خبرگزاری مهر -گروه دین و اندیشه: به اذعان صاحبنظران و کارشناسان، یکی از راههایی که میتوان مفاهیم کاربردی و مورد نیاز امروز جامعه را در بین مردم گفتمان کرد و به مسلمات فکری رایج بین مردم تبدیل کرد، حفظ آیات کلیدی قرآن توسط عموم جامعه است. مقام معظم رهبری به حفظ آیات کلیدی و مهمی که دست استعمار سعی در دورنگهداشتن جوامع اسلامی از آنان داشته است تأکید ویژهای دارند.
جهت تحقق قرآنی فریضه جهاد تبیین نیاز به یک حرکت و جریان قرآنی همافزای ملی، با پرچمداری جریانهای مردمی و حمایت تمام قد ظرفیتهای حاکمیتی و دولتی است. این جریان، در گام اول در ماه مبارک رمضان، جهت ادای فریضه فوری و قطعی جهاد تبیین و تقویت ایمان و امید مردم، به گفتمانسازی «زندگی با آیهها» ی قرآن با محوریت ۵۰ فراز از قرآن کریم میپردازد. این حرکت فراگیر با بهرهگیری از رسانه در ابعاد و سطوح گوناگون و با توجه به ظرفیتها و اقتضائات ماه مبارک رمضان که مقارن با تعطیلات نوروزی است، با تقویت حلقههای میانی و ظرفیتهای مردمی حاضر در میدان، به دنبال ایجاد یک حرکت ملی با همافزایی تمام ظرفیتهای مردمی و حکومتی است. در این حرکت، نگاه طیف گستردهای از مردم نسبت به قرآن تصحیح میگردد. بخشی از مردم با ۵۰ فراز از قرآن کریم که طرحی منسجم از نظام فکری مکتب را ارائه میدهد آشنا میشوند و به حفظ کردن این آیات تشویق و ترغیب میشوند و شاهد کنشگری آنان خواهیم بود، چرا که در گام دوم انقلاب، باید مردم را از صرف استفاده به افاده و کنشگری سوق دهیم.
در این مسیر و جهت اتقان و احکام هر چه بیشتر، با هدف محوریت یافتن نظرات اندیشمندانی که نظام اندیشهشان بر اساس مبانی قرآنی شکل گرفته و در عین تسلط به مبانی قرآنی، نگاهی به عرصه واقع و عینیت جامعه نیز در آنها وجود دارد،
طرح زندگی با آیهها در صدد است که عموم مردم را با مفاهیم آیات منتخب بیش از پیش آشنا کند و خبرگزاری مهر در مجموعه مطالب «زندگی با آیه ها» آیه منتخب هر روز به صورت تفصیلی صوتی و تصویری و مکتوب با بیان استاد محمدعلی انصاری مفسر قرآن کریم به تفسیر این آیات میپردازد.
بیست و سومین قسمت آیه ۷_۸ سوره زلزال است که خداوند میفرمایند: «فَمَنْ یَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ خَیْرًا یَرَهُ وَمَنْ یَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ شَرًّا یَرَهُ پس هر کس هموزن ذرّهای کار خیر انجام دهد آن را میبیند.!»
در این آیه نکاتی دارد که از آن چنین استخراج میشود:
آیه ۷ به سر انجام کار هر یک از این دو گروه مؤمن و کافر، نیکوکار و بدکار، اشاره کرده، میفرماید: «پس هر کس هم وزن ذرّهای کار خیر انجام دهد آن را میبیند» (فمن یعمل مثقال ذرة خیرا یره).
ظاهر این آیات نیز تأکید مجددی است بر مسأله «تجسم اعمال» و مشاهده خود عمل، اعم از نیک و بد در روز قیامت، که حتی اگر سر سوزنی کار نیک یا بد باشد در برابر صاحب آن مجسم میشود و آن را مشاهده میکند.
منظور از «ذرّة» در اینجا کوچکترین وزنهاست.نه تنها از آیات فوق، که از آیات مختلف قرآن به خوبی استفاده میشود که در حسابرسی اعمال در قیامت فوق العاده دقت و موشکافی میشود، در آیه ۱۶ سوره لقمان میخوانیم: «پسرم! اگر به اندازه سنگینی دانه خردلی (عمل نیک یا بد) باشد و در دل سنگی یا در گوشهای از آسمانها یا زمین پنهان گردد، خداوند آن را (در قیامت) برای حسابرسی میآورد، خداوند دقیق و آگاه است».
این تعبیرات نشان میدهد که در آن حسابرسی بزرگ کوچکترین کارها محاسبه میشود، ضمناً این آیات هشدار میدهد که: نه گناهان کوچک را کم اهمیت بشمرند، و نه اعمال خیر را کوچک، چیزی که مورد محاسبه الهی قرار میگیرد هر چه باشد کم اهمیت نیست.
به راستی ایمان عمیق به محتوای این آیات کافی است که انسان را در مسیر حق وادارد، و از هرگونه شر و فساد باز دارد.
* زلزله بزرگ زمین در آستانه قیامت، امری قطعی و حتمی است. «إِذا زُلْزِلَتِ الْأَرْضُ زِلْزالَها» (کلمه اذا در موردی بکار میرود که امر قطعی باشد)
* معاد جسمانی است. (جسم انسانها در زمین دفن شده که در قیامت خارج میشود، نه روح آنها) أَخْرَجَتِ الْأَرْضُ أَثْقالَها
* قیامت روز تحیّر انسان است. قالَ الْإِنْسانُ ما لَها
* هستی شعور دارد. َوْمَئِذٍ تُحَدِّثُ أَخْبارَها
*زمین از گواهان قیامت است. یَوْمَئِذٍ تُحَدِّثُ أَخْبارَها
* در قیامت راه هرگونه انکار بسته است. لِیُرَوْا أَعْمالَهُمْ
* همه مردم در دادگاه عدل الهی یکساناند. فَمَنْ یَعْمَلْ … فَمَنْ یَعْمَلْ...
*کیفر و پاداش الهی، بر اساس عمل است. فَمَنْ یَعْمَلْ … فَمَنْ یَعْمَلْ...
*عمل هر چه هم کوچک باشد، حساب و کتاب دارد. لذا نه گناهان را کوچک شمرید و نه عبادات را. مِثْقالَ ذَرَّةٍ