ارومیه- مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی از برگزاری هجدهمین جشنواره بین‌المللی شعر رضوی به زبان ترکی آذری در استان خبر داد.

علیرضا نوروزی در گفت و گو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: هجدهمین جشنواره بین‌المللی شعر رضوی به زبان ترکی آذری در آذربایجان غربی از سری برنامه‌های جشنواره بین المللی امام رضا (ع) به همت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی «گروه قرآن و عترت»، بنیاد بین‌المللی فرهنگی و هنری امام رضا (ع) و معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار می‌شود.

وی استفاده از ابزار مؤثر و زبان گویای شعر در جهت ترویج معارف دینی و رضوی، ایجاد جریان تولید محتوا در حوزه شعر رضوی و حمایت از شاعران آیئنی را از جمه اهداف این جشنواره بین‌المللی عنوان کرد.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان آذربایجان غربی در ادامه با اشاره به قوانین این جشنواره، بیان کرد: شاعران باید اشعار خود را به زبان ترکی آذری ارسال کنند و اشعار نیز نباید قبلاً در کنگره یا جشنواره ایی پذیرفته شده باشد.

نوروزی با بیان اینکه ارائه دهندگان آثار محدودیت سنی ندارند، گفت: شرکت کنندگان می‌توانند فقط ۵ اثر خود را به دبیرخانه این جشنواره ارسال کنند.

رئیس جشنواره شعر رضوی به زبان ترکی آذری آذربایجان‌غربی ادامه داد: این جشنواره با موضوعات شخصیت حضرت رضا (ع) در قالب سرایش شعر در مدح و منقبت ابعاد مختلف شخصیتی، اجتماعی، سیاسی، معنوی، کرامات و القاب ایشان، در بخش معارف رضوی؛ بیان توصیفاتی شاعرانه از مضامین زیارت‌نامه‌های حضرت، احادیث و معارف رضوی می‌توان به تولید اثر پرداخت.

وی افزود: در بخش ویژه نیز توصیف شاعرانه از لقب معین‌الضعفاء حضرت، و بیان تجلی این صفت الهی و انسانی در زندگی شیعیان و محبان این امام همام برگزار می‌شود.

نوروزی ادامه داد: مهلت ارسال آثار به این جشنواره تا ۲۵ اسفند بوده و علاقه‌مندان می‌توانند آثار خود را از طریق تارنمای جشنواره به آدرس portal.shamstoos.ir ارسال کنند.

وی گفت: شاعران کشورهای مقیم خارج از کشور نیز می‌توانند آثار خود را به همراه نامه تقاضای شرکت در این جشنواره به رایزنی فرهنگی ایران در محل اقامت خود تحویل داده و یا به آدرس portal.shamstoos.ir و یا آن‌ها از از طریق پیام رسان واتساپ با شماره ۰۹۱۴۹۶۸۲۱۴۹ ارسال کنند.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان آذربایجان غربی برگزاری ۶ کارگاه نقد شعر به همراه محافل شعر رضوی را در استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، زنجان، قزوین و کشور ترکیه را از برنامه‌های جنبی این جشنواره عنوان کرد.

رئیس جشنواره شعر رضوی به زبان ترکی آذری آذربایجان‌غربی ادامه داد: امام رضا (ع) ملقب به شمس الشموس است چرا که انوار مقدس شخصیت و سیره این امام همام همه را مجذوب خود می‌کند و زمانی که فراخوان شعر ترکی رضوی منتشر می‌شود همه ترک‌زبانان چه در داخل و چه در خارج از کشور خود را ملزم می‌دانند که شعری برای عرض ارادت خود به حضرت (ع) بسرایند.

اختتامیه این جشنواره نیز در اردیبهشت ۱۴۰۳ در آذربایجان غربی برگزار خواهد شد.