بیرجند_ رییس دانشگاه بیرجند از انجام اقدامات لازم برای تبدیل این دانشگاه به قطب بین‌المللی شرق کشور خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، احمد لامعی گیو عصر چهارشنبه در ادامه نشست‌های خبری دستگاه‌های اجرایی استان به مناسبت دهه مبارک فجر گفت: مجوز ایجاد ۱۴ رشته جدید در دو سال گذشته در دانشگاه بیرجند گرفته شده.
وی با اشاره به این که اقدامات لازم برای راه اندازی دانشکده فناوری در دانشگاه بیرجند در حال انجام است، افزود: در سال جاری ۲۰۰ دانشجو در رشته‌های زمین‌شناسی، مهندسی معدن و شیمی کاربردی بورس صنعتی شده‌اند و از سال آینده هم این دانشگاه پذیرای دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان بیرجند در رشته‌های علوم پایه خواهد بود.

وی با بیان این که این که در سال جاری ۱۵ نفر به عنوان هیئت علمی جذب این دانشگاه شده‌اند، خاطر نشان کرد: در دو سال گذشته ۱۴ میلیارد تومان با دستگاه‌های مختلف استانی و ملی قرارداد امضا کرده ایم و ۶۸ شرکت فناور، دانش‌بنیان و خلاق هم در دانشگاه بیرجند فعالیت می‌کنند و قرص زعفران برای اولین بار در کشور توسط یکی از شرکت‌ها دانش بنیان دانشگاه بیرجند تولید شده است.

لامعی تصریح کرد: بیش از یک هزار برنامه فرهنگی و اجتماعی در دو سال گذشته و در دولت سیزدهم شامل برگزاری اردوهای راهیان نور، برپایی همایش‌ها و وبینارها، کرسی‌های آزاداندیشی و… در این دانشگاه برگزار شده است.

رئیس دانشگاه بیرجند با اعلام خبر برگزاری جشن عید انقلاب با حضور دانشجویان و بر پایی مراسم ازدواج ۷۶ زوج دانشجو در دهه فجر، ادامه داد: جشن فارغ التحصیلی ۲ هزار نفر از دانش‌آموختگان دانشگاه بیرجند اسفندماه و قبل از انتخابات برگزار می‌شود.

وی با بیان این که بودجه دانشگاه بیرجند به ۴۴۸ میلیارد تومان در سال جاری افزایش یافته است، به وجود ۳۷ پروژه عمرانی نیمه تمام در این دانشگاه اشاره کرد و ادامه داد: موزه و مرکز اسناد و مفاخر دانشگاه بیرجند در آینده نزدیک با حضور وزیر آموزش، تحقیقات و فناوری افتتاح خواهند شد.

وی تعداد دانشجویان متأهل این دانشگاه را بیش از ۲ هزار دانشجوی متأهل اعلام کرد و افزود: در حال حاضر ۲۰ واحد خوابگاه متأهلی در دانشگاه بیرجند وجود دارد و چهار خوابگاه متأهلی دیگر هم با مشارکت دانشگاه و خیران در حال ساخت است.

به گفته وی ۶۰۰ دانشجوی بین‌الملل در دانشگاه بیرجند تحصیل مشغول تحصیل هستند و به دلیل محدودیت‌های که طالبان برای تحصیل بانوان در افغانستان به وجود آورده است، ۷۰ دانشجوی دختر در این دانشگاه تحصیل می‌کنند.

وی بر تبدیل دانشگاه بیرجند به قطب بین‌المللی شرق کشور تاکید کرد و از امضای تفاهم نامه علمی و پژوهشی با ۱۵ کشور جهان خبر داد.