رئیس اداره امور نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار ارکان صندوق‌های سرمایه‌گذاری در اساسنامه پیشنهادی به هیئت مدیره این سازمان را تشریح کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر رضا کیانی، مدیر، امین، حسابرس، ضامن و کارگزار را ارکان الگوی پیشنهادی صندوق‌های سرمایه‌گذاری اعلام کرد و افزود : انتخاب و تغییر ارکان توسط مجمع صندوق که از اجتماع دارندگان واحدهای سرمایه‌گذاری ممتاز تشکیل می‌شود، صورت می‌پذیرد.

وی با بیان اینکه مدیر صندوق‌های سرمایه‌گذاری شخصیتی حقوقی(شرکت تأمین سرمایه، کارگزار، سبدگردان) خواهد بود، افزود : مدیریت دارایی‌های صندوق و انجام امور اداری مهم‌ترین وظایف مدیر است . مدیر امور مربوط به ادارة پرتفوی صندوق را توسط هیئت اجرایی یا مشاوران که متشکل از افراد حقیقی متخصص هستند، انجام خواهد داد.

کیانی با اشاره به اینکه اعضای هیئت اجرایی صندوق‌های سرمایه‌گذاری را مدیر انتخاب خواهد کرد ، گفت : این افراد مسئولیت تصمیم‌گیری در مورد خرید و فروش سهام صندوق را برعهده خواهند داشت.

رئیس اداره امور نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار افزود : بر اساس اساسنامه پیشنهادی، امین وظایفی همچون، دفتر امور سرمایه‌گذاران (transfer agent)، نظارت بر دیگر ارکان صندوق (trustee) و در مواردی نگهداری (custodian) آن دسته از اوراق بهادار صندوق که در بورس معامله نمی‌شوند، مانند اوراق مشارکت دولتی را برعهده دارد.

وی ادامه داد: در بخش امور سرمایه‌گذاران، تمامی اطلاعات سرمایه‌گذاران و صدور و ابطال واحدهای سرمایه‌گذاری در اختیار امین خواهد بود افزون بر این برای اطمینان بیشتر، این اطلاعات در اختیار مدیر صندوق نیز قرار دارد.

رئیس اداره امور نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار در مورد انتخاب حسابرس در صندوق‌های سرمایه‌گذاری افزود : با توجه به اینکه حسابرس بازوی اجرایی امین در صندوق خواهد بود، حسابرس را امین به مجمع پیشنهاد خواهد داد .

وی اضافه کرد : حسابرس علاوه بر مسئولیت بررسی صورت‌های مالی صندوق و نظارت بر عملیات مالی آن، ممکن است بخشی از وظایف نظارتی امین را نیز برعهده گیرد.

کیانی با بیان اینکه صندوق‌های سرمایه‌گذاری بنیانی باز و سرمایه‌ای متغیر خواهند داشت، گفت: ضامن نقش مهمی در این صندوق‌ها ایفا نموده و نقد شوندگی واحدهای سرمایه‌گذاری عادی صندوق را ضمانت خواهد کرد.

وی با اشاره به نقدشوندگی نه چندان مناسب بورس اوراق بهادار تهران، رسیدگی به تقاضاهای ابطال سرمایه گذاران در شرایط نبود وجوه نقد کافی و همچنین عدم امکان فروش سهام موجود در پرتفوی صندوق را از مشکلات فراروی صندوق ها دانست که حل آن بر عهده ضامن نهاده شده است.

بدین ترتیب در چنین شرایطی ضامن وجوه نقد لازم را در اختیار صندوق قرار داده و در قبال آن واحد سرمایه گذاری دریافت می­کند.

وی نقدشوندگی نه چندان مناسب بورس اوراق بهادار تهران، رسیدگی به تقاضاهای ابطال سرمایه‌گذاران در شرایط نبود وجوه نقد کافی و همچنین عدم امکان فروش سهام موجود در پرتفوی صندوق را از مشکلات فراروی این صندوق‌ها دانست و افزود : حل این مشکل بر عهده ضامن نهاد، خواهد بود.

کیانی ادامه داد : بدین ترتیب در چنین شرایطی ضامن، وجوه نقد لازم را در اختیار صندوق قرار داده و در قبال آن واحد سرمایه گذاری دریافت می­کند.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه هیچ الزام یا منعی از سوی سازمان بورس و اوراق بهادار برای تضمین حداقل سود، اصل سرمایه‌گذاری یا ارزش اسمی واحدهای سرمایه‌گذاری در صندوق‌های سرمایه‌گذاری وجود ندارد، اظهار داشت : در صورت تمایل مؤسسان صندوق‌های سرمایه‌گذاری(سهامداران ممتاز اولیه) به ارایه چنین تضمین‌هایی، بی شک هزینه ارایه خدمات ضامن به صندوق و در نهایت کل هزینه صندوق افزایش درخور ملاحظه‌ای خواهد یافت.

رئیس اداره امور نهادهای مالی سازمان بورس تصریح کرد : ضامن برای انجام مناسب وظایف خود باید از توانمندی مالی قابل قبولی برخوردار باشد و بنابر این پیش‌بینی می‌شود ضمانت صندوق‌های بزرگ برعهده شرکت‌های تامین سرمایه یا بانک‌ها گذارده شود.

کیانی کارگزاران را آخرین ارکان صندوق‌های سرمایه‌گذاری اعلام کرد و گفت: کارگزار یا کارگزاران صندوق توسط مدیر انتخاب شده و پس از قبولی سمت سفارش‌های خرید و فروش اوراق بهادار صندوق را انجام خواهند داد. وی در پایان به امکان واگذاری جایگاه‌های معاملاتی ویژه ای به کارگزاران صندوق‌های سرمایه‌گذاری با هدف انجام معاملات صندوق‌ها از طریق این جایگاه ها اشاره کرد.

براساس گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه، معاونت نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار، هفته گذشته اساسنامه و امیدنامه نمونه صندوق‌های سرمایه‌گذاری را برای تصویب به هیات مدیره این سازمان ارایه کرده است.