اردستان-رئیس شبکه بهداشت و درمان اردستان گفت: بازرسی‌های بهداشت محیط از مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی در شهرستان اردستان تشدید شده و تاکنون تعداد ۱۳۷ مورد بازدید انجام شده است.

حسن ذبیحی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: با توجه به فرارسیدن ماه مبارک رمضان و ایام پایان سال، بازرسی تیم‌های بهداشت محیط شبکه بهداشت و درمان از مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی، رستوران‌ها و مراکز پخت و فروش زولبیا و بامیه، تشدید شده است.

وی افزود: در بازرسی‌های بهداشت محیط، وضعیت سلامت افراد مشغول در محیط، داشتن کارت سلامت، فضای کارگاهی و همچنین مواد اولیه مورد استفاده جهت تهیه هرگونه مواد غذایی بررسی شده و با استفاده تجهیزاتی که به همراه دارند بار میکروبی و کیفیت روغن نیز بررسی می‌شود.

رئیس شبکه بهداشت و درمان اردستان با بیان اینکه فضای کارگاهی مراکز مواد غذایی باید استانداردهای بهداشت محیط را داشته باشد، خاطرنشان کرد: گشت‌های مشترک تیم بهداشت محیط همراه با اداره تعزیرات، دامپزشکی و اصناف نیز انجام می‌شود همچنین تقلبی بودن یا نبودن و بررسی سلامت مواد غذایی در این بازدیدها مورد توجه است.

ذبیحی تصریح کرد: براساس چک لیستی که بهداشت محیط دارد برخی از نواقص و موارد، نواقص غیربحرانی هستند و مواردی از نواقص نیز بحرانی محسوب می‌شوند که در این راستا، برای نواقص غیربحرانی تذکر جهت اصلاح داده می‌شود و برای نواقص بحرانی اخطار تعطیلی صادر خواهد شد.

وی ادامه داد: طرح ضربتی بازرسی‌های بهداشت محیط از ۱۵ اسفند در شهرستان شروع شده و تا ۲۵ فروردین ۱۴۰۳ در قالب تیم‌های ثابت، سیار و گشت مشترک ادامه خواهد شد.

رئیس شبکه بهداشت و درمان اردستان اضافه کرد: شهروندان می‌توانند در خصوص وضعیت بهداشتی نانوایی‌ها، اماکن تهیه و توزیع مواد غذایی، اماکن متبرکه و بوم‌گردی‌ها هرگونه مشکلی را شاهد بودند بلافاصله از طریق سامانه ۱۹۰ اطلاع دهند تا رسیدگی شود.

ذبیحی بیان کرد: تاکنون تعداد ۱۳۷ مورد بازدید از مراکز و اماکن مورد نظر در شهرستان انجام شده که ۲۳ مورد منجر به صدور اخطاریه شد و ۴ مورد نیز معرفی به مراجع قضائی داشتیم همچنین ۲ اخطار تعطیلی و ۲۲ مورد کلر سنجی آب نیز انجام شده است.

وی یادآور شد: در بازه زمانی دوماهه اخیر به دنبال بازدیدهای انجام شده بالغ بر ۱۳۰۰ کیلوگرم انواع مواد غذایی و بهداشتی غیرمجاز توقیف شده بود که با اخذ مجوز قانونی از مراجع قضائی، در محل دفن زباله شهر اردستان معدوم سازی شد.