به گزارش خبرگزاری مهر، محمد رسولی استاد دانشگاه و شاهنامه شناس با اشاره به برگزاری نشست تخصصی شاهنامه پژوهی در خانه اندیشمندان علوم انسانی گفت: این نشست با حضور استاد هوشنگ طالع شاهنامه شناس و نویسنده کتاب تاریخ ایران کهن و دیگر اساتید به طور مشخص به دوره فریدونیان در ایران پرداخته و روشن شد تورانیان نیز ایرانی نژاد بودهاند. آنها در واقع نوادگان فریدون بودهاند و ترک نبودهاند.
وی افزود: در دوره فریدونیان که در شاهنامه با نام فریدون به آن اشاره شده است، شاهد آغاز درگیریهایی بین تبارهای ایرانی هستیم، یعنی میان تورانیان که فرزند تور هستند با ایرانیان، که سرآغاز شروع این جنگها با کشته شدن «ایرج» است.
اینپژوهشگر در ادامه گفت: مطلب مهمی که در این نشست به آن پرداخته شد، سخن و پندی است که فریدون به ایرج میگوید، به این مضمون که اگرچه ایرانی به طور ذاتی صلح جو و آشتی طلب است ولی باید که در مقابل دشمن خود به همان مقدار نیرومند، توانمند، مجهز و مسلح باشد که دشمن است، بنابراین هر سلاح پیشرفته روز، که دشمن دارا است ایران هم برای بقای خود باید داشته باشد. اینطور نیست که همیشه آشتی و صلح و سازش باعث بقا باشد بلکه برعکس آن ممکن است انجام گیرد. بنابراین باید جایی که باید بجنگی، جنگ کرد، حتی به ناچار. پند فریدون به ایرج در شاهنامه شامل این بیت است «تو گر پیش شمشیر مهرآوری _ سرت گردد آشفته از داوری». یعنی تو نمیتونی وقتی دشمن با شمشیر در حال حمله به تو است با او مهربان باشی.
رسولی گفت: حالا شمشیر سلاح اون روز بوده امروز هم دشمن هر سلاحی دارد باید همچون آن و یا در سطح بالاتر را در کشور داشته باشیم. ولی ایرج به این پند پدر توجه نمیکند و با مهربانی و روی باز به پیشواز سلم و تور میرود و آنان به طور ناجوانمردانه سر ایرج را میبرند. این پند بسیار مهمی است که از این قسمت شاهنامه میشود دریافت کرد.
وی افزود: نکته مهم دیگری که در نشست مذکور به آن پرداخته شد، این است که برخلاف آن چیزی که پیشینیان میگفتند و ما نیز پیشتر میپنداشتیم، حقیقت نیست که فریدون کشور را بین سه پسرش تقسیم کرد، بلکه فریدون به عنوان نماد ایران که در آن زمان ایران خاستگاه تمدن بشری و به ویژه در آن زمان تنها جای متمدن در روی زمین بود، سلم و تور را مأمور عمران و آبادانی و یاد دادن زندگی متمدنانه به دیگران میکند.
ایناستاد دانشگاه در پایان گفت: سلم به سوی غرب و تور به سوی شرق فرستاده میشوند تا تمدن، شهرنشینی و شهریاری داشتن را در آن مناطق گسترش دهند. این موضوع در واقع خیلی تفاوت دارد با برداشت سنتی ساده که فکر کنیم فریدون کشور را بین سه فرزندش تقسیم کرد. میبینیم که حتی بعد از اعتراض آنها فریدون در پاسخ میگوید: «این مأموریت و تقسیم کار، بر اساس تشخیص دانشمندان و انجمن و بزرگان کشور بوده است». این نشان میدهد که تصمیمات سیاسی یک طرفه و از سوی یک شخص گرفته نمیشده بلکه انجمن بزرگان در اتخاذ تصمیم برای کارهای مهم، نقش مهم و مثبت و مؤثری داشتند.