تاریخ انتشار: ۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۸

کردستان_ «کیوان قاسمی» به پویش بزرگ انتخاباتی خبرگزاری مهر با عنوان «با مهر انتخاب کنیم؛ کارآمدی و شایسته گزینی» پیوست.

استان: کردستان

حوزه انتخابیه: مریوان و سروآباد

شعار انتخاباتی: امید، آسایش، اقتصاد بهتر

پویش بزرگ انتخاباتی خبرگزاری مهر با عنوان «با مهر انتخاب کنیم؛ کارآمدی و شایسته گزینی» تلاش دارد با آماده کردن بستری مناسب برای معرفی داوطلبان نمایندگی دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، گامی در جهت کمک به مردم برای انتخاب اصلح و برگزاری پرشور انتخابات بردارد.

کیوان قاسمی یکی از داوطلبان نمایندگی دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی است که در زیر رزومه کوتاهی از ایشان و پاسخ‌هایشان به سوالات مهر در دو بخش کشوری و استانی را می‌خوانید:

رزومه:

مدرس دانشگاه و مراکز دولتی، مدیر عامل شرکت راه و ساختمان، کارشناس جرایم سایبری

سوالات کشوری:

*مهم‌ترین آسیب کارکردی مجلس شورای اسلامی از نگاه شما چیست؟

موانع تمرکز نمایندگان بر ایفای وظایف اصلی, نظارت و ابزارهای نظارتی مجلس نتوانسته است کارآیی لازم را در نظارت مجلس شورای اسلامی بر قوه‌ی مجریه و کارآمدی این نهاد در اجرای قوانین ایفا نماید و تأثیرگذاری لازم را داشته باشد.

*مجلس برای تقویت نقش نظارتی و تقنینی خود باید دست به چه اقداماتی بزند؟

تدوین قوانین موثرتری در زمینه نظارت بر عملکرد اجرای دولت و استفاده از کارشناسان متخصص و نخبگان در زمینه‌های مختلف جهت برطرف کردن خلأهای قانونی

*نمایندگان چرا نباید اسیر تجمل گرایی شوند و برای پرهیز از این آسیب، چه اقداماتی ضرورت دارد؟

تجمل گرایی باعث فراموشی یاد خداوند, دنیازدگی, کفران نعمت, مصرف گرایی, پیدایش حالت تفاخر, زیاده خواهی و غیره می‌شود توجه به هدف خلقت, تقویت باورهای دینی و ارزش‌های معنوی و قناعت اقداماتی است که می‌توان به آن عمل کرد.

*همکاری و همراهی میان مجلس و سایر قوا و دستگاه‌ها چه تأثیری می‌تواند بر پیشرفت کشور داشته باشد؟ به نظر شما مهم‌ترین تجلی گاه این همراهی و همکاری چیست؟

همکاری و همراهی و مشارکت، کلید موفقیت و پیشرفت کشوراست برای دستیابی به موفقیت و پیشرفت کشور نیازمند همدلی و همراهی کل قوا می‌باشد همچنین با همفکری سه قوا می‌توان قدم‌های مثبت و حرکت‌های خوب و مؤثری برای کشور داشته باشیم.

*مسؤولیت پذیری در قبال مردم موضوعی است که نمایندگان باید همواره به آن توجه داشته باشند. اگر نمایندگان از این مهم غافل شوند، چه پیامدهای منفی ایجاد خواهد شد؟

مسئولیت‌پذیری از پنج عنصر اساسی تشکیل شده: صداقت، شفقت، احترام، انصاف، پاسخگویی و شجاعت. مسئولیت‌پذیری باعث اقتدار، قدرت، ترقی کشور می‌شود و عدم مسئولیت‌پذیری، نماینده مجلس می‌تواند صدمات جبران‌ناپذیری در اجتماع به همراه داشته باشد.

*مردمی بودن یکی از خصیصه‌های مهم هر نماینده باید باشد. یک نماینده چگونه می‌تواند این خصیصه را تحقق بخشد بدون آنکه در ورطه عوام زدگی و طرح شعارهای غیر واقع بینانه اسیر شود؟

در کنار مردم، در میان مردم بودن از اصلی ترین ویژگی‌های یک نماینده مردم می‌تواند باشد مردمی بودن به ادّعاکردن نیست، بلکه گفتگوی صادقانه با مردم و با مردم شفاف بودن است

*طبق قانون اساسی یک نماینده در قبال همه مردم ایران مسؤولیت دارد. برای تحقق این اصل مصرح و جلوگیری از بخشی زدگی، باید چه مواردی مطمح نظر قرار بگیرد؟

برای تحقق این اصل باید تلاش زیادی در حفظ حقوق مردم نمود و در همه ای امور شفافیت با مردم را داشته باشیم همچنین برای استیفای حقوق مردم با فساد به طور جد باید برخورد شود.

سوالات استانی:

*استان کردستان ۲۲۰ کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق دارد و در این باره کولبران با زحمات و مشکلات زیادی مواجه اند. برای حل مشکل این قشر چه برنامه‌ای دارید؟ طرح ایجاد» مناطق آزاد «برای حل مشکل کولبران چند سال پیش مطرح شد. این طرح آیا توانسته کمکی کند؟

راهکار مؤثر در حل مشکلات کولبری شناخت لایه‌های مهم این موضوع توسط دولت و مجلس و تعریف ساختاری متناسب برای ارتباط با این موضوع است، که می‌توان با تدوین قانون مناسب شغلی با بیمه و درآمد مشخص و کنترل در جابجایی کالاها در مرزهای کشور فراهم کرد.

*به نظر شما برای کاهش نرخ بیکاری در استان کردستان باید دست به چه اقداماتی زد؟

توسعه و حمایت از کسب‌وکارهای کوچک، استارت‌آپ‌ها، دانش بنیان‌ها, آموزش‌های مهارتی, توسعه جهانگردی و گردشگری, متناسب کردن پذیرش دانشجو با نیاز اقتصادی اجتماعی, ایجاد مشاغل خانگی, توسعه و حمایت از مشاغل روستایی

*برای رفع تنش آبی در استان کردستان چه برنامه‌هایی را پیشنهاد می‌کنید؟

آموزش و تغییر الگوی مصرف و روش زندگی, باز چرخانی پساب‌ها, افزایش سیستم‌های نوین آبیاری