بوشهر- معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: کنشگران و گروه‌های فعال استان بوشهر در حوزه خانواده مطالبه گری‌هایی در حوزه جمعیت شکل دهند.

به گزارش خبرنگار مهر، قاسم برجوئی فرد بعد از ظهر جمعه در آئین افتتاح رویداد جامعه پرداز در بوشهر اظهار داشت: باید به موضوع جمعیت دور از هر نگاه سیاسی، جناحی و به‌عنوان موضوع ملی نگاه کنیم.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی بوشهر تصریح کرد: موضوع جمعیت و خانواده در دهه اخیر یکی از موضوعات اصلی کشور شده است و دغدغه‌مندان و فعالان فرهنگی را به این مبحث کشانده است.

برجوئی فرد اضافه کرد: کشور ایران در دهه ۶۰ بالاترین نرخ جمعیت را داشته یعنی سه و ۹۱ در رشد جمعیت را داشته است که در کمتر از ۳۰ سال این عدد به زیر یک رسیده است و در نرخ باروری نیز کاهشی بوده است.

وی تصریح کرد: اتفاقی که ۱۵۰ سال در اروپا دامن‌گیر خانواده شد و پیری جمعیت و سالمندی را به وجود آورد، متأسفانه در کشورمان کمتر از ۳۰ سال به وجود آورده است.

برجوئی فرد اضافه کرد: از نظر پنجره جمعیتی فرصت برای برون‌رفت از بحران جمعیتی برای کشورمان کمتر از یک دهه است.

وی تصریح کرد: اگر روند نرخ باروری در کشور بر اساس این الگو و مدل جمعیتی باشد، در سال ۱۴۲۰ به‌عنوان کشور پیر دنیا می‌شود و بر اساس پیش‌بینی‌ها در صورت ادامه همین الگو در سال ۱۴۲۰ بعد از ژاپن دومین کشور پیر جهان خواهیم بود و در سال ۱۴۸۰ بر اساس این الگو و مدل جمعیتی متأسفانه جمعیت کشورمان ۳۱ میلیون است که نصف آن نیز سالمندان تشکیل می‌دهند.

وی بابیان اینکه اقتدار و قدرت کشور با جمعیت محقق می‌شود گفت: با توجه به فرصت کوتاهی که در خصوص پنجره جمعیتی داریم، بنابراین همه جامعه در خصوص افزایش جمعیت نقش دارند.