به گزارش خبرنگار مهر، سید احمد زرهانی، ظهر جمعه در آیین افتتاح نمازخانه میدان میوه و تره بار جدید و پایانه صادراتی استان زنجان ضمن ابراز خرسندی از احداث نمازخانه در این مرکز اقتصادی اظهار کرد: کسی که به همت خود، نمازخانه احداث کند، درهای بهشت به روی او باز خواهد شد.
وی با بیان اهمیت ایجاد فضای مناسب بریا نمازگزاران تأکید کرد: ما باید در کنار ساختن نمازخانه، به ترویج نماز و اقامه نماز نیز بپردازیم.
قائم مقام ستاد اقامه نماز کشور عنوان کرد: برگزاری نماز بهصورت جماعت با حضور جوانان و نسل جدید، برکات خداوند متعال را در پی خواهد داشت.
وی با اشاره به اینکه براساس مطالبات، ۲۷۰۰ نمازخانه در راههای مواصلاتی کشور ایجاد شده است، تصریح کرد: نهضت نمازخانهسازی و مسجدسازی در راههای کشور ادامه دارد.
مدیرعامل پایانه صادراتی استان زنجان نیز در بیان کرد: حضور قائم مقام ستاد اقامه نماز کشور و مسئولین در مراسم افتتاحیه نمازخانه، نشان از اهمیت نماز و ترویج فرهنگ نماز در سراسر کشور و بهویژه در مراکز عمومی و اقتصادی است.
اسماعیلیان خاطرنشان کرد: کشاورزان ما مقید به آداب شرعی و احکام دین مبین اسلام هستند و از انجایی که نماز به عنوان ستون دین است، نمازخانه را هم میتوان به عنوان خیمهگاه دین دانست.
به گزارش مهر، در این مراسم که با حضور سید احمد زرهانی؛ قائم مقام ستاد اقامه نماز کشور و جمعی از مسئولان ستاد اقامه نماز و فعالان اقتصادی در میدان میوه و تره بار جدید زنجان برگزار شد، نمازخانه، وضوخانه و سرویس بهداشتی میدان میوه و تره بار جدید زنجان و پایانه صادراتی استان زنجان افتتاح شد.
ابعاد نمازخانه و وضوخانه ۶ متر در ۱۴.۵۰ متر، ابعاد سرویس بهداشتی ۶ متر در ۱۴.۵۰ متر، دارای تجهیزات رفاهی سیستم گرمایشی پکیج و رادیاتور، سرویس بهداشتی به تعداد ۱۵ چشمه، سیستم تهویه مطبوع، مناسب سازی برای معلولان و فلاش تانک مخفی است.
در ساخت و تجهیز نمازخانه، وضوخانه و سرویس بهداشتی میدان میوه و تره بار جدید زنجان و پایانه صادراتی استان زنجان مواردی همچون استفاده از طرح گرهبندی هندسی در نما با الهام از گرههای معماری ایرانی - اسلامی برای هویت بخشیدن به نماد هدایت نور قدسی به داخل نمای نماز خانه، استفاده از رنگ فیروزهای به عنوان نماد تقدس و رنگ سفید نماد وجود مطلق و سیر از کثرت به وحدت در سنگ نمای بنا) رنگ غالب به کار رفته در گنبد تاریخی سلطانیه، ساخت منارههای نماز خانه به صورت جفت منار در سمت ورودی با الهام از سیستم ایوان در مساجد سنتی ایرانی به صورت مدرن جهت خوانایی عملکردی مورد توجه قرار گرفته است.
استفاده از قوس مازهدار ما بین منارهها به عنوان جزء جدایی ناپذیر معماری سنتی، وجود سلسله مراتب دسترسی از پیشخوان به هشتی و کفشکن و فضای اصلی نمازخانه، تعبیه کتیبه در نمای اصلی برای درج نام جلوگیری از اغتشاش بصری و استفاده از تناسبات طولی و عرضی در درون و بیرون بنا از دیگر ویژگیهای این نمازخانه است.