ادعای اخیر عضو هیات‌رییسه مجلس درباره گرفتن استفتاء از مراجع مبنی بر بلامانع‌بودن تعطیلی روز شنبه، در حالی مطرح می‌شود که پیگیری‌های خبرنگار مهر خلاف این موضوع را به اثبات می‌رساند.

به گزارش خبرگزاری مهر، «محسن پیرهادی» عضو هیأت‌رییسه مجلس شورای اسلامی روز گذشته ۲۴ اردیبهشت‌ماه با تاکید بر اینکه تصمیمات ملی و اصلاح برخی رویه‌ها نیازمند انجام مباحثات علمی و عمیق است، گفته بود که به‌رغم مانور و اتهام‌تراشی برخی منتقدان و مخالفان، پس از بررسی‌های دقیقی که صورت گرفت عیان شد، تغییر تعطیلی از «پنج شنبه و جمعه» به «جمعه و شنبه» منع شرعی و قانونی ندارد و تصمیمی حاکمیتی محسوب می‌شود که صرفاً نیاز به یک عزم و رویکرد اصلاح بر اساس منافع و مصالح کشور دارد.

نماینده مردم تهران در مجلس مدعی شده بود که برای روشن‌شدن صحت ادعای مخالفین طرح مذکور از دفاتر آیات عظام ناصر مکارم شیرازی، نوری همدانی به صورت شفاهی و تلفنی و از دفتر آیت‌الله عظما علوی گرگانی به صورت کتبی در خصوص تشبه تعطیلی شنبه با یهودیت استفتا کرده‌ایم؛ فحوی مشترک پاسخ کتبی و شفاهی دفاتر این مراجع بزرگوار تقلید بر این نکات تاکید داشت که اصلاح روندها بر اساس سبب انتفاع جامعه اسلامی و مسلمین بلامانع است.

این در حالی است که بر اساس پیگیری‌های خبرنگار خبرگزاری مهر، تصریح شده است که هرگونه استفتاء به صورت کتبی پاسخ داده می‌شود؛ بنابراین استفتایی از این دفاتر نسبت به تشبه تعطیلی شنبه با یهودیت صورت نگرفته است و اگر هم استفتایی انجام شود به صورت کتبی در دفاتر مراجع ثبت خواهد شد و لازم است متن کتبی آن را در رسانه‌ها منتشر کنند.

دفاتر این مراجع همچنین بیان کرده‌اند که احتمالاً به صورت تلفنی یا شفاهی از پاسخ‌گویان دفاتر سوالاتی پرسیده شده است و پاسخ‌گویان ما با توجه به مباحثی که رد و بدل شده است، نکاتی را گفته‌اند و این پرسش و پاسخ را به عنوان استفتاء گرفته‌اند.

نکته جالب ماجرا اینجاست که آقای پیرهادی گفته از دفتر حضرت آیت‌الله «سیدمحمدعلی علوی گرگانی» به صورت کتبی درباره این موضوع استفتاء گرفته‌، حال آنکه این مرجع تقلید اسفندماه ۱۴۰۰ بر اثر ایست قلبی در سن ۸۲ سالگی دارفانی را وداع گفته‌اند.

در همین باره خبرنگار مهر در تماس با دفتر حضرت آیت الله مکارم شیرازی صحت و سقم ادعای پیرهادی را مورد سوال قرار داد که دفتر معظم‌له تاکید دارند که شخص استفتاکننده باید متن پاسخ به استفتا را ممهور به مُهر مرجع تقلید داشته باشد. در ادامه مشروح گفت‌وگوی یکی از اعضای دفتر حضرت آیت الله مکارم شیرازی را از نظر خواهید گذراند. پیشتر لازم به ذکر است که تماس خبرنگار مهر با دفتر حضرت آیت الله حسین نوری همدانی بدون پاسخ باقی ماند.

مدعی باید متن استفتاء از آیت الله مکارم شیرازی را داشته باشد

یکی از اعضای دفتر آیت الله مکارم شیرازی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر گفت: هر کسی استفتاء کرده، باید شماره نامه را بدهد و اعلام کند که به چه روشی استفتاء کرده است؛ تلفنی بوده یا نظر خود حضرت آیت الله مکارم شیرازی را پرسیده و یا نامه گرفته‌اند که مُهر آیت الله مکارم را دارد.

وی افزود: اگر نامه گرفته باشند، این نامه شماره دارد و توسط حضرت آیت الله مکارم شیرازی مُهر شده است؛ در این صورت می‌شود پیگیری کرد.

عضو دفتر حضرت آیت الله مکارم شیرازی تصریح کرد: برای ادعای خود باید یک نامه شماره‌دار ممهور به مُهر حضرت آقای مکارم ارائه دهند که در این صورت، ادعای مطرح شده، درست است؛ در غیر این صورت نمی‌شود ادعا کرد که استفتاء کرده‌اند.

وی افزود: فردی که ادعا کرده، باید نامه استفتاء خود را منتشر کند؛ اگر بگوید تلفنی پرسیده یا حضوری، هیچکدام مورد تأیید نیست؛ کسی که ادعا می‌کند من استفتاء از مرجع تقلید کرده و این جواب را گرفته‌ام، باید پاسخ استفتاء خود که ممهور به مُهر آن مرجع تقلید است را ارائه دهد که در این صورت بشود ادعای او را تأیید کرد.

عضو دفتر حضرت آیت الله مکارم شیرازی گفت: چندین دیدگاه برای پاسخ به استفتاءاز قبیل پیامک، ایمیل، تلفن، نامه و از طریق سایت و … وجود دارد و این موضوع قابل پیگیری نیست. وقتی کسی ادعا می‌کند که استفتاء کرده است باید از او خواست که پاسخ مرجع ممهور به مُهر ایشان را به ما نشان بدهید.

وی افزود: هر کسی استفتاء بخواهد باید به دفتر نامه بزند و بعد از شماره‌شدن نامه و مطرح‌شدن در جلسه و پاسخ مرجع تقلید و نوشته شدن توسط خطاط آن متن، توسط مرجع تقلید مُهر شود؛ این روند استفتاء مورد تایید ما است.