عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، از شرایط سخت رزیدنت‌ها در مراکز درمانی، به شدت گلایه کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، رضا آریان پور، با تاکید بر ضرورت درک شرایط روحی و روانی و معیشتی رزیدنت‌ها توسط وزارت بهداشت، گفت: متأسفانه کادر آموزشی، دانشگاه‌ها را پادگانی اداره می‌کنند، یعنی اگر رزیدنت به هر علتی مشکلی دارد و قادر به حضور برای انجام کشیک نیست؛ بدون اینکه به مشکلات فرد توجه شود پادگانی با او برخورد می‌کنند. گویا، رزیدنت سرباز و کادر آموزشی، هیأت علمی و مدیر گروه، فرمانده پادگان است که رزیدنت حق لغو کشیک و برنامه ارائه شده را ندارد و در صورت انجام این کار مورد بازخواست قرار می‌گیرد.

وی با عنوان این مطلب که رزیدنت سال اول باید ۱۵ کشیک ۲۴ ساعته را بگذارند، افزود: سریع‌ترین زمانی که رزیدنت می‌تواند به منزل برود و استراحت کند ساعت ۱۶ عصر روز بعد از کشیک است و بیش از ۳۶ ساعت و در برخی موارد تا ۴۸ ساعت و ۷۲ ساعت مشغول خدمت است، در حالی که باید حداقل کشیک‌ها برای رشته‌های پُر استرس مانند داخلی، بیهوشی، طب اورژانس و قلب و عروق و کودکان در نظر گرفته شود.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با اشاره به بررسی مشکلات رزیدنت‌ها در این کمیسیون، ادامه داد: با ورود کمیسیون، حقوق رزیدنت‌ها ۱.۵ برابر شد و در حال حاضر نسبت به گذشته وضعیت بهتری دارند هر چند باز هم متناسب با میزان خدمات ارائه شده نیست و باید حداقل حقوق پزشک عمومی را دریافت کنند.

وی افزود: بر اساس قانون کار ساعات کار هفتگی ۴۴ ساعت است اما رزیدنت در یک کشیک حداقل ۳۶ ساعت کار می‌کند و حتی اضافه کاری هم برای آنها تعریف نشده در حالی که اگر اضافه کاری می‌گرفتند حداقل حقوقشان ترمیم می‌شد و انگیزه لازم برای خدمت را داشتند.

آریان پور با اشاره به اینکه رزیدنت‌ها حق کار در سیستم غیردولتی را ندارند، گفت: اگر در سیستم دولتی از ظرفیت رزیدنت‌ها در برخی درمانگاه‌ها استفاده شود می‌توانند بخشی از هزینه‌های زندگی خود را تأمین کنند و از سویی کمبود پزشک در درمانگاه‌ها حل خواهد شد، زیرا در حال حاضر شاهد کمبود پزشک در برخی درمانگاه‌های کشور به ویژه تهران هستیم اما متأسفانه به این موضوع توجه نمی‌شود.