گناوه- رییس شبکه بهداشت و درمان شهرستان گناوه از مشارکت ۱۰۰ درصدی جمعیت مادران باردار ایرانی شهرستان گناوه در پویش ملی دیابت و فشارخون بالا خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، عصمت حیدری ظهر یکشنبه در جمع خبرنگاران بیان کرد: فشارخون بالا و دیابت از عوارض جدی و خطرناک در دوران بارداری هستند که ممکن است در طی ۹ ماه حاملگی مادران را گرفتار کنند و از آنجا که همیشه علامتی ندارند غربالگری آن‌ها اهمیت ویژه‌ای دارد.

رییس شبکه بهداشت و درمان شهرستان گناوه با اشاره به اینکه جمعیت ۱۸ سال به بالای شهرستان غربال شده‌اند افزود: از این جمعیت ۶۱ هزار و ۹۶۴ نفری، ۶۳۲ نفر مادر باردار بوده‌اند که برای همه آن‌ها غربالگری دیابت و فشارخون بالا انجام شده است.

حیدری خاطرنشان کرد: با توجه به اهمیت شناسایی زودهنگام بیماری‌های غیر واگیر در کاهش عوارض این بیماری‌ها، پویش ملی سلامت با شعار «آگاهی زودتر، مراقبت مؤثرتر» از ۲۰ آبان در شهرستان گناوه هم‌زمان با سراسر کشور آغاز شده است و تا ۱۵ دی‌ماه ادامه دارد.

وی اضافه کرد: در این پویش افراد بالای ۱۸ سال و تمامی مادران باردار در هر سنی با اندازه‌گیری فشارخون و انجام رایگان آزمایش قند خون مورد ارزیابی قرار می‌گیرند.

رییس شبکه بهداشت و درمان شهرستان گناوه ادامه داد: هدف از اجرای این طرح افزایش آگاهی عموم مردم در خصوص بیماری دیابت و فشارخون بالا، غربالگری، شناسایی، پیگیری، مراقبت و درمان بیماران شناسایی‌شده در راستای تحقق اهداف برنامه سلامت خانواده و نظام ارجاع است.

وی افزود: ازاین‌رو تمامی جمعیت هدف لازم است برای مشارکت در این طرح ملی و دریافت خدمات رایگان پیشگیری و تشخیصی به‌موقع، در مدت زمان باقی مانده به نزدیک‌ترین پایگاه، خانه بهداشت و یا مراکز خدمات جامع سلامت محل سکونت خود مراجعه کنند.