مشهد- یک استاد دانشگاه گفت: نخبگان فرهنگی و هنری برای دستیابی به فضای تفاهم و همدلی میان ایرانیان و افغانستان باید تلاش کنند.

به گزارش خبرنگار مهر، هادی خانیکی عصر شنبه در مراسم رونمایی کتاب «افغانستان به روایت روزنامه اطلاعات» در مجتمع جهاد دانشگاهی ضمن تجلیل از تلاش‌های صورت گرفته برای تدوین و انتشار این کتاب اظهار کرد: مطالعات تاریخی در جوامع بسیار پر اهمیت است.

پژوهشگر ایرانی با اشاره به تاریخ مشترک ایران و افغانستان بیان کرد: نخبگان فرهنگی و هنری برای دستیابی به فضای تفاهم و همدلی میان ایرانیان و افغانستان باید تلاش کنند.

وی اظهار کرد: فعالان فرهنگی و هنری باید فارغ از فضای سیاست که می‌تواند میان دو ملت ایران و افغانستان فاصله بیاندازد، به سمت ایجاد توافق و یکدلی و بهره گیری از ظرفیت‌های مشترک فرهنگی تاریخی حرکت کنند.

خانیکی به نقاط قوت این اثر ارزشمند اشاره و تصریح کرد: کتاب «افغانستان به روایت روزنامه اطلاعات» از این نظر مهم است که نوع نگاهی که در ایران نسبت به افغانستان وجود داشته بازنمایی کرده است، از این رو می‌توان نگاه رسمی و حاکمیتی که نسبت به افغانستان وجود داشته و مسئله رابطه بین دولت‌ها را دید.

پژوهشگر ایرانی به اهمیت رسانه و کمک به نگارش چنین آثاری اشاره کرد و افزود: روزنامه، رسانه‌ای است که مسائل را بازتاب می‌داده می‌توانیم بعد از یک قرن، نقاط ضعف و قوت اجتماعی و سیاسی و فرهنگی را نسبت به یک فرهنگ و زبان و باور مشترک ببینیم.