نشست این هفته شهرکتاب با حضور ژان کلود کاریر به بررسی کتاب "عارف جان سوخته" (درباره زندگی و احوال مولانا) نوشته نهال تجدد اختصاص دارد.

به گزارش خبرگزاری مهر، به تازگی کتاب "عارف جان‌سوخته" نوشته‌ نهال تجدد با ترجمه‌ مهستی بحرینی منتشر شده است. نهال تجدد نویسنده‌ای ایرانی‌ است که آثار خود را به زبان فرانسه می‌نویسد و در عین حال به زبان مادری خود هم تسلط دارد. تجدد در این اثر، زندگینامه‌ ای از مولانا را در قالب رمان به دست داده است که هم حوادث اصلی زندگی او را دربر می‌گیرد و هم به رویدادهای تاریخی زمان او اشاره دارد.

نشست هفتگی شهرکتاب در روز سه ‌شنبه چهارم دی ماه ساعت 17 به نقد و بررسی این کتاب اختصاص دارد که با حضور ژان کلود کاریر، نهال تجدد، مهستی بحرینی و پیروز سیار برگزار می‌شود.

در این نشست ژان کلود کاریر - نمایشنامه ‌نویس و فیلمنامه ‌نویس مشهور فرانسوی - به بازتاب آثار و اندیشه‌های مولانا در فرانسه نیز اشاره می‌کند.

کاریر متولد 19 سپتامبر 1931 در فرانسه است. همکاری او و لوئیس بونوئل از سال 1964 با فیلم "خاطرات یک مستخدمه" آغاز شد که فیلمنامه آن را با همکاری بونوئل نوشت و خودش نقش کشیش یک دهکده را بازی کرد. او و فیلمساز سرشناس اسپانیایی در تمام فیلمهای بعدی بونوئل از جمله "بل دو ژور"، "راه شیری"، "جذابیت پنهان بورژوازی"، "شبح آزادی" و "میل مبهم هوس" با هم کار کردند. کاریر سابقه همکاری با گروهی از مطرحترین فیلمسازان دنیا شامل میلوش فورمن، فولکر شلندورف، لویی مال، آندری وایدا، ژان لوک گدار و ناگیسا اوشیما را نیز دارد. او اخیرا فیلمنامه "ارواح گویا" را نوشت که به کارگردانی میلوش فورمن و با بازی ناتالی پورتمن و استلان اسکارسگارد تولید و اکران شده است. کاریر سه بار برای فیلمهای "جذابیت پنهان بورژوازی"، "میل مبهم هوس" و "سبکی تحمل ناپذیر هستی" نامزد اسکار برای بهترین فیلمنامه شد.