ولادیمیر زلنسکی، رییس‌جمهور اوکراین قصد دارد والری زالوژنی، فرمانده کل نیروهای مسلح و سرگئی شاپتالا رییس ستاد کل ارتش این کشور را به دلیل اختلاف نظر از مقام خود برکنار کند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رشاتودی ولادیمیر زلنسکی، رییس‌جمهور اوکراین، نه تنها در نظر دارد والری زالوژنی، فرمانده کل نیروهای مسلح را برکنار کند، بلکه رییس ستاد کل ارتش نیز نفر بعدی در لیست برکناری او است.

خبر برکناری رییس ستاد کل ارتش پس از آن منتشر شد که زلنسکی هفته گذشته اعتراف کرد که قصد دارد فرمانده کل نیروهای مسلح اوکراین را برکنار کند. این دو فرمانده پس از تهاجم ناموفق تابستانی کی‌یف علیه روسیه، با زلنسکی اختلاف نظر داشتند.

بعد از حملات تابستانی اوکراین علیه روسیه، زالوژنی با توجه به کاهش حمایت حامیان غربی کی یف، وضعیت میدان نبرد را «بن بست» توصیف کرد، در حالی که زلنسکی به شدت این ارزیابی را رد کرد.

زلنسکی در مصاحبه با کانال خبری RAI TG1 ایتالیا اعلام کرد که در حال برنامه‌ریزی «جدی» در رهبری کشور است و خاطرنشان کرد که این تغییرات «در مورد یک فرد واحد» نخواهد بود. با این حال وی نام خاصی را ذکر نکرد.

اوکراینسایا پراودا با استناد به منابعی در دولت اوکراین روز دوشنبه گزارش داد که زالوژنی ممکن است تنها کسی نباشد که در بحبوحه پاکسازی زلنسکی فهرست شده است و اعلام کرد که سرگیی شاپتالا، که در حال حاضر به عنوان رییس ستاد کل ارتش خدمت می‌کند نیز از سمت خود کنار خواهد رفت.

این منبع به این روزنامه گفت: «سرنوشت افراد دیگر هنوز قطعی نشده است.»