به گزارش خبرنگار مهر، حجتالاسلام والمسلمین سیدمحمد باقر علوی تهرانی کارشناس دینی به مناسبت ماه مبارک رمضان در مسجد امیر به سخنرانی پرداخته و در خصوص انسان از نگاه قرآن، گفت: نقطه آغاز تحریک قوه شهویه در مساله جنسی، نگاه است. برای در امان ماندن از آثار سو قوه جنسی دو دستورالعمل کنترلی و یک دستورالعمل عبادی صادر شده است.
وی با بیان اینکه کنترل اول، دستور به مرد است. عنوان کرد: امیرمومنان امام علی (ع) میفرمایند، فروبستن چشم منصرفکننده خوبی از امیال و شهوات است. امام زین العابدین (ع) در رساله حقوقیه میفرمایند، حقِ شرمگاه این است که آن را حفظ کنی از چیزی که برای آن جایز نیست و با چشمپوشی آن را از ورطه گناه کمک کنید، چون کمککننده خوبی است. امام صادق (ع) میفرمایند هیچکدام از اعمال شما به اندازه چشم پوشیدن از حرام برای پاکدامنی از گناه ارزش ندارد. چشم از نگاه حرام بسته نمیشود مگر اینکه قبلاً خداوند در قلب انسان ورود پیدا کرده است.
این کارشناس دینی با استناد به سوره نور آیات ۳۰ و ۳۱ اظهار کرد: خداوند در این آیات میفرمایند به مردان اهل ایمان بگو چشمهایشان را ببندند. به زنان اهل ایمان هم بگو چشمشان را از ناروا ببندند.
حجتالاسلام والمسلمین علوی تهرانی در خصوص وظایف چشم، ابراز کرد: چشم باید ببیند و عبرت بگیرد. روز ۲۰ ماه رمضان سال ۴۰ صعصعة بن صوهان خدمت امیرمومنان امام علی (ع) رسید و موعظه خواست. حضرت فرمودند همین حالِ من موعظه است؛ تا دیروز حاکم استوار جهان اسلام بودم، امروز زمینگیر بستر هستم، و فردا مهمان خاک خواهم بود.
وی بیان کرد: هارون الرشید به امام موسی بن جعفر (ع) نامه نوشت که دریک خط کوتاه من را موعظه کن. حضرت پاسخ دادند؛ هیچ چیزی نیست که چشم تو آن را میبیند مگر اینکه در آن یک موعظه وجود دارد. هارون الرشید میگوید آفتاب از هر جا طلوع کند و هر جا غروب کند سرزمین من است. از این چیزیکه میبینی چه موعظهای باید بگیری، امام پاسخ دادند اگر حکومت ماندنی بود امروز دست تو نبود. همین که دست تو افتاده یعنی دست تو هم باقی نمیماند.
این استاد اخلاق با بیان اینکه رسول اکرم (ص) میفرمایند نگاه کردن به چهره علمایی که شما را به سوی خدا دعوت میکنند از وظایف چشم است. گفت: حضرت در حدیثی دیگر فرمودند کسیکه در روز جمعه به زیارت قبر پدر و مادر یا یکی از آنها برود، خدا او را میبخشد و او را در زمره نیکوکاران قرار میدهد و باز میفرمایند کسیکه به چهره فرزندش نگاه کند تا او احساس شادی کند، معادل آزاد کردن یک بنده است. عرض کردند: و اگر سیصد و شصت نگاه باشد؟ حضرت فرمودند: خداوند بزرگتر از تصور بندگان است.
حجتالاسلام والمسلمین علوی تهرانی تصریح کرد: امام باقر (ع) فرمودند کسیکه به کعبه نگاه کند در حالیکه حق را میشناسد، گناهانش بخشیده میشود و امور مهم زندگیاش تأمین میشود. امام صادق (ع) فرمودند: صد و بیست رحمت در کعبه وجود دارد، شصت رحمت برای کسانی است که طواف میکنند چهل رحمت برای کسانی است که نماز میخوانند و بیست رحمت برای کسانی است که فقط نگاه میکنند. و باز میفرمایند: وقتی بندگان برای رضای خدا به زیارت یکدیگر بروند هنوز برنگشتهاند که تمام آثار گناهش را از بین میبرند و حوائج دنیا و آخرتشان را برآورده میکنند.
وی با استناد به روایتی از امام رضا (ع)، اظهار کرد: حضرت میفرمایند نگاه کردن به چهره فرزندان ما عبادت است. به ایشان عرض کردند: نگاه کردن به امامانِ از فرزندان شما عبادت است یا به تمام فرزندان شما؟ فرمودند: بلکه نگاه کردن به تمام فرزندان پیامبر، مادامیکه از سیره و روش پیامبر جدا نشدهاند. در حدیث نقل شده که نگاه کردن به قرآن عبادت است و لو اینکه تلاوت هم نشود.
حجتالاسلام والمسلمین علوی تهرانی با بیان اینکه دستور دوم کنترلی برای بانوان است، عنوان کرد: مساله کنترل شهوت جنسی، یک امر تعادلی بین زن و مرد است. در سوره احزاب آیه ۳۳ میفرماید: مانند زنان دوران جاهلیت نباشید. که خودآرا و خودنما بودند. در سوره احزاب آیه ۳۲ میفرماید در سخن گفتنتان دلربایی نداشته باشید. این هشدار امیرمومنان امام علی (ع) است که در آخرالزمان قیامت نزدیک است و بدترین زمانها است، زنانی هستند بیحجاب، برهنه، خودآرا که دین را قبول ندارند و خودشان در فتنه افتادهاند، فرورفته در خواهشهای نفسانی بیحد و مرز و با شتاب در لذت فرو رفتهاند، محرمات الهی را حلال شماردند، به جهنم وارد میشوند و در آن جاودانه هستند.
وی افزود: دستور عبادی از امیرمومنان امام علی (ع) اگر زنی را دیدید و تحریک شدید، چشمتان را از او بردارید. اگر همسر ندارید دو رکعت نماز بخوانید و حمد الهی را به شدت و کثرت بگویید و درود بر پیامبر و آل پیامبر زیاد بفرستید. بعد از فضل خدا طلب کنید که این خواهش از شما دور شود. و میفرمایند این ذکر را زیاد بگویید: حَسبِیَ اللَّهُ لَا حَولَ وَ لَا قُوَّةَ اِلَّا بِاللَّهِ اَسئَلُ اللَّهَ مِن فَضلِهِ.
این کارشناس دینی با بیان اینکه دومین مصداق قوه شهویه در بیان معصومین، شکم است. گفت: عامل تحریک کننده شکم، لقمه است که میگویند باید حلال باشد که در جلسه بعد در اینباره سخن خواهیم گفت.