تاریخ انتشار: ۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۲:۵۱

گیلان- «هادی حق شناس» به پویش بزرگ انتخاباتی خبرگزاری مهر با عنوان «با مهر انتخاب کنیم؛ کارآمدی و شایسته گزینی» پیوست.

  • استان: گیلان
  • حوزه انتخابیه: بندرانزلی
  • شعار انتخاباتی: (مردم حق دارند)

پویش بزرگ انتخاباتی خبرگزاری مهر با عنوان «با مهر انتخاب کنیم؛ کارآمدی و شایسته گزینی» تلاش دارد با آماده کردن بستری مناسب برای معرفی داوطلبان نمایندگی دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، گامی در جهت کمک به مردم برای انتخاب اصلح و برگزاری پرشور انتخابات بردارد.

هادی حق شناس یکی از داوطلبان نمایندگی دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی است که در زیر رزومه کوتاهی از ایشان و پاسخ‌هایشان به سوالات مهر در دو بخش کشوری و استانی را می‌خوانید:

  • رزومه:

- دکتر هادی حق شناس دارای دانشنامه دکترای اقتصاد و سابقه سی سال تدریس در دانشگاه‌. معاون سازمان بنادر کشور استاندار سابق گلستان و نماینده مردم شریف بندر انزلی در دوره هفتم مجلس شورای اسلامی

  • سوالات کشوری:

* مهم‌ترین آسیب کارکردی مجلس شورای اسلامی از نگاه شما چیست؟

به نظر من بعد نظارت مجلس مهمترین آسیب کارکردی مجلس است، معمولاً مجلس یا مجالس قانون خوب تصویب می‌کنند اما در اجرا یا نظارت بر اجرا ضعیف عمل می‌کنند، گاهی می‌خواهند وزیر استیضاح کنند یا تذکر بدهند و یا تحقیق و تفحص کنند برخی ملاحظات باعث می‌شود نماینده کار خود را درست انجام ندهد لذا عدم نظارت دقیق به نظر من بزرگترین آسیب مجلس است.

*مجلس برای تقویت نقش نظارتی و تقنینی خود باید دست به چه اقداماتی بزند؟

به نظر بنده در اولویت اول قانون اساسی باید مبنای مجلس باشد اگر از وظایفی که قانون اساسی بر عهده دستگاه‌ها گذاشته‌اند و تخطی کرده‌اند مجلس ورود کند، دوم قانونی که خود مجلس تصویب کرده مثل برنامه‌های پنج ساله یا بودجه سنواتی یا قوانین از این دست رو بدون هیچ گونه اغماضی از دستگاه‌های اجرایی حساب کشی و نظارت کنند و نکته بعدی اینکه اولویت‌های کشور را به درستی تشخیص بدهد، مثلاً الان مشکل تورم و بیکاری هست مجلس می‌تواند با نظارت قوی دستگاه‌هایی مانند وزارت اقتصاد و سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی را حساب کشی کند تا تورم کنترل بشود، در اولویت دوم همین مساله برمیگردد به بحث اشتغال و موضوع سرمایه گذاری که قانون جذب سرمایه گذار خارجی مصوب مجلس است، مجلس باید از دستگاه‌های اجرایی بخواهد که در این خصوص چه اقداماتی انجام داده‌اند؟

*نمایندگان چرا نباید اسیر تجمل‌گرایی شوند و برای پرهیز از این آسیب، چه اقداماتی ضرورت دارد؟

تجمل گرایی برای همه اقشار جامعه مطلوب نیست فرقی بین نماینده و سایر مردم نیست، چون نمایندگان به اصطلاح در صف اول هستند طبیعتاً اگر به سمت تجمل گرایی گرایش پیدا بکنند آسیب‌های اجتماعی هم جدی خواهد شد، سرمایه اجتماعی هم به شدت کاهش پیدا خواهد کرد

*همکاری و همراهی میان مجلس و سایر قوا و دستگاه‌ها چه تأثیری می‌تواند بر پیشرفت کشور داشته باشد؟ به نظر شما مهمترین تجلی‌گاه این همراهی و همکاری چیست؟

بهترین همکاری مجلس با سایر قوا تصویب قانون است، قوانینی که می‌تواند گره کار قوه مجریه و قوه قضائیه را باز کند، وگرنه غفلت از عدم اجرای قانون توسط دو قوه نمی‌تواند همکاری تلقی شودو به ضرر منافع ملی است مجلس دو بعد دارد یک اینکه گره‌های دو قوه را با قانون گذاری رفع بکند دوم بر دو قوه دیگر برای اجرای درست قانون نظارت بکنند که قانون را به درستی انجام می‌دهند یا که خیر.

* مسؤولیت پذیری در قبال مردم موضوعی است که نمایندگان باید همواره به آن توجه داشته باشند. اگر نمایندگان از این مهم غافل شوند، چه پیامدهای منفی ایجاد خواهد شد؟

نمایندگان وکیل مردم هستند و وکیل مردم طبیعی ست که در مقابل موکل مسئولیت دارد، باید بداند موکل او در چه شرایطی هست مطالبات و اولویت او چیست اگر اینها را یک نماینده بداند طبیعی ست که در قبال مسئولیتش در قبال مردم یا موکل درست عمل می‌کند و اگر مطالبات موکل خود را درست برآورده کند طبیعی است که آثار مثبتی خواهد داشت در غیر این صورت اثر منفی خواهد داشت که مهمترین اثر منفی هم ذوب شدن سرمایه اجتماعی نماینده یا کاهش اعتماد مردم به نماینده خواهد بود.

*مردمی بودن یکی از خصیصه‌های مهم هر نماینده باید باشد. یک نماینده چگونه می‌تواند این خصیصه را تحقق بخشد بدون آنکه در ورطه عوام‌زدگی و طرح شعارهای غیر واقع‌بینانه اسیر شود؟

مردمی بودن یعنی نیازهای مردم را نماینده به درستی تشخیص بدهد کسی می‌تواند نیازهای مردم را به درستی تشخیص بدهد که در میان مردم باشد و از مطالبات مردم مطلع باشد نماینده باید بداند که هزینه زندگی مردم آیا متناسب با درآمدهای آن هاست؟ یا اینکه مردم به چه چیزی به لحاظ فرهنگی سیاسی اجتماعی و اقتصادی نیاز دارند اولویت مردم چیست و اگر نماینده‌ای در بین مردم باشد و برای مردم باشد حتماً می‌تواند از این طریق مطلع گردد که مشکلات مردم چیست و در این حالت می‌توان گفت که آن نماینده نماینده مردم است

* طبق قانون اساسی یک نماینده در قبال همه مردم ایران مسؤولیت دارد. برای تحقق این اصل مهم و جلوگیری از بخشی زدگی، باید چه مواردی مد نظر قرار گیرد؟

بله نماینده در مقابل همه مردم مسئول است و در کنار مشکلات محلی حوزه انتخابی خود باید به مشکلات مردم در سطح ملی هم بپردازد چون بعضی از مسائل مشترک هست مانند مساله تورم بیکاری، عدم جذب سرمایه و…، اینها مسائل کل کشور است اگر نمایندگان بتوانند قوانینی برای مشکلات کل کشور تصویب کنند می‌توانند مسئولیت خود را در قبال ملت و حوزه انتخابیه به درستی انجام دهد.

  • سوالات استانی:

*برای برند سازی از محصولات استراتژیک گیلان از جمله برنج و زیتون چه برنامه‌ای دارید؟

برند سازی یک حرفه است طبیعتاً در مدت کوتاه اتفاق نمی‌افتد، برند سازی یک تخصص است و باید از اهل آن مشورت گرفت یعنی کسانی که متخصص در برندسازی هستند، اما در یک جمله کلی برای برند سازی برنج، زیتون و آبزیانی که ما در گیلان داریم به نظر می‌رسد عرضه در بسته بندی‌های مطلوب و در دسترس قرار گرفتن راحت با قیمت مناسب شاید کمک بکند برای برند سازی، البته محصولات گیلان در طول تاریخ چون با کیفیت بودند مشکل برندینگ ندارند مشکل عرضه در زمان و مکان مناسب در کل کشور و صادرات دارند.

*با توجه به استقرار دبیرخانه اتحادیه «اوراسیا» در گیلان، برای توسعه صادرات استان چه قدم‌های باید برداشته شود؟ به نظر شما برای توسعه صادرات دریا محور چه تدابیری باید اندیشیده شود؟

اوراسیا یک فرصت بی نظیر برای محصولات ایران هست، ما الان در محصولات سر باغی یا میوه تقریباً شاید جز کشورهای برتر جهان باشیم، مشکل این است که گاهی اوقات یک سوم محصولات ما تا به دست مصرف کننده برسد فاسد می‌شود بهترین راه کار این است که ما سردخانه‌ها و همچنین کشتی‌هایی که دارای توان حمل کانتینر یخچال دار هستند اضافه بکنیم تا محصولات ما به شکل تازه به دست مصرف کننده برسد. ما برای صادرات محصولاتمان با محدودیت مواجه هستیم، می‌بینید به یک باره هنگام تنظیم بازار میگوییم صادرات مثلاً مرغ، پیاز یا سیب زمینی و… ممنوع به نظر من مهمتر از مساله صادرات ما باید به فکر ترانزیت کالا باشیم متأسفانه ترانزیت کالا به ما تعلق ندارد و ما فقط خدمات ارائه می‌دهیم، ایران به لحاظ اینکه در چهارراه جهانی واقع شده از محل خدمات می‌تواند درآمد پایدار داشته باشد مثل کریدورهای شمال و جنوب که نیاز به توضیحات بیشتر دارد، در صورت نیاز من می‌توانم به صورت تلفنی مفصل به این سوال پاسخ دهم

* برای حفظ اکوسیستم طبیعی گیلان از جمله تالاب انزلی و دچار نشدن این تالاب به سرنوشت دریاچه ارومیه چه باید کرد؟

تالاب انزلی وضعیت متفاوتی از دریاچه ارومیه دارد مشکل تالاب انزلی کمبود آب و نزولات آسمانی نیست، در بندر انزلی یا گیلان حداقل در سی سال گذشته بیش از هزار میلیمتر ما بارندگی داشتیم یک بار که در بندر انزلی باران می‌آید آب شیرین به سرعت از تالاب و زیر پل غازیان به دریا سرازیر می‌شود، راه حل این است که فاضلاب‌های رشت، انزلی و روستاها به تالاب ریخته نشود، دولت باید به شکل اضطراری به فکر تکمیل تصفیه خانه‌های رشت و انزلی باشد اگر این کار را هرچه زودتر انجام ندهد این تالاب که سال‌ها نعمت بود تبدیل به نغمت می‌شود، چون سلامت مردم گیلان و بندر انزلی در خطر است و اگر به زودی تالاب احیا نشود روستاهای اطراف تالاب باید به زودی خانه‌های خود را ترک کنند در حالی که تالاب انزلی سال‌ها محل رزق و روزی و شکار پرندگان و صید ماهیان برای مردم بوده متأسفانه امروز به یک لجنزار تبدیل شده است، برای توضیحات فنی و کارشناسانه بیشتر خبر نگار شما می‌تواند با بنده تماس داشته باشد، متشکرم