و برای رسیدن به این روند، رویاهایش را از لابهلای نوشتههایش جستوجو کردیم.
کلانتری در پاسخ به اینکه آیا علی اکبر صادقی پس از تماشای فیلم، آن را تصویر ذهنی خودش دانسته و از فیلم احساس رضایت داشته است یا خیر، گفت: آقای صادقی دست ما را در شیوه ارائه، خیلی باز گذاشت و شاید این مهم به واسطه اعتماد بیش از اندازه و سالهای زیاد آشنایی به وجود آمده است. آقای صادقی بعد از اینکه فیلم را برای اولین بار دید، پیشانی من و آرش را بوسید و نهایتاً گفت «خوب بود!» و حتی یک بار هم نگفت یک پلان را حذف کنیم یا پلانی اضافه کنیم.
وی همچنین بیان کرد: خروجی که شما دیدید خیلی مورد علاقه آقای صادقی بود اما این هنرمند بزرگ را باید به شیوه خودش روایت کرد یعنی خیلی احساس شادی یا تأیید صد درصد از او نگرفتیم اما همین که گفت «خوب بود» برای ما کفایت میکرد.
کارگردان مستند «رخ» درباره نمایش ندادن آثار علی اکبر صادقی در این فیلم توضیح داد: قرار نبود آثار علی اکبر صادقی در فیلم به نمایش گذاشته شود و فقط در یک سکانس از فیلم بود که آثار آقای صادقی باز هم در حالت رویاگونه و سوررئال به نمایش درآمد.
کلانتری در پایان بیان کرد: پخش بین المل فیم مستند «رخ» آغاز شده است. قصد حضور در جشنوارههای خارجی را داریم اما فعلاً قرار نیست فیلم را در ایران به نمایش بگذاریم.