به گزارش خبرگزاری مهر، حجتالاسلام سیدمهدی خاموشی، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه، در نشست با کارکنان این سازمان که در محل نمازخانه سازمان اوقاف برگزار شد، با اشاره به سوره قدر و آیه «لَیۡلَةُ ٱلۡقَدۡرِ خَیۡرٞ مِّنۡ أَلۡفِ شَهۡرٖ» گفت: خداوند در این آیه میفرماید شب قدر از هزارماه بهتر است. آنچه در روش، منش و سنتهای دینی ما وجود دارد، این است که این شب را بیدار بمانیم. حتی در روایات آمده است که ائمه طاهرین (ع) اهل منزل را مأمور میکردند که روز بخوابند و شب بیدار باشند.
وی اظهار کرد: بیدار ماندن در شبهای قدر حکمتهایی دارد، یکی از آنها این است که «إِنَّ نَاشِئَةَ ٱلَّیۡلِ هِیَ أَشَدُّ وَطۡٔٗا وَأَقۡوَمُ قِیلًا»؛ (مسلّماً نماز و عبادت شبانه پابرجاتر و با استقامتتر است). نماز شب قدر یا نماز هفت قل هو الله نمازی مستحبی است که خواندن آن در شبهای قدر سفارش شده است و بعد از تمام شدن نماز هفتاد مرتبه ذکر «استغفر الله و اتوب الیه» باید تکرار شود. در روایات آمده است که کسی از خواندن این نماز برنمی خیزد مگر اینکه گناهانش بخشیده شود.
حجت الاسلام خاموشی افزود: نکتهای که در بیدار ماندن شب قدر نهفته این است که این بیدار ماندن برای بیدار شدن است. اینکه چگونه بصیرت پیدا کنیم و آگاه باشیم و به نظام خلقت نگاه نو داشته باشیم و اتفاقاتی که پیرامون ما میافتد منشأ یابی کنیم. ما باید برای رفتن به دنیای دیگر و ملاقات خدا مهیا شویم. «اسْتَعِدَّ لِسَفَرِکَ وَ حَصِّلْ زَادَکَ قَبْلَ حُلُولِ أَجَلِکَ»؛ (برای سفر آخرت آماده شو و زاد و توشه خویش را مهیا ساز، قبل از آنکه مرگت فرا رسد).
حجتالاسلام سیدمهدی خاموشی با بیان اینکه خداوند در شبهای قدر، سرنوشت انسانها را تعیین میکند، عنوان کرد: درست است زندگی ارادی است، اما منشأ اراده کجاست؟ چگونه انگیزهها هدفمند میشود؟ و به چه هدفی سوق پیدا میکنیم؟ «مَنْ أَصْغی إِلی ناطِق فَقَدْ عَبَدَهُ، فَإِنْ کانَ النّاطِقُ عَنِ اللّهِ فَقَدْ عَبَدَ اللّهَ وَ إِنْ کانَ النّاطِقُ یَنْطِقُ عَنْ لِسانِ إِبْلیسَ فَقَدْ عَبَدَ إِبْلیسَ» (هر که گوش به گویندهای دهد به راستی که او را پرستیده، پس اگر گوینده از جانب خدا باشد در واقع خدا را پرستیده و اگر گوینده از زبان ابلیس سخن گوید، به راستی که ابلیس را پرستیده است). گاهی ظاهر و قالب گوینده ابلیسی است، گاهی ظاهر و قالب گوینده ابلیسی نیست، ظاهر عابدانه دارد اما نیت ابلیسی است. باید این را تشخیص دهیم و بفهمیم.
رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: خداوند در قرآن فرموده (لَیۡلَةُ ٱلۡقَدۡرِ خَیۡرٞ مِّنۡ أَلۡفِ شَهۡر)، ما چه درکی از لیله القدر باید پیدا کنیم که برابر هزارماه برای ما کارآمدی داشته باشد و هزار ماه ما را پیش ببرد؟ خوب است در این زمینه تأمل کنید. واقعیت عالم هستی غیر از این است که ما به صورت ملموس درک میکنیم. «فَالْمُدَبِّرَاتِ أَمْرًا» عالم حساب و کتاب دارد. یک دعا برای شما ممکن است در پس کار شما زندگیتان را متحول کند.
وی اظهار کرد: یکی از فرمانها که باید به آن دقت کنیم فرمان امامت است. امام، شخصی است که خدا او را برای هدایت انگیزهها و تجمیع ارادهها برانگیخته است. امام، اهداف بلند دین و مسائل جامعه را می بیند و میگوید کدام مساله اصلی و کدام فرعی است. چرا خداوند فرموده باطن این شب، وجود شریف معصوم است؟ همه امامان معصوم در وجود صدیقه کبری (س) خلاصه هستند اما میفرماید باطن این شب، فاطمه زهرا (س) است یعنی باید رابطه مان را با امام برقرار کنیم و رابطه با امام دو طرفه است. اصولاً در عالم رابطه با هر موجودی دو طرفه است. حال در این تبادل، نسبت ما با امام چیست؟ اگر با امام زمان (عج) نسبت برقرار کردیم (خَیۡرٞ مِّنۡ أَلۡفِ شَهۡر) محقق میشود. (اِنَّ الحسینَ مِصباحُ الهُدی و سَفینةُ النَجاة) اگر در این کشتی سوار شوی تو را به ساحل امن و آسایش میرساند. (أولئک لهم الأمن وهم مهتدون الَّذِینَ) به همین جهت رسیدن به مقام امامت سخت است. «وَإِذِ ٱبۡتَلَیٰٓ إِبۡرَٰهِۧمَ رَبُّهُۥ بِکَلِمَٰتٖ فَأَتَمَّهُنَّۖ قَالَ إِنِّی جَاعِلُکَ لِلنَّاسِ إِمَامٗاۖ قَالَ وَمِن ذُرِّیَّتِیۖ قَالَ لَا یَنَالُ عَهۡدِی ٱلظَّٰلِمِینَ» (یادکن آنگاه که ابراهیم را پروردگارش به وسیلۀ کلماتی آزمود و او آن کلمات را [باموفقیت] به اِتمام رساند، [آنگاه پروردگار خطاب به او] فرمود: به تحقیق من تو را برای مردم پیشوا قرار میدهم، [ابراهیم] گفت: و از اولاد من هم؟، فرمود: عهد من، به ستمکاران نخواهد رسید.) کسی که اهل ظلم به خود، خدا و مخلوقات باشد شأن امامت ندارد. مثل کسی که اهل طهارت باطن نیست، ادراک قرآن برای او ممکن نیست. رسیدن به شأن امامت سخت است اما نکته این است ائمه و سلسله راهبران دینی به گونهای منتخب باری تعالی هستند که قدرت استجماع ارادهها برای جامعه رو به فلاح و جامعه ایده آل را داشته باشند. حال باید بیاندیشیم که ما در تجمیع ارادهها چقدر به امام کمک کرده ایم، امامی که کارش قرارگاه هدایت افکار و قلوب است. این بحث بسیار پراهمیت است.
حجت الاسلام خاموشی عنوان کرد: پس از انقلاب اسلامی، اتفاقاتی در جهان معاصر رخ داده و این اتفاقات عجیب و غریب دارد تاریخ جهان را رقم میزند. باید سعی کنیم از بحرانها عبور کنیم. باید پاسدار خون شهیدان باشیم. امروز اسرائیل ملعون در سرزمین اشغالی کولاکی از دژخیمی به راه انداخته است، اما همین اسرائیل جرأت تجاوز به ایران را ندارد. خوشبختانه انقلاب اسلامی خیلی پیشرفت کرده است.
وی با تاکید بر اینکه باید به تولید فکر کنیم، افزود: رهبر معظم انقلاب اسلامی «جهش تولید با مشارکت مردم» را به عنوان شعار سال مطرح کردند و سازمان اوقاف در این زمینه خود را موظف میداند. باید در هر قدمی هستیم یک گام جلوتر برداریم. در رابطه با فعالیتهای تولیدی و اقتصادی سازمان اوقاف نمایشگاهی در پایان اردیبهشت برگزار میشود که از عموم مردم دعوت میشود با حضور در این نمایشگاه با فعالیتهای تولیدی و اقتصادی اوقاف از نزدیک آشنا شوند. ما در سازمان اوقاف خود را مخاطب اصلی شعار سال میدانیم و معتقدیم باید سهمی در بهینه سازی اقتصاد جمهوری اسلامی ایفا کنیم.
رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه تصریح کرد: در سالی که گذشت اجرای نیت موقوفات در حد یک و نیم برابر سال گذشته بود که اتفاق مبارکی است.
تاریخ انتشار: ۱۵ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۵:۴۶
رییس سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان اینکه یکی از فرمانها که باید به آن دقت کنیم فرمان امامت است، گفت: اگر در شب قدر با امام زمان (عج) نسبت برقرار کردیم خیر من الف شهر محقق می شود.