وزیر امور خارجه روسیه، بار دیگر آمریکا را به مانع تراشی در برابر حل مشکل کوزوو متهم کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ریانووستی و اینترفکس، "سرگئی لاوروف" که روز گذشته و پس از شرکت در نشست شورای روسیه-ناتو در بروکسل در جمع خبرنگاران روسی سخن می گفت، اظهارداشت : متاسفانه در حال حاضر مواضع برخی از کشورهای غربی به ویژه آمریکا درباره استقلال بی قید و شرط کوزوو، مانع اصلی در مذاکرات برای تعیین موقعیت حقوقی منطقه کوزوواست و به نظر می رسد که آمریکا، موضع روسیه را در این باره درک نمی کند.

وی همچنین گفت : حل مسئله کوزوو، الگویی برای حل مسائل موجود در جمهوری های به رسمیت شناخته نشده کشورهای مشترک المنافع مانند گرجستان خواهد بود.

به گفته وی، کشورهای بسیاری از جمله در بالکان، ناظر بر چگونگی روند حل مسئله کوزوو هستند.

کوزوو از سال 1999 به وسیله سازمان ملل متحد و سازمان پیمان آتلانتیک شمالی(ناتو) اداره می شود و در حال حاضر هشت سال از زمان بمباران ۷۸ روزه نیروهای ناتو علیه نیروهای امنیتی صرب برای بیرون راندن آنها از کوزوو می گذرد. در ماه های اخیر"مارتی آهتیساری" کارشناس سازمان ملل متحد، طرحی را برای استقلال کامل این استان از صربستان تهیه کرد تا در شورای امنیت سازمان ملل متحد به رای گذاشته شود،اما تحولات سیاسی سبب شد تا در نهایت این پرونده از دستورکاراین شورا خارج شود.

دراین پیش نویس، چهار ماه به دولت صربستان وآلبانیایی تبارهای کوزوو برای مذاکره فرصت داده شده بود و پس از آن نیز نظارت سازمان ملل متحد بر کوزوو به اتحادیه اروپا واگذار شده و به نوعی شرایط برای استقلال کوزوو که آمریکا به شدت طرفدار آن است، فراهم می شد، اما روسیه اعلام کرد هر طرحی را که مورد توافق صربها و آلبانیایی تبارها نباشد، وتو خواهد کرد.