کارگردان نماهنگ «بابارضا ۲» همزمان با انتشار رسمی این اثر تصویری موسیقایی در آستانه میلاد حضرت رضا (ع)، توضیحاتی درباره روند تولید این پروژه که ویژه گروه سنی کودک و نوجوان است، ارائه داد.

به گزارش خبرنگارمهر، «بابارضا ۲» عنوان نماهنگی با صدای روح الله رحیمیان، همراهی گروه سرود احسان و گروه سرود فُطرس قم است که به تازگی پیش روی مخاطبان قرار گرفت.

سیدصادق رمضانیان شاعر، احسان جوادی آهنگساز و خواننده و حسین شهرابی کارگردانی این نماهنگ را که در مرکز موسیقی مأوا با همکاری مرکز ارتباطات رسانه‌ای آستان قدس رضوی تولید شده به عهده دارند.

حسین شهرابی کارگردان نماهنگ «بابارضا ۲» درباره علت ساخت این نماهنگ پس از «بابارضا ۱» بیان کرد: از همان زمان که «بابارضا ۱» ساخته شد اقبال زیادی نسبت به این کار وجود داشت که ما شاهد بازخوردهای مثبت بسیاری هم بودیم. کما اینکه در استان‌هایی که پویش‌های مختلف داشتیم، بچه‌هایی که سرود را حفظ کردند پرشمار بودند مخصوصاً پویش استان یزد در سال گذشته که ویدئوی خوبی از آن ساخته و باعث جلب توجه و نظر استان‌های دیگر هم شد، یکی از مثال‌های اقبال نماهنگ از «بابارضا» بود.

وی در مورد علت اقبال از این نماهنگ تصریح کرد: من در تولید «بابارضا ۱» سهم نداشتم اما در مورد «بابارضا ۲» آن چه که بیش از همه برای مردم جذاب بود حالت صحبت عامیانه اثر با امام رضا (ع) و این بود که ایشان را نه امام که «بابارضا» صدا می‌کند؛ با این شیوه گفتار، بچه‌ها بهتر ارتباط گرفته، شعر را حفظ و توانستند آن را در مدرسه‌ها و دیگر جاها بخوانند. بچه‌ها شعر را با ذوق و احساس می‌خوانند و نظرات زیادی در این مدت داشتیم که «بابارضا ۲» خیلی خوب است چرا که بچه‌ها به سرعت با آن ارتباط گرفته اند و آن را حفظ می‌کنند.

شهرابی در پاسخ به این پرسش که چرا تعداد دختران در این نماهنگ بیش از پسران است و آیا هدفی در این کار وجود داشته است؟ گفت: در تولید این اثر هم هنرمند دختر و هم هنرمند پسر داشتیم. اتفاقاً این پرسش را از من پرسیدند که چرا دخترها بیشترند و جواب من این بود که ما پسر هم داشتیم و برابر با دختران هم داشتیم اما در تدوین غالباً تصاویر دختران بیشتر شد چرا که حس دخترانه کار قشنگ‌تر بود؛ حس چشمان و بیان دختران کوچک احساس بهتری را منتقل می‌کرد و تفاوت رنگ لباس‌هایی که برای آنها انتخاب شده بود، جذابیت بصری بیشتری داشت. البته که دختران بامزه‌تر می‌خوانند و طبیعی است که در این گونه آثار از این ویژگی بیشتر استفاده شود.

این کارگردان درباره انتخاب روح الله رحیمیان به عنوان خواننده این اثر بیان کرد: تجربه موفق «بابارضا ۱» باعث شد که از همان ابتدا که تصمیم به ساخت «بابارضا ۲» گرفتیم بخواهیم که آقای رحیمیان این سرود را بخواند و سیدصادق رمضانی شعر را برای ما بنویسد.

وی در توضیح سختی‌های تولید این اثر اظهار کرد: حساسیت‌ها در پیش تولید و دکوپاژ موجب شد که پلان‌های مختلفی که انتخاب کرده بودیم را حذف کنیم؛ ضمن این که اتفاقات حرم، مجوزها و سخت گیری ها و زمان تولید اثر همگی فشاری را به ما وارد می‌کرد اما آنچه در نهایت رقم خورد و مقبول افتاد لطف امام رضا (ع) بود. توضیح دیگر اینکه ما با پیش تولید یک هفته کامل درگیر ساخت بودیم. همه بچه‌ها مشهدی بودند؛ یک روز کامل سرود را با تک تک بچه‌ها تمرین کردیم و آنهایی را که زودتر یاد گرفتند و توانستم ارتباط بهتری با آنها بگیرم انتخاب کردم.

شهرابی یادآور شد: «بابارضا ۲» تجربه اول کارگردانی ام بود و در پیش تولید با انگیزه و اشتیاق بسیاری جلو رفتم تا به تولید رسیدم اما وقتی روز اول وارد حرم شدیم فهمیدم چه حجم کاری مفصلی دارم. ما هشت صبح در حرم حاضر شدیم و پلان‌ها را چیده بودیم و منتظر بودیم کار را انجام دهیم اما دیدم بچه‌ها خواب آلود هستند. ذهنیت من این بود که هر یک ساعت یک پلان بگیرم اما با تأخیر زیادی مواجه شدم و چند ساعت گذشت تا توانستم یک پلان بگیرم. به دلیل سن کم بچه‌ها، ارتباطی که باید با دوربین می‌گرفتند و ارتباطی که من باید با آنها می‌گرفتم کار ما چالش زمان‌بری داشت.

این هنرمند در پایان گفت: از همان زمان که کارگردانی کار را به من سپردند چون کار برای امام رضا (ع) بود انرژی مثبت ایشان با ما همراه شد؛ شیرین‌ترین لحظه تولید این اثر برای من زمان ورود به حرم و مدد امام رضا (ع) بود که در نهایت منجر شد که کار مقبول بیفتد. این تازه شروع کار است چرا که تا ولادت ایشان زمان بسیاری داریم.