زنجان-معاون پرستاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پرشکی گفت: افزایش تخت‌های بیمارستانی حاکی از عملکرد نامناسب در حوزه پیشگیری است.

به گزارش خبرنگار مهر، عباس عبادی صبح پنج‌شنبه در مراسم تکریم و معارفه رؤسای دانشگاه علوم‌پزشکی زنجان با اشاره به اینکه افزایش تعداد تخت‌های بیمارستانی یکی از شاخص‌های توسعه در حوزه بهداشت به قلمداد می‌شود، گفت: با این وجود این افزایش حاکی از آن است که در حوزه پیشگیری خوب عمل نشده است.

وی با اشاره به برگزاری پویش سلامت در سراسر کشور، از تحت پوشش قرار گرفتن ۶۳ درصد از جمعیت هدف در قالب این پویش خبر داد و اظهار کرد: در قالب طرح پویش سلامت، شاهد انجام غربالگری فشار خون و دیابت در سطح کشور بودیم، به طوری از زمان اجرای این طرح تا به امروز ۶۳ درصد از جامعه هدف تحت پوشش این طرح قرار گرفته‌اند.

این مسؤول با تاکید بر اینکه یکی از داشته‌های ارزشمند حوزه سلامت، اعتماد عمومی بوده و ما به وجود این سرمایه ارزشمند اجتماعی می‌بالیم، ادامه داد: با توجه به اینکه حوزه سلامت نیازمند برخورداری از آمار و بانک اطلاعاتی دقیق است، به همین خاطر معتقدیم طرح پویش سلامت باید سال‌ها پیش به اجرا درمی‌آمد، هر چند با اجرای آن در سال‌جاری آمارهایی ارزشمندی در اختیار متولیان حوزه سلامت قرار گرفت.

وی با اشاره به اینکه آمارهای به دست آمده از اجرای طرح پویش سلامت حاکی از آن است که ما در برخی از حوزه‌ها با مشکل جدی مواجه بوده و زنگ خطر در این بخش‌ها به صدا درآمده است، تصریح کرد: خروجی این پویش تا به امروز به ما متذکر می‌شود که ۷۶۰ هزار نفر با احتمال ابتلاء به پرفشاری خون و ۴۳۰ هزار نفر نیز در مرحله پیش دیابت قرار دارند.

معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با تاکید بر اینکه به هر میزان که در انجام اقدامات پیشگیرانه پیش‌قدم باشیم، به همان میزان از انجام هزینه‌های سرسام‌آور در حوزه درمان جلوگیری خواهد شد، خاطرنشان کرد: یکی از توصیه‌های ما برای جلوگیری از بروز بیماری‌های مختلف در افراد، تغییر سبک زندگی است، به همین خاطر گسترش تحت‌های بیمارستانی را نشانه عملکرد نامناسب در حوزه پیشگیری می‌دانیم.

عبادی با یادآوری اینکه یکی از تاکیدان رهبر معظم انقلاب در دیدار با کارگزاران نظام سلامت، اهتمام به مقوله پیشگیری بود، عنوان کرد: برای اینکه بتوانیم به اهداف تعیین شده در حوزه سلامت به ویژه پیشگیری دست یابیم، باید از ظرفیت‌های موجود به بهترین شکل ممکن استفاده کنیم و فراموش نکنیم که نیروی انسانی توانمند بزرگ‌ترین سرمایه در حوزه سلامت به شمار می‌رود.

گفتنی است، در این مراسم حسین دین‌محمدی به عنوان سرپرست دانشگاه علوم‌پزشکی زنجان معرفی و از خدمات حسن بختیاری، رئیس قبلی این دانشگاه قدردانی شد.