حجت‌الاسلام والمسلمین رفیعی گفت: روز قیامت عذرخواهی ظالم بیهوده است و توبه و بازگشت آنها اثری ندارد. روز قدس جهت زنده نگه داشتن مظلومیت فلسطین است.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت‌الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی به مناسبت ماه مبارک رمضان به تفسیر آیاتی از سوره روم پرداخته و در ابتدا درباره مظلومیت فلسطین، گفت: ابتکار امام راحل در اینکه آخرین جمعه ماه رمضان را روز قدس نامیدند در این است که سبب شد مساله فلسطین فراموش نشود چراکه تقریباً داستان غم انگیز اشغال سرزمین فلسطین فراموش شده بود، با صلح‌نامه‌های متعدد و قراردادی که بین یاسر عرفات و امریکایی‌ها واقع شد تقریباً داستان فلسطین به حاشیه می‌رفت. امام راحل با این ابتکار قصه فلسطین را زنده نگه داشتند که امروز نسل جدیدی در فلسطین اینگونه در مقابل دشمن ایستادگی کرده و مطالبه‌گری داشته باشد.

این کارشناس دینی با بیان اینکه سوره حج آیه ۳۸ تا ۴۰ شرایط مشابهی با وضعیت امروز دارد که درباره مردم مکه است، عنوان کرد: در این داستان قریش سبب شدند که مسلمانان از مکه هجرت کنند و مهاجرین تقریباً ۸ سال از مکه دور بودند، در آیه ۳۸ سوره حج خداوند می‌فرماید بدانید که خداوند همیشه از مؤمنان دفاع می‌کند، خداوند از هر انسان خیانتکار و ناسپاس بدش می‌آید.

وی ادامه داد: خداوند در آیه دیگر می‌فرماید «ما اجازه دادیم بر کسی که به او ظلم شد از خود دفاع کند» در آیه ۴۰ می‌فرماید «اگر عده‌ای را به ناحق از سرزمین خود بیرون کنند به جرم اینکه مسلمان هستند این افراد می‌توانند از خود دفاع کنند و اگر دفاع نکنند و اجازه بدهند که بر آنها ظلم شود چهار چیز از بین می‌رود زیرا اگر دشمن حاکم شود صومعه‌ها، کلیساها، کنیسه‌های یهودی‌ها و مساجد همه را از بین می‌برند».

حجت‌الاسلام والمسلمین رفیعی با بیان اینکه داستان غم انگیز مردم فلسطین امروز به اوج رسیده است، اظهار کرد: جنایت عظیمی توسط اسراییل صورت می‌گیرد، البته منظور ما از اسراییل و صهیونیست ملتی نیست که آنجا زندگی می‌کنند بلکه رؤسای جمهور و نخست وزیرهای آنها است. در آنجا مسلمان، یهودی، مسیحی و میلیون‌ها انسان زندگی می‌کنند طبق نظر امام راحل و رهبر معظم انقلاب باید یک همه پرسی و نظرسنجی در آنجا انجام شود که مردم فلسطین حاکمان خود را انتخاب کنند. امروز در دنیا سه نظر وجود دارد که برخی همچون مصر با آن کنار آمدند، دولت مصر، اردن، امارات و کشورهای عربی با اسراییل کنار آمدند و تحت امر او هستند، برخی هم مثل ترکیه ریاکارانه برخورد می‌کنند در سخنرانی‌ها محکوم می‌کنند و امت در خفا به اسراییل اسلحه هم می‌فرستند. دسته سوم تنها کشوری مثل ایران است که شفاف اعتقاد دارد که این دولت غاصب است و باید از بین برود.

وی افزود: پیام روز جهانی قدس این است که داستان فلسطین فراموش نشده و به یک مساله حاشیه‌ای تبدیل نشود. طوفان الاقصی کار خود حماس و مردم فلسطین بوده است. مردم مظلوم فلسطین ۷۵ سال است که شهید می‌دهند، امروز پس از گذشت ۶ ماه در مقابل دولت غاصب ایستادگی کردند. ما با حضور در راهپیمایی روز قدس حمایت خود را از آنان اعلام می‌کنیم و ایمان داریم که وعده خداوند حق است و آنها پیروز می‌شوند.

این کارشناس دینی در ادامه به تفسیر آیه ۵۷ سوره روم پرداخته و گفت: طبق این آیه قرآن کریم روز قیامت عذرخواهی ظالم بیهوده است و توبه و بازگشت آنها هم اثری ندارد. آنچه خداوند در قرآن از قیامت می‌گوید گزارش از قیامت است، طبق آیات قرآن برخی سلسله عوامل برای ما در دنیا کاربردی است که در قیامت کاربردی نیست. در ایی دنیا ممکن است پولی بدهید و مشکل کسی را حل کنید اما در قیامت این کار را نمی‌توانید انجام بدهید. در قیامت فدیه قبول نمی‌شود در دنیا ممکن است کسی شما را یاری کند در قیامت سفارش پذیرفته نمی‌شود. در دنیا ممکن است اولاد یا اموال شما برای شما کاری انجام دهند اما در آخرت نمی‌توانند کاری انجام بدهند. همچنین در دنیا خویشاوندان می‌توانند به یکدیگر کمک کنند اما در آخرت دیگر نسبت‌های فامیلی وجود ندارد. در دنیا ممکن است انسان کسی را فریب بدهد و اما در آخرت مکر و کید هم اثر ندارد. در دنیا شاید شما بتوانید گناه خود را بر عهده دیگری بگذارید و فرافکنی کنید و آن را بر عهده کس دیگری قرار دهید اما در آخرت نمی‌شود این کار را انجام بدهید کسی بار گناه دیگری را بر دوش نمی‌کشد. در این دنیا شاید بتوانید پارتی درست کنید اما در آخرت پارتی مورد قبول قرار نمی‌گیرد.

وی با بیان اینکه یکی از عوامل دیگر که در آخرت پذیرفته نمی‌شود عذرخواهی است، اظهار کرد: در آیات دیگری خداوند می‌فرماید که ما اصلاً اجازه نمی‌دهیم که گناهکاران عذرخواهی بکنند. در چندین آیه از قرآن داریم که خداوند روز قیامت اجازه نمی‌دهد عذرخواهی پذیرفته شود. این آیه می‌گوید درست و صادقانه عمل کنید که نیازی به چنین موارد نداشته باشید، اگر نیاز به معذرت و عذرخواهی است در همین دنیا انجام بدهید.

حجت‌الاسلام والمسلمین رفیعی با استناد به فرمایش امام سجاد (ع) ابراز کرد: حضرت به خداوند می‌فرمایند «الهی من در هفت مورد از تو عذرخواهی می‌کنم؛ خدایا من عذر می‌خواهم اگر جلوی من به کسی ظلم شد و من او را یاری نکردم و سکوت کردم، خدایا از تو عذر می‌خواهم کسی به من خدمت کرد و من تشکر نکردم، خدایا عذرخواهی می‌کنم از اینکه کسی نزد من آمد عذرخواهی کرد و گفتم که من نمی‌بخشم، خدایا عذر می‌خواهم اگر فقیری به من مراجعه کرد و من نیاز او را برآورده نکردم، خدایا عذر می‌خواهم از اینکه اگر حق کسی از اولاد، همسر، همسایه، معلم و بزرگ‌تری بر عهده من است و من رعایت نکردم، خدایا عذر می‌خواهم از از اینکه عیبی از مؤمنی می‌دانستم و آن را نپوشاندم. از همه گناهانی که انجام دادم و می‌توانستم ترک کنم عذرخواهی می‌کنم». از این هفت مورد ۶ مورد آن به حق الناس برمی‌گردد. این دعا به ما نشان می‌دهد که جای معذرت خواهی در این دنیا قرار دارد. در قیامت عذرخواهی پذیرفته نمی‌شود.

وی ادامه داد: کسانی که به آنها احادیث اهل بیت (ع) و دستورات الهی رسیده و آنها را رعایت نکردند باید معذرت خواهی کنند. به ما گفتند تلاش کنید و کاری نکنید که مجبور به عذرخواهی بشوید، اگر خطایی انجام دادید توجیه نکنید و عذرخواهی کنید، یکی از چیزهایی که انسان را بالا می‌برد و رشد می‌دهد عذرخواهی است، عذرخواهی نشانه صداقت و جبران است، اگر کسی پیش شما عذرخواهی کرد آن را بپذیرید، همین دنیا بین خود عذرخواهی کنیم و اگر کسی عذرخواهی کرد بپذیریم.

این کارشناس دینی با استناد به روایتی تصریح کرد: در روایت است که خداوند روز قیامت از برخی عذرخواهی می‌کند، یکی از آنها فقرایی هستند که تلاش و کوشش داشتند اما باز هم زندگی آنها به سختی گذشته است. در روایت است پرده‌ای کنار می‌رود و آنها جایگاه عظیمی را در بهشت می‌بینند. خداوند می‌فرماید این جبران آن فقری است که شما در دنیا آن را تحمل کردید. حضرت ایوب (ع) در دنیا فقیر بود بنابراین در آخرت برای او جبران می‌کند. عذرخواهی دیگر خداوند از کسانی است که در دنیا دعا کردند و مستجاب نشد، خداوند در آخرت اجر آنها را می‌دهد، دعا کنندگان آنجا خوشحال می‌شوند که جبران خداوند بسیار بهتر از آن چیزی بود که این دنیا به آنها قرار بود بدهد.