به گزارش خبرگزاری مهر، نشست خبری سیزدهمین جشنواره داستان و شعر انقلاب با حضور میلاد عرفانپور مدیر مرکز آفرینشهای ادبی حوزه هنری، بهزاد دانشگر دبیر این دوره از جشنواره و تیمور آقا محمدی دبیر اجرایی این رویداد در سالن صفارزاده حوزه هنری برگزار شد.
آقامحمدی در ابتدای ایننشست گفت: جشنواره داستان و شعر انقلاب فرصتی برای نویسندگان و شاعران حرفهای است که به دغدغهها، مسایل و دستاوردهای انقلاب اسلامی پرداختهاند. ایندوره از جشنواره با تغییر رویکرد در پی خلق و آفرینش آثار دقیق و اصولی با موضوع انقلاب اسلامی بوده است و حوزه هنری به عنوان نهاد فرهنگی مؤلف همواره در پی تولید، خلق و کشف آثار هنری است.
در ادامه این نشست، عرفانپور گفت: جایگاه حوزه هنری در کنار نهادهای متولی ادبیات تمایزاتی دارد چراکه حوزه هنری متولی ادبیات انقلاب اسلامی است و گفتمان انقلاب اسلامی در آن جلوه میکند؛ ادبیاتی که راوی گفتمان انقلاب اسلامی است، مدنظر ما است. ما در ماههای اخیر کارهای خوبی به لطف خدا و همت بزرگان شعر و داستان انقلاب اسلامی در مرکز آفرینشهای ادبی حوزه هنری آغاز کردیم و در حوزه شعر رویدادها و طرحهای جدیدی شکل گرفته که یکی از آنها رویداد آفرینش ادبی «مطلع» است که شاعران جوانی که نخستین کتاب شعر خود را میخواهند منتشر کنند در آن شرکت دارند. ۲۰ شاعر و ۲۰ کتاب شعر ماهها است که انتخاب شده و در حال برگزاری جلسات با اساتید راهنما هستند تا به عنوان خروجی این دوره از رویداد مطلع منتشر شود و مورد حمایت قرار گیرد.
وی افزود: دوره آموزش تکمیلی شعر بانوان انقلاب اسلامی با عنوان «تماشا» توسط مرکز آفرینشهای ادبی حوزه هنری برگزار میشود. ادبیات هنر اصلی ما در ایران است، شعر با پیشینهای که دارد از بیشترین پیشینه برخوردار است و بیشترین اوج را در میان هنرها دارد. داستان ما اگرچه از داستانهای جهان عقبماندگیهایی داشته ولی در سالهای اخیر به رشد خوبی دست پیدا کرده و در حال نزدیک شدن به کاروان داستان منطقه و جهان است.
مدیر مرکز آفرینشهای ادبی حوزه هنری در ادامه سخنان خود گفت: ادبیات هنر کلیشهای، تفننی و جنبی که همچون سینما صنعتی جاافتاده دارد، نیست بلکه پایه هنرهای دیگری مثل سینما و موسیقی است و اگر رشد کند سینمای ما به رشد میرسد و موسیقی ما غنی میشود. ادبیات ریشهای پراهمیت دارد و ما باید بیش از پیش قدر ادبیات را بدانیم و روی آن سرمایهگذاری کنیم چراکه سرمایهگذاری روی ادبیات سرمایهگذار برای فرهنگ ایران زمین است.
وی همچنین گفت: اگر امید به آینده داریم و باور داریم آینده انقلاب روشن است باید بدانیم که این ادبیات است که میتواند این آینده را ترسیم کند و ذوق و شوق و رغبت گذشت از موانع را به انسان ایران اسلامی دهد. امسال زمانی سکان ادبیات انقلاب اسلامی به ما سپرده شد و بهزاد دانشگر مسئول بخش ادبیات داستانی شد که فرآیند جشنواره آغاز شده بود بنابراین ما با مشورت به این فکر افتادیم که سال آینده این رویداد با تفاوتهایی برگزار شود. اگر بخواهیم معتبرترین و باثباتترین جشنواره ادبیات داستانی را با پسوند انقلاب اسلامی بررسی کنیم، باید به جشنواره داستان و شعر انقلاب بپردازیم.
تلاش کردیم دایره موضوعات تولیدات ادبی گستردهتر شود
سخنران بعدی اینمراسم دانشگر بود که گفت: بیشتر فعالیتها مبتنی بر حمایت از تولیدات داستان و رمان بود و آنچه جامعه نسبت به آن عطش و علاقه زیادی دارد و خوارک کمتری در دست دارد رمان است که متناسب با فضای بومی و فرهنگ مردم و کشور باشد و نقطه قوت و لحظات تلخ و شیرین زندگیشان را بتوانند ببینند. در یک سال اخیر تلاش کردیم تا به مسائل امروزی و رویدادهای معاصر، ابعاد کمتر پرداخته شده از انقلاب، دستاورهای علمی، سیاسی، شخصیتها و مفاهیم هم پرداخته شود و دایره موضوعات تولیدات ادبی گستردهتر شود.
وی افزود: سیزدهمین جشنواره داستان و شعر انقلاب در حالی آغاز شد که به دلیل شیوع ویروس کرونا دو سالی بود که رویدادها تعطیل شده بود ولی این دوره با یک اتفاق مهمی مجدداً از سر گرفته شد و آن هم افزایش چند برابری میزان جایزههای این جشنواره بود که توجه نویسندگان و داستاننویسان را به خود جلب کرد. در این دوره برگزیده رمان بزرگسال ۲۰۰ میلیون تومان، به برگزیده رمان نوجوان ۱۰۰ میلیون تومان، به برگزیده مجموعه داستان ۱۰۰ میلیون تومان و به برگزیده مجموعه شعر ۵۰ میلیون تومان تعلق خواهد گرفت. البته قرار است ۵۰ میلیون تومان هم از سوی دفتر شعر به برگزیده مجموعه شعر اهدا شود و سقف برگزیده شعر هم به ۱۰۰ میلیون تومان رسد.
دبیر سیزدهمین جشنواره داستان و شعر انقلاب در ادامه سخنان خود گفت: چهار اثری که برگزیده جشنواره داستان و شعر انقلاب نشدهاند ولی از نظر هیأت داوران آثار درخور و شایستهای هستند هم حمایت خواهد شد و آثار خارج از نوبت به چاپ خواهند رسید و حقالتالیف سه دوره چاپ به صورت نقدی به مؤلفان آثار پرداخت خواهد شد. تاکنون ۱۰۷ رمان بزرگسال، ۳۵ رمان نوجوان، ۱۳۲ مجموعه داستان و ۱۵۱ مجموعه شعر به دبیرخانه این رویداد ارسال شده است که ارایه بیش از ۴۲۵ کتاب با توجه به دو محدودیت جشنواره داستان و شعر انقلاب از جمله این که آثار باید به اندازه یک کتاب باشند و نه تک شعر و اینکه کتابها نباید تاکنون منتشر شده باشند، آمار قابل توجه و خوبی است.
دانشگر در ادامه گفت: در این دوره از جشنواره از ۱۹ داور استفاده کردیم که در پایش اولیه تناسب فرمی و موضوعی را در نظر گرفتند. در هر بخش ۲۰ اثر به مرحله دوم راه پیدا کرد و در داوری نهایی از این میان ۷ تا ۸ اثر کاندید شدند. با انتشارات سوره مهر هم تعاملی داشتیم تا آثار بدون نوبت و با فاصله زمانی کوتاه منتشر شود. امسال در اختتامیه این رویداد که ۱ اسفند برگزار خواهد شد، بخشی به یاد اکبر خلیلی برگزار خواهد شد. با وجود محدودیت آثاری که از وی منتشر شده، اما اکبر خلیلی حق بزرگی بر گردن ادبیات انقلاب اسلامی دارد. محمدرضا شرفیخبوشان، مهدی زارع و وحید حُسنی هنزایی به عنوان داوران رمان بزرگسال، ساسان ناطق، سیده عذرا موسوی و تیمور آقا محمدی داوران رمان نوجوان و مجموعه داستان، غلامرضا کافی، علی داودی و حسنا محمدزاده به عنوان مجموعه شعر معرفی شدند.
وی همچنین در این نشست نامزدهای بخشهای این رویداد را بدین شرح معرفی کرد:
در بخش رمان بزرگسال «ابرشهر» نوشته محمد رودگر، «بیسردار» نوشته محمداسماعیل حاجیعلیان، «بنز» نوشته علیرضا نعمتاللهی، «زخم پاییز» نوشته سلمان کریمی، «قزل آهو» نوشته امالبنین ماهر، «ملاقات زیر رادیکال» نوشته لیلی طباطبایی «گعدههای دور آتش» نوشته سید میثم موسویان و ««وُل» نوشته میثم فرهمندیان.
در بخش رمان نوجوان «اسپاگتی با سس قرمز» نوشته هادی حکیمیان، «بهشتآباد» نوشته طیبه مهدیزاده، «طوطی و قالین» نوشته فائزه کرد فیروزجایی، «چرخ و فلک» نوشته زهرا پریایی، «فرار ماردوش» نوشته سمیه سلیمانی و «قلکهای دوقلو» نوشته مریم فرجی.
در بخش مجموعه داستان «دوستان آلیس» نوشته مهدی دریاب، «لطفاً پیغام خود را بگذارید» نوشته مصطفی میرزایی، «جاده از راست باریک میشود» نوشته فریناز ربیعی، «خشتهای سیاه -خشتهای قرمز» نوشته وحید آقاکرمی، «جنگ بدون زن» نوشته مریم السادات میرحسینی و «یک گاری انار ترکخورده» نوشته خدیجه خانی.
در بخش مجموعه شعر «مناره اللهاکبر» نوشته رضا نیکوکار، «به انتقام قسم» نوشته عاطفه جوشقانیان، «پادشاه لخت» نوشته مهدی جهاندار، «تأویل» نوشته اسماعیل محمدپور، «در ادامه صبح» نوشته فاطمه عارفنژاد، «سروسرودهها» نوشته فائزه زرافشان و «من یک زنم» نوشته زهرا سپهکار.