شهرکرد_مدیرکل ثبت احوال چهارمحال و بختیاری گفت: بیشترین نرخ ولادت مثبت مربوط به لردگان است و در شهرستان‌های فارسان، اردل و کیار نیز مثبت شده است.

مهدی موسوی در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به صدور ۲۴ هزار و ۹۴۴ شناسنامه مکانیزه، ۴ هزار و ۹۵ شناسنامه المثنی برای افراد بالای ۱۵ سال و ۱۱ هزار و ۱۲۲ شناسنامه زیر ۱۵ سال اظهار کرد: در ۹ ماهه نخست امسال ۱۰ هزار و ۴۸۲ مورد ثبت ولادت داشتیم که بر این اساس نرخ ولادت در سال‌جاری ۶۵/‏۱۳ در هر هزار نفر گزارش شده است.

وی تصریح کرد: در مدت مشابه سال گذشته ۱۰ هزار و ۳۰۶ مورد ولادت ثبت شد و نرخ ولادت ۵۴/‏۱۳ در هر هزار نفر بود و تفاوت نرخ ولادت امسال و سال گذشته ۱۱/‏۰ در هر هزار نفر مثبت است.

مدیرکل ثبت احوال چهارمحال و بختیاری بیشترین نرخ ولادت مثبت را مربوط به لردگان دانست و عنوان داشت: تعداد ولادت این شهرستان در سال ۱۴۰۲، ۲ هزار و ۵۵۴ نفر است و این در حالی است که سال گذشته ۲ هزار و ۲۵۳ بود، نرخ ولادت سه شهرستان دیگر مانند فارسان، اردل و کیار نیز مثبت بوده است.

موسوی اضافه کرد: در ۹ ماهه نخست سال ۱۴۰۲، ۳ هزار و ۴۲۴ مورد وفات در این استان به ثبت رسید، در مدت مشابه سال گذشته ۳ هزار و ۴۱۲ مورد فوت به ثبت رسید و نرخ وفات در سال گذشته ۴۸/‏۴ و امسال به ۴۶/ ۴ رسید.

وی افزود: در هفت ماهه نخست امسال ۳ هزار و ۷۷۶ مورد ازدواج با نرخ ۳۳/‏۶ به ثبت رسید و نسبت به مدت مشابه سال گذشته با ۴ هزار و ۲۵۸ مورد ازدواج و نرخ ۲۱/‏۷، ۸۸/‏۰ در هر هزار نفر کاهش را نشان می‌دهد.

مدیرکل ثبت احوال چهارمحال و بختیاری بیان داشت: ازدواج در لردگان بیشترین آمار را به خود اختصاص داده است. موسوی یادآور شد: در هفت ماهه امسال ۹۸۲ مورد طلاق به ثبت رسیده است، سال گذشته ۹۱۰ مورد طلاق ثبت شد و نرخ طلاق برای سال جاری، ۶۵/‏۱ و برای سال گذشته ۵۴/‏۱ در هر هزار نفر می‌‎باشد.

وی نسبت ازدواج به طلاق در این استان را ۸/‏۳ عنوان و خاطرنشان کرد: سال گذشته این نسبت ۷/‏۴ بود، شهرستان کوهرنگ با نسبت ۳/‏۲۸ بالاترین نسبت ازدواج به طلاق را به خود اختصاص داده یعنی به ازای هر ۳/۲۸ ازدواج یک طلاق صورت گرفته است.

مدیرکل ثبت احوال چهارمحال و بختیاری با اشاره به نسبت جنسی در ولادت گفت: در ایران همانند بقیه کشورها این نسبت ۱۰۷ در نظر گرفته شده است و برای امسال در این استان ۳/‏۱۰۸ می‌باشد، همچنین نسبت جنسی وفات به ازای هر زن ۱۳۸ مرد است.

موسوی از تولد ۵۲۷ دوقلو و ۱۸ مورد سه‌قلو از ابتدای طرح جوانی جمعیت در این استان خبر داد و اذعان داشت: میزان باروری کل در کشور ۶/‏۱ و در چهارمحال و بختیاری ۶۶/‏۱ است اما نرخ جایگزینی ۵/‏۲ بوده و برای جبران کاهش جمعیت باید به این آمار برسیم.

وی آیهان، آراد، شاهان، امیرعلی و کیان، آریان، آرسان، مهراد، حسین، ماهان، علی را برای پسران و رستا، دلوین، آوا، آوینا، نورا، آتنا، آیلین، آیسان، نیکا، زهرا و حلما را برای دختران جز اسامی پرطرفدار عنوان نمود.

مدیرکل ثبت احوال چهارمحال و بختیاری گفت: کمیسیون تشخیص سن متشکل از یک قاضی، فرماندار، عضو شورای شهر، پزشک و رئیس اداره ثبت احوال محل صدور است و تغییر سن بالای پنج سال در این کمیسیون انجام می‌گیردو تغییر سن زیر پنج سال از طریق محاکم قضائی قابل پیگیری می‌باشد.