کلیسای ارتدکس روسیه در حال بررسی ضرورت برگزاری نشستهایی با حضور تمام کلیساهای ارتدکس است تا بحثهای مناقشه برانگیز میان کلیساهای محلی را رفع و به ایده مشترک و قانون کلیسایی منطقه ای دست یابد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری اینترفکس، اسقف اعظم وسفولد چاپلین نایب رئیس دپارتمان روابط خارجی کلیسا طی یک نشست علمی کلیسایی در مسکو اظهار داشت: این امر شرم آور است که جهان مسیحیت ارتدکس نمی تواند مشکلات خود را از طریق گفتگوی دوستانه و ائتلافی حل کند.

وی ابراز تأسف کرد که جلسات شورای جهانی کلیساها با آرایش کاملا پروتستان خود تنها محفلی است که نمایندگان کلیسای ارتدکس می توانند بایکدیگر گفتگو کنند.

در حالی که پاتریاک قسطنطنیه قوانین شرع کلیسایی را تفسیر کرده و اظهار داشته است خود حق انحصاری برگزاری نشستهای کلیسای ارتدکس را برعهده دارد، مکانیسم رایزنی های بین کلیساهای ارتدکس چندین دهه است که کاربردی ندارد.

براساس اظهارات وی شکل گیری بحران در روابط میان کلیساهای ارتدکس که اکنون به شدت رو به زوال است به برگزاری جلسات موازی در مناطق مختلف منتهی شده که این امر نه تنها میان اقلیت ارتدکس شکل گرفته بلکه میان مناطقی که دارای بیشترین جمعیت ارتدکس هستند نیز مشاهده می شود.

وی تأکید کرد: باید به دورانی بازگردیم که اسقفها به مسئولیتهای کشیشها احترام می گذاشتند.