اتحادیه اروپا اعلام کرد که در مورد درخواست‌ها برای مصادره وجوه دولتی روسیه در کشورهای عضو این اتحادیه محتاطانه عمل می‌کند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از فایننشال تایمز، پائولو جنتیلونی، کمیسر اقتصادی اتحادیه اروپا روز سه شنبه به فایننشال تایمز گفت که اتحادیه اروپا در مورد درخواست‌ها برای مصادره وجوه دولتی روسیه محتاط است.

ایالات متحده و متحدانش حدود ۳۰۰ میلیارد دلار از دارایی‌های روسیه را در فوریه ۲۰۲۲ به دلیل عملیات نظامی علیه اوکراین مسدود کردند. فراخوان‌هایی مبنی بر مصادره مستقیم این وجوه و تحویل آنها به کیف وجود داشته است. اخیراً، دولت بلژیک پیشنهاد مصادره برخی اموال را ارایه کرده است که در صورت امتناع روسیه از پرداخت غرامت‌هایی که اوکراین خواسته است، از این وجوه به عنوان وثیقه استفاده خواهد شد.

ما یک رویکرد بسیار تدریجی داریم. پائولو جنتیلونی، کمیسر اقتصاد اتحادیه اروپا، با اشاره به اقدام برای مصادره ۵ میلیارد دلار سود از دارایی‌های مسدود شده در کشورهای دیگر گفت: ما قدم به قدم پیش می‌رویم… در حال حاضر یک تصمیم واحد گرفته‌ایم.

این سیاستمدار ایتالیایی افزود: ما به تصمیمات مشترک و همبستگی در سطح G۷ نیاز داریم، اما در عین حال این موضوع به ویژه یک موضوع اروپایی است، زیرا دارایی‌ها بیشتر در اروپا هستند.

ایالات متحده برای مصادره اموال و دارایی‌های روسیه فشار می‌آورد چرا که بودجه ۶۰ میلیارد دلاری این کشور در کنگره متوقف شده است. با این حال، هفته گذشته مجارستان پس از فشار بروکسل، وتوی طرح اتحادیه اروپا برای ارسال ۵۰ میلیارد یورو (۵۳.۷ میلیارد دلار) به کیف را طی چهار سال آینده پس گرفت.

جنتیلونی گفت: «این واقعیت که ما تصمیم گرفتیم و احتمالاً ایالات متحده نیز در مورد حمایت مالی [از اوکراین] تصمیم می‌گیرد، کمی زمان بیشتری به ما می‌دهد تا از پرداختن به این مسایل با روشی عجولانه اجتناب کنیم.»

بخش عمده‌ای از دارایی‌های روسیه در اختیار مؤسسه تهاتری Euroclear است که در بلژیک قرار دارد. مقامات اروپا بارها به ترس از تأثیر تلافی‌جویانه مسکو بر یوروکلیر و ارز اتحادیه اروپا اذعان کرده‌اند.

پولیتیکو به نقل از یک دیپلمات اتحادیه اروپا که نامش فاش نشده است، روز دوشنبه گفت: «ما وارد آب‌های ناشناخته می‌شویم. "هرکسی نگران عواقب بالقوه مصادره دارایی‌ها خواهد بود.

روسیه به مسدود کردن دارایی‌های خود اعتراض کرده و آن را غیرقانونی و نامناسب می‌داند، در حالی که آشکار معتقد است که توقیف آن‌ها معادل «سرقت» است و عواقبی برای اروپا خواهد داشت. سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه گفت که مسکو به همین شکل پاسخ خواهد داد و افزود که انتظار ندارد «اقدامات یا گام‌های معقولی از سوی دشمنان غربی برداشته شود.»

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین روز سه‌شنبه گفت، هر کسی که چنین اقدامی را انجام دهد، با شکایت قضایی روسیه مواجه خواهد شد.

وی افزود: تجاوز به اموال دیگران، پایه‌های کل نظام اقتصادی در جهان را تضعیف می‌کند.