اصفهان-دبیر ستاد انتخابات استان اصفهان گفت: امسال امکان استفاده داوطلبان انتخابات مجلس برای تبلیغات از مکان‌های دولتی فراهم شده و برای این امر در استان اصفهان ۱۴۰۰ مکان در نظر گرفته شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، مهدی سلیمانی صبح دوشنبه در نشست خبری که به مناسبت برگزاری انتخابات برگزار شد، اظهار کرد: در قانون انتخابات جدید با نوآوری‌هایی مواجه هستیم که در گذشته وجود نداشته است.

وی افزود: امسال پیش ثبت‌نام انتخابات را در ۱۶ مرداد داشتیم که ۱۸۰ درصد افزایش رشد را داشتیم.

دبیر ستاد انتخابات استان اصفهان با بیان اینکه امسال از لحاظ تعداد داوطلبان در استان شرایط مطلوبی داریم، گفت: در حال حاضر تنها ۷ نفر بلاتکلیف داریم که ممکن است در آمار تغییر ایجاد کند.

وی اضافه کرد: قبل از آغاز رسمی فعالیت‌های انتخاباتی ما از ۱۹ فروردین کار را در استانداری اصفهان آغاز کردیم و ۲۰ اردیبهشت به صورت رسمی آغاز فعالیت از سوی وزیر کشور اعلام شد.

سلیمانی با بیان اینکه تاکنون ۳۵ جلسه مستمر ستاد انتخابات در روزهای یکشنبه برگزار شد، افزود: هفت کمیته مالی و پشتیبانی، حراست و انتظامات، اطلاع‌رسانی، حقوقی، فناوری اطلاعات، آموزش و امنیتی برای برگزاری انتخابات تشکیل و فعالیت خود را آغاز کرده است.

وی با بیان اینکه در شهرستان‌ها کمیته‌های اجرایی و مشارکت در انتخابات در کنار ۷ کمیته تشکیل شده است، اضافه کرد: ۱۶ حوزه انتخابیه در استان اصفهان وجود دارد.

دبیر ستاد انتخابات استان اصفهان با بیان اینکه یک هزار و ۷۶۸ نفر برای حضور در انتخابات به عنوان داوطلب ثبت‌نام کردند، افزود: در مهلت قانونی توسط هیأت نظارت بررسی صلاحیت انجام شد و در نهایت در شورای نگهبان این صلاحیت مجدد بررسی شد.

وی با اشاره به ثبت‌نام ۳۷ نفر از استان اصفهان برای مجلس خبرگان رهبری گفت: ۱۳ نفر از داوطلبان تأیید صلاحیت شدند که ۲ نفر تغییر حوزه دادند و در نهایت ۱۱ نفر در اصفهان در انتخابات مجلس خبرگان با یکدیگر رقابت می‌کنند.

سلیمانی با بیان اینکه تبلیغات انتخابات مجلس خبرگان از ۲۵ بهمن ماه آغاز و به مدت ۱۵ روز ادامه دارد، گفت: تبلیغات انتخابات مجلس شورای اسلامی نیز از سوم اسفندماه آغاز و به مدت ۷ روز ادامه دارد.

وی با بیان اینکه مکان‌های تبلیغات داوطلبان تعیین شده است، گفت: همه باید به صورت مساوی از این ظرفیت استفاده کنند، استفاده از ظرفیت‌های دولتی برای تبلیغات نیز در دستور کار قرار دارد و یک هزار و ۴۰۰ مکان برای این امر در نظر گرفته شده است.

دبیر ستاد انتخابات استان اصفهان با بیان اینکه در حوزه ستادهای انتخاباتی شفافیت بیشتری انجام می‌شود، افزود: هر کدام از کاندیداها می‌توانند نماینده خود در هر شهرستان را به فرمانداری‌ها معرفی کنند، ضمن اینکه در فضای مجازی نیز امکان فعالیت و ایجاد تارگت را دارند.

وی با بیان اینکه فعالیت در خارج از زمان تبلیغات و استفاده از اماکن دولتی که خارج از یک هزار و ۴۰۰ معرفی شده، نصب تبلیغات بر روی تابلوها و چراغ‌های راهنمایی و رانندگی، درج تاریخ چاپ بر روی بنرها و … از ممنوعیات در نظر گرفته شده برای تبلیغات کاندیداها است، اضافه کرد: اجرای قانون شفافیت مالی برگزاری انتخابات امسال اجرا می‌شود و همه هزینه‌ها در سامانه‌ای که از سوی وزارت کشور اعلام می‌شود درج خواهد شد و سقفی برای این هزینه کرد در نظر گرفته شده است.

سلیمانی گفت: همه پرداختی‌ها باید از درگاه‌های بانکی باشد، واحدهای صنعتی امکان حمایت از داوطلبان را ندارند و تنها احزاب امکان حمایت مالی از داوطلبان را دارند.

وی گفت: داوطلبان نمی‌توانند از افراد غیر ایرانی و افراد دارای سابقه کیفری و پرونده قضائی امکان حمایت مالی از داوطلبان را ندارند

دبیر ستاد انتخابات استان اصفهان با اشاره به اینکه در استان اصفهان ۱۵ شبکه انتخاباتی راه‌اندازی شده است، اضافه کرد: روزانه امکان معرفی ۷۲ داوطلب را داریم، که البته تعدادی از داوطلبان در این زمینه اعلام آمادگی نداشتند.

وی با بیان اینکه مناظره بین داوطلبان را داریم حدود ۳۰۰ نفر اعلام همکاری کردند، افزود: امکان برگزاری مناظره بین دو تا هشت نفر را داریم.

سلیمانی با بیان اینکه در برگه رأی انتخابات اصفهان پنج رأی برای نمایندگان مجلس شورای اسلامی و پنج رأی برای نمایندگان مجلس خبرگان رهبری پیش بینی شده است، ادامه داد: در دیگر در شهرستان‌ها یک رأی برای مجلس شورای اسلامی و پنج رأی برای مجلس خبرگان رهبری در نظر گرفته شده است.

وی ادامه داد: استفاده از بنر بزرگ تنها در ستادهای انتخاباتی ممکن است و در تبلیغات شهری باید حداکثر از تبلیغات با ابعاد ۷۰×۱۰۰ استفاده شود.

دبیر ستاد انتخابات استان اصفهان ادامه داد: داوطلبان مجلس شورای اسلامی تا ۲۵ بهمن ماه فرصت تغییر حوزه انتخابیه را دارند.