نرگس یزدی دبیر بخش پژوهش چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر بیان کرد در زمینه پژوهش زمانی می‌توانیم یک اتفاق ایده‌آل رقم بزنیم که پیوندی میان پژوهش و نظریه‌پردازی با اجرا شکل بگیرد.

به گزارش خبرنگار مهر، نرگس یزدی دبیر بخش پژوهش چهل‌ و دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر است که از سی‌ام دی برگزار می‌شود. این بخش از جشنواره در سالیان اخیر مورد توجه مسؤولان جشنواره قرار گرفته و تلاش می‌شود برای پشتیبانی و غنی‌ساختن عرصه تئاتر ایران، بهترین پژوهش ها برای حضور و ارایه به فعالان و علاقه‌مندان تئاتر انتخاب شوند.

یزدی درباره محوریت پژوهش‌های این دوره گفت: محور اصلی سوالات این بخش درباره جشنواره‌های تئاتری به ویژه جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر و بررسی تطبیقی این رویداد با دیگر جشنواره‌های دنیا بود. بر اساس موضوعات مطرح شده به منظور ارایه پژوهش‌ها نزدیک به ۸۰ نفر متقاضی برای حضور در این بخش نام‌نویسی کردند که در نهایت ۵۰ چکیده به دبیرخانه ارسال شد.

این مدرس و پژوهشگر تئاتر افزود: ۱۸ اثر در مرحله نخست انتخاب شد؛ از این تعداد ۱۶ پژوهش به شکل کامل به دست ما رسید و در نهایت ۳ اثر برای ارایه در جشنواره معرفی شد.

وی با اشاره به بخش ایده‌های بدیع توضیح داد: در این بخش قرار بود ایده‌هایی با موضوع نحوه برگزاری جشنواره تئاتر فجر در سال‌های آینده ارایه شود که بر این اساس ۹ ایده به دبیرخانه رسید و پس از بررسی هیات انتخاب هیچ یک به عنوان برگزیده معرفی نشدند.

دبیر بخش پژوهش چهل‌ و دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر افزود: در مجموع محوریت فراخوان برای تامل بیشتر روی جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر و ساختار آن پس از چهل‌ویک دوره برگزاری بود تا پژوهشگران در این بخش تمرکز داشته باشند و به بررسی تطبیقی در زمینه ساختار و عملکرد جشنواره‌ها در دیگر نقاط جهان توجه کنند. قطعا لازمه توجه به موضوع پژوهش در این دوره تاثیری است که در سال‌های آتی در زمینه برگزاری جشنواره خواهد داشت.

یزدی تاکید کرد: در زمینه پژوهش ما زمانی می‌توانیم یک اتفاق ایده‌آل رقم بزنیم که پیوندی بین پژوهش و نظریه‌پردازی با اجرا شکل بگیرد. در واقع پژوهش باید در عمل به غنی‌تر شدن اجرا کمک کند و ما باید به ترغیب هنرمندان برای تولید آثار پژوهش محور بپردازیم، به گونه‌ای که پژوهش به عنوان بخش منفک از اجراها نباشد.

وی متذکر شد: متاسفانه پژوهش عمل‌بنیاد در کشور ما شکل نگرفته است و ما برای بهره‌مندی از آن نیازمند فرصت و زمان بیشتری هستیم، چراکه آثار پژوهش‌محور می‌تواند در تمام حوزه‌ها کمک‌کننده باشد. باید توجه داشت که اگر هر اثر حاصل پژوهش باشد؛ قطعا باعث کاهش شکاف بین نظریه‌پردازی و پژوهش با بخش اجرایی خواهد شد.

دبیر بخش پژوهش جشنواره چهل و دوم تئاتر فجر اظهار کرد: در بخش پژوهش ما به مطالعات اجرا با رویکرد وبینار توجه داریم و خوشبختانه نسبت به مطالعات در بخش آکادمیک و همین‌طور در بخش آثار ترجمه‌شده علاقه فراوانی دیده می‌شود. مطالعات اجرا رشته گسترده و بینارشته‌ای است که برای پیوند بیشتر بین نظریه‌پردازان مطرحی که در حیطه نمایش و مطالعات اجرا به فعالیت می‌پردازند با عزیزانی که در زمینه اجرا کار می‌کنند، است.

یزدی ادامه داد: در هر حال پژوهش نیاز به زیرساخت و صرف زمان بیشتری دارد و قطعاً در یک بخش جشنواره‌ای نمی‌توان انتظار داشت تا تاثیر فراوانی دیده شود اما این مسیر می‌تواند چراغ راهی باشد برای ادامه و تحقق رویکرد توجه به پژوهش و امر نظریه در اجرا. به امید آنکه با برنامه‌های طولانی‌تر و زیرساخت‌های قوی‌تر به سوی پیشرفت و تطبیق و تعامل بین نظریه و اجرا قدم برداریم.

چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با ریاست کاظم نظری و دبیری مهدی حامدسقایان از ۲۷ دی تا ۱۲ بهمن ۱۴۰۲ در تهران در حال برگزاری است.

برچسب‌ها