کتاب «جامعه شناسی مد؛ مقدمه‌ای بر مطالعات مُد (فشن)» نوشته یونیا کاوامورا با ترجمه صدیقه نایفی توسط انتشارات سروش منتشر و راهی بازار نشر شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، کتاب «جامعه شناسی مد؛ مقدمه‌ای بر مطالعات مُد (فشن)» نوشته یونیا کاوامورا به تازگی با ترجمه صدیقه نایفی توسط انتشارات سروش منتشر و روانه بازار نشر شده است.

کتاب «جامعه‌شناسی مد؛ مقدمه‌ای بر مطالعات مُد (فشن) یا مدشناسی»، مد را در کنار جامعه‌شناسی فرهنگ تلقی می‌کند و ضمن ارائه چکیده‌ای از آرا جامعه‌شناسان کلاسیک، معاصر و نظریه‌های مرتبط با مد، به تشریح چگونگی عملکرد نظام مد در سطوح مختلف می‌پردازد. نویسنده کتاب با مرور مباحث، مسائل و دیدگاه‌های کلیدی مطالعات جامعه‌شناسی مد، کاوش کامل در این زمینه ارائه می‌کند. او با آغاز از مبانی و پرداختن به ریشه‌شناسی، خاستگاه، موافقان و مخالفان مد، به تبیین تفاوت میان مد به عنوان مفهومی ذهنی و لباس به عنوان ملموس‌ترین شکل عینیت یافته از این مفهوم می‌پردازد و تصویری از این پدیده به مخاطب ارائه می‌دهد.

نویسنده کتاب، یونیا کاوامورا، استاد جامعه‌شناسی مؤسسه فناوری مد در ایالات متحده و صاحب آثاری متعدد در زمینه مطالعات مد و مباحث جامعه‌شناختی و فرهنگی مرتبط با آن است.

این کتاب به حوزه‌ای جدید از دانش یعنی مدشناسی و یا جامعه‌شناسی مد اختصاص دارد. جامعه‌شناسی به ویژه جامعه‌شناسی فرهنگ و هنر به نسبت بسیاری از علوم دیگر، رشته‌ای جدید در ایران به‌شمار می‌رود که پایه‌های دانش امروزی آن در غرب و آرا نویسندگان و پژوهشگران غربی قرار دارد. در این میان مُد نیز که در تقاطع هنر، فرهنگ، اقتصاد و سیاست قرار دارد پدیده‌ای نوظهور در جامعه ایران به‌شمار می‌رود که شکل امروزی آن با ظهور نشانه‌هایی از مدرنیسم و پویایی اجتماعی در ارتباط است. گرچه این پدیده تا پیش از قرن بیستم به دلایل گوناگون از جایگاه و وجاهت لازم برای بررسی‌های علمی نزد پژوهشگران برخوردار نبود، اما از قرن بیستم به این سو و به‌ویژه در سال‌های اخیر مورد توجه پژوهشگران قرار گرفته و بررسی‌هایی تاریخی، فرهنگی، اقتصادی، روان‌شناسانه، جامعه‌شناسانه و غیره روی آن صورت پذیرفته‌است.

مطالعات جامعه‌شناختی مرتبط با مقوله مد حتی از سایر بررسی‌های جامعه‌شناسی فرهنگ و هنر نیز متأخرتر هستند. اغلب کتاب‌های تخصصی منتشرشده در ایران درباره مقوله مد به همین چند سال اخیر باز می‌گردد و در حال حاضر اثری جامع در زمینه جامعه‌شناسی مد و معرفی نظام آن شامل تبیین چگونگی کارکرد مد، نقش طراحان، تولیدکنندگان، مهارکنندگان و مصرف‌کنندگان در اختیار علاقه‌مندان و خوانندگان فارسی زبان نیست. همین مسأله و پر کردن بخشی از خلأ موجود در زمینه مطالعات جامعه‌شناختی مد، مهم‌ترین انگیزه و دلیل اصلی مترجم برای ترجمه اثر پیشِ رو است.

این کتاب با ۲۱۴ صفحه، شمارگان ۲۰۰ نسخه و قیمت ۲۱۲ هزار تومان عرضه شده است.