سنندج_ رسم نوروز کُردها از دست نخورده‌ترین و اصیل‌ترین رسوم باستانی است و این مهم موجب شده تا سنندج به عنوان پایتخت نوروز جهان شناخته شود.

خبرگزاری مهر؛ گروه استان‌ها: استان کردستان پایتخت جشن‌های نوروزی هر ساله در سطح روستاهای گردشگری و مکان‌های مختلف جشن‌های نوروزی را در آستانه فصل بهار برگزار می‌کند.

رسم نوروز کُردها از دست نخورده‌ترین و اصیل‌ترین رسوم باستانی است و اکنون این رسوم که ریشه در قدمت تاریخ دارد، با نو شدن زمین جشن گرفته می‌شود و به شکرانه عبور از گردنه‌های زمستان و بخشش آسمان، اکنون زمین رویش دوباره خود را جشن می‌گیرد.

امسال نیز این رسم دیرینه کردستانی‌ها با برگزاری جشن و «هه‌لپه‌رکی» یا بزم کردی و مشعل گردانی روشن کردن آتش با حضور اقشار مختلف مردم و گردشگران و مسافران نوروزی در چند روستای گردشگری استان از جمله «دوپلوره»، «آرندان» و «چشمیدر» و غیره برگزار شد.

پیشوازی از بهار در این آئین توسط مردم کردستان شادی و نشاط را به ارمغان می‌آورد و زمینه جذب گردشگران و مسافران نوروزی به استان فرهنگی کردستان می‌شود.

ثبت جهانی اورامانات، وجود اماکن تاریخی و جاذبه‌های گردشگری این استان؛ سنندج را به عنوان پایتخت نوروز معرفی کرد و امروز این استان در هر گوشه و کنارش با رسیدن فصل بهار جشن‌های نوروزی خود را در روستاهای مختلف شاهد است.

وجود آثاری ارزشمندی همچون عمارت آصف، عمارت خسروآباد در داخل شهر سنندج و جاذبه‌هایی چون دریاچه زریوار، منطقه اورامانات، سراب قروه، غارکرفتو و تپه باستانی زیویه در سطح استان و فرهنگ غنی مردم منطقه بسترهای اساسی برای تبدیل سنندج به پایتخت نوروز ایران است که باید برای حفظ و ماندگاری این آثار گرانبها تلاش کرد.

گرچه از اوایل اسفند تاکنون شاهد برگزاری جشن‌های نوروزی در روستاهای مختلف استان بودیم و در فضای مجازی فیلم‌ها و تصاویر زیادی از شادی و نشاط مردم نیز به تصویر کشیده شد، اما دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان کردستان در یادداشتی از انجام برخی رفتارهای ناهنجار در برگزاری جشن‌های نوروزی استان کردستان انتقاد کرد و بیان داشت: به بهانه جشن‌های نوروزی فرهنگ اصیل کُردی را منحرف نکنید.

علی اصغر حسینی تأکید کرده است: کردستان سرزمین اصالت و فرهنگ که بخشی از آن مربوط به غنای موسیقی فاخر این استان بوده که بی شک سهم بزرگی در موسیقی اصیل کشور را دارد و نیز جشن استقبال از نوروز در فرهنگ دیرینه مردم دیار کردستان جایگاهی مهم داشته و خواهد داشت.

وی در مطلب خود بیان کرده است؛ جشن و شادی دمیدن حس امید و نشاط بین مردم است اما نباید در اجرای این مراسمات نوروزی غفلت ورزید که عده‌ای نه چندان آشنا به اصالت فرهنگ کردستان بخواهند زمینه ولنگاری فرهنگی ایجاد کنند و با کشف حجاب، لباس آراسته، موقر، زیبا و محجبه کُردی را در معرض انحراف قرار دهند و با کشف حجاب و یا پوشیدن لباس‌های برخی گروهک‌های تجزیه طلب واگرایی قومی را تبلیغ نمایند.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر کردستان اضافه کرد: مسؤولان نباید نسبت به گردانندگان پشت پرده این مراسمات بی توجه بوده و باید مانع از شکل گیری بدعت‌های ناروا در مسیر اعتلای فرهنگ اصیل کُردی شوند.

بی‌شک جشن‌های نوروزی در این استان علاوه بر جذب گردشگر شادی‌آفرین روزها و لحظات زندگی مردمان این دیار است و نمایش لباس فاخر کردی و محلی نیز در این جشن‌ها خود می‌تواند هویت فرهنگی و اصیل مردمان این سرزمین را به تصویر بکشد.