سنندج_استاندار کردستان گفت: سد ژاوه پس از 16 سال نیمه اول سال آینده آبگیری می‌شود و مشکلات فرونشست و تامین آب دشت‌های کشاورزی شرق استان را از بین می برد.

به گزارش خبرنگار مهر، اسماعیل زارعی‌کوشا ظهر سه شنبه در جشنواره جوانان برتر ایران زمین در سنندج، اظهار کرد: جوانان نماد مرزداری، غیرت و ناموس‌پرستی کردستانی‌ها در دفاع از مرزهای کشورمان هستند و جوانان می‌توانند با ظرفیت‌های کردستان در عرصه‌های علمی، تجاری، ورزشی، صنعت و تکنولوژی این استان را در ردیف‌های برتر ملی و بین‌المللی قرار دهند.

وی با معرفی ظرفیت‌های موجود استان در ذهنیت مردم و همسایگان بیرونی را مهم خواند و افزود: این رسالت بزرگ مأموریتی برای مسؤولان و رسانه‌هاست و برای همین شخصاً با هر ابزاری از جمله پوشیدن لباس کردی در مناسبت‌ها، به دنبال معرفی این ظرفیت هستم.

استاندار کردستان عنوان کرد: همه باید اصالت مردم کردستان را ببینند چرا که پیشرفت، خلاقیت، نوآوری و هر رتبه و مقامی که در بستر اصالت قرار گیرد ارزش تصاعدی پیدا می‌کند.

زارعی کوشا به بخشی از پروژه‌های استان اشاره کرد و گفت: در سفر رئیس جمهور به استان ۵۰ درصد از مشکلات زیست، محیطی سد ژاوه با افتتاح تصفیه خانه سنندج رفع شد و ۵۰ درصد آن نیز با ساماندهی فاضلاب روستایی و نواحی منفصل شهری تا نیمه اول سال آینده برطرف خواهد شد که به آبگیری این سد می‌انجامد.

وی همچنین به تلاش برای اشتغال فارغ‌التحصیلان دانشگاهی پرداخت و بیان کرد: هدفگذاری سال آینده در حوزه فرهنگ و اقتصاد تقویت شرکت‌های دانش بنیان است.

استاندار کردستان احیای قنات و طرح‌های آبخیزداری در دشت‌های شرقی استان را از دیگر طرح‌های استان نام برد و بیان کرد: این طرح علاوه بر ارتقای ۷۰ سانتی‌تری ذخایر آبی به عنوان الگوی اجرایی به ۳۰ استان کشور ابلاغ شد.

زارعی کوشا خاطرنشان کرد: کردستان علاوه بر مواهب کشاورزی، معدنی، گردشگری، مرز و صنایع، گنجی بالاتر از همه اینها دارد که ظرفیت نیروی انسانی و بالاتر از هر داشته‌ای است.

وی افزود: برای اینکه این ظرفیت بتواند خود را نشان دهد، باید استان را در همه عرصه‌ها در سطح ملی، منطقه‌ای و کشوری معرفی کنیم.

استاندار کردستان با بیان اینکه مجموع ذخایر معدنی کردستان تا ۲ سال قبل، ۵۶۰ میلیون تن بود، اضافه کرد: با کار پیمایشی و ژیوفیزیک هوایی، ذخایر قطعی شناسایی شده در استان به یک میلیارد تن رسید که بخش مهمی از آن ذخایر ارزشمند طلا، نقره و سنگ آهن است.

زارعی کوشا از خام‌فروشی فرآورده‌های معدنی به عنوان خط قرمز مسؤولان کردستان در دولت سیزدهم نام برد و گفت: تمامی سرمایه‌گذاری‌های حوزه معدن باید در قالب زنجیره کامل ارزش باید تا ارزش افزوده آن نصیب استان شود.