قزوین- رییس دانشگاه امام خمینی(ره) گفت: آنچه در جبهه مقاومت شکل گرفته یک مکتب بسیار ریشه دار است که بخشی از آن به فرهنگ و تاریخ ایرانی و بخش دیگر به الهام‌گیری از قیام عاشورا باز می گردد.

به گزارش خبرنگار مهر، سید علی قاسم زاده در چهاردهمین رویداد بین المللی و اولین همایش ملی، مقاومت و جهان آینده که پیش از ظهر چهارشنبه در سالن اجتماعات امیرکبیر در ساختمان آینده پژوهی برگزار شد، اظهار کرد: یکی از جلوه‌های فرهنگ ایرانی جبهه مقاومت است، فرهنگ دلاوری، حماسی و قهرمانی در ایران ریشه‌دار است و این ریشه در ابعاد جغرافیایی که در تعارض بیگانگان قرار داشت و به لحاظ ایدئولوژی که نشات گرفته از فرهنگ عاشورا بود نهادینه شده بود.

رییس دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) بیان کرد: تمام جریان‌های مقاومت و پایداری که در عرصه‌ها و کشورهای مختلف شکل گرفته است به نوعی با جریان مقاومتی که ما امروز شاهد آن هستیم گره خورده است.

وی گفت: ما می‌دانیم در کشورهای غربی و اروپایی نیز جبهه مقاومتی شکل گرفته است و بسیاری از این کشورها به دنبال استقلال مالی در مسیر سیطره فرهنگی و استعماری غرب گام برداشتند اما جنس جبهه مقاومت ما با تمام جبهه‌های مقاومت متفاوت است.

نماینده وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در استان قزوین یادآور شد: بنظر می‌رسد که جبهه مقاومت ما فراتر از نهضت و جنبش است و زمانی که ما از مکتب سخن می‌گوییم درحقیقت از یک جریان و گفت‌وگو قالب سخن می‌گوییم.

وی تصریح کرد: آنچه که در جبهه مقاومت امروز شکل گرفته یک مکتب گفتمانی و بسیار ریشه دار است که بخشی از آن به فرهنگ و تاریخ ایرانی و بخش دیگر به الهام‌گیری از قیام عاشورایی باز می‌گردد که ما باید در عرصه مقاومت کنونی جبهه دار جریان مقاومت انقلاب باشیم.

انقلاب اسلامی ریشه‌های مقاومت را به معنای واقعی تفسیر کرد

وی افزود: انقلاب اسلامی بعد از جنبش‌های یک صد سال اخیر در نواحی مختلف آسیا از جمله جنبش سید جمال الدین اسد آبادی، جنبش مشروطه و جنبش مردمی ملی شدن صنعت نفت شکل گرفت اما این انقلاب اسلامی بود که ریشه‌های مقاومت را در معنای واقعی تفسیر کرد که ما در پی آن شاهد اتفاقات مبارک بوده و هستیم.

رییس دانشگاه معین استان خاطر نشان کرد: تمام جنبش‌ها و مکتب‌ها شکل گرفته در دنیا ریشه فنی ندارند و این درحالی است که افق جبهه مقاومت افق آخرالزمانی است و جنبش‌های دیگر بیشتر برای بقا نسلی بوده اما در جبهه مقاومت مقصد رسیدن به مدینه فاضله است و ما در این جبهه شاهد اتفاقات مبارک در سطح ملی هستیم.

وی ادامه داد: مکتب جبهه مقاومت یک مکتب فراملی است جغرافیای خاصی ندارد و اگرچه شیعه پرچمدار آن است اما این مکتب متعلق به تمام مردم جهان است.

این مسئول عنوان کرد: ما با نگاه فراملی اسلامی معتقدیم که جنبش مقاومت می‌تواند به یک آینده درخشان که همان ظهور ولیعصر (عج) است منتهی شود.

قاسم زاده عنوان کرد: در بسیاری از جنبش‌های جهانی طلایه‌داران آن تعدادی از افراد روشنفکر نما هستند که هدف آنها ایجاد آگاهی فرهنگی یا اجتماعی است اما آنچه که در جبهه مقاومت مشاهده می‌شود جنبه روشنفکری که بر پایه مقاومت مبتنی بر سود و منفعت فکری نیست که افق دور دست نداشته باشد امامسیر ما در جبهه مقاومت همان مسیر اشخاصی نظیر حاج قاسم است که الگوسازی می‌کند که این الگوسازی در جریان‌های روشنفکری خیلی مشاهده نمی‌شود.

وی با تاکید براینکه الگوهای جبهه مقاومت می‌توانند به تنهایی مکتب ایجاد و تبیین کنند و حاج قاسم مصداق بارز این الگوها است تشریح کرد: جبهه مقاومت امروزی یک کنشگر به معنا واقعی است و این کنشگری مسیری دوراز منافع بوده و به دنبال مدینه فاضله است.

هدف جبهه مقاومت ایجاد اتحاد در جهان اسلام است

رییس دانشگاه ابراز کرد: مکتب جبهه مقاومت مکتب انسانی و کرامت محور است و این درحالی است که سایر جبهه‌های مقاومت به دنبال منفعت مقطعی و منطقه‌ای است اما جبهه مقاومت ما بر پایه انسان محوری است.

وی تاکید کرد: جبهه مقاومت فارغ از تعصبات جناحی است و تشییع پیش برنده آن است چنانچه تاثیر تشییع در طوفان الاقصی نیز مشهود بود و تعصبات در آن مشاهده نمی‌شد.

این مسئول مطرح کرد: هدف جبهه مقاومت ایجاد اتحاد در جبهه جهان اسلام است و رویکرد تفرقه انگیزی که در بسیاری از جبهه‌های مقاومت وجود دارد در جبهه مقاومت ما مشاهده نمی‌شود و غایت تفکر استبدادی و ابرقدرتی استکباری جهانی از بین بردن تفکر برتر بودن صهیونیستی است که محقق خواهد شد جهان آینده بیش از آنکه برای جبهه مقاومت نگران کننده باشد برای غرب وحشتناک خواهد بود.

وی در پایان صحبت‌هایش گفت: امپراطوری رسانه در سدد آن است که جبهه مقاومت را تروریست معرفی کند اما جبهه‌های مردمی مقاومت نشان داد که جبهه مقاومت برپایه حق است و ما قطعاً شاهد حضور تشکل‌ها و جریان‌های مقاومت در منطقه خواهیم شد که بی‌شک این مسیر توسط نیرو عظیم الهی پشتیبانی و به مدینه فاضله تبدیل خواهد شد و با منتهی شدن به ظهور ما طعم واقعی آزادی را خواهیم چشید.