مشهد- بهترین بندگان در کلام امام رضا (ع) دارای پنج ویژگی هستند که اگر بخواهیم بدانیم چه کسانی از خوب‌ترین بندگان خداوند متعال هستند باید این پنج خصلت را در او جست‌وجو کرد.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: ماه ذی‌القعده که یازدهمین ماه قمری است با ولادت حضرت فاطمه معصومه (س) آغاز می‌شود و با شهادت حضرت جوادالائمه (ع) به پایان می‌رسد. یازدهمین روز از این ماه به نام سالروز ولادت باسعادت علی ابن موسی الرضا (ع) و روز ۲۳ آن به نام روز زیارتی هشتمین اختر تابناک آسمان امامت و ولایت نامگذاری شده و همه این‌ها در کنار هم موجب شده است تا از ماه ذی‌القعده به نام ماه امام رضا (ع) هم یاد کنند.

زیارت مرقدهای مطهر و حرم‌های شریف ائمه معصومین (ع) که یکی از راه‌های تقرب به خداوند متعال است در همه زمان‌ها مفید و مناسب و از ثواب بسیاری برخوردار بوده ولی بر اساس روایات و تعالیم دینی عبادت در برخی از زمان‌ها و مکان‌ها مانند شب‌های قدر، روز عرفه و … مؤثرتر است.

فضیلت زیارت امام رضا (ع) در روز ۲۳ ذی‌القعده

زیارت ولی نعمتمان علی بن موسی الرضا (ع) نیز گرچه در همه روزها و ایام سال از ثواب و فضیلت بالایی برخوردار است ولی در برخی از روزها مانند روزهای ذکر شده در ماه ذی القعده، ماه رجب، و ایام شهادت، ولایتعهدی و روز چهارشنبه در هر هفته که از روزهای منتسب به ایشان است طبق روایات مورد توجه و اهمیت بیشتری است.

شیخ عباس قمی در وقایع الایام و مفاتیح الجنان در فضیلت ماه ذی القعده می‌نویسد: «بدان که این ماه اول ماه‌های حرام است که حق تعالی در قرآن مجید ذکر فرموده و آنها ذی القعده و ذی الحجه، محرم و رجب است که در اسلام معظم و مکرم بوده‌اند و سید ابن طاووس روایتی نقل کرده که ذی القعده محل اجابت دعاست در وقت شدت و در روز یکشنبه این ماه نمازی با فضیلت بسیار از رسول خدا (ص) روایت کرده که مجملش آن است که هر که آن‌را به جا آورد، توبه‌اش مقبول و گناهش آمرزیده شود و خصماء او در روز قیامت از او راضی شوند و با ایمان بمیرد و دینش گرفته نشود و قبرش گشاده و نورانی گردد و والدینش از او راضی گردند و مغفرت شامل حال والدین او و ذریه او گردد و توسعه رزق پیدا کند و ملک الموت با او در وقت مردن مدارا کند و به آسانی جان او بیرون شود.»

علامه‌مجلسی نیز در بحارالانوار بر استحباب زیارت امام رضا (ع) در روزهای خاصی تأکید بیشتری داشته‌اند که این روزها عبارتند از: «روز تولد آن حضرت، یازدهم ذی‌القعده. روز شهادت امام (ع)، آخرین روز یا هفدهم ماه صفر یا بیست و چهارم ماه رمضان، روز بیعت مردم با ایشان یعنی روز اول یا ششم ماه رمضان. روز بیست‌وسوم ذی القعده که بنابر قولی در چنین روزی آن حضرت به شهادت رسیده‌اند.»

سید بن طاووس نیز در اقبال الاعمال برای زیارت امام رضا (ع) استحباب ذکر کرده‌اند و به نظر می‌رسد به استناد همین کلام سید بن طاووس است که روز بیست و سوم این ماه به عنوان روز زیارتی حضرت مشهور شده و زیارت ایشان از دور و نزدیک مورد توجه قرار گرفته است.

ویژه برنامه‌های روز ۲۳ ذی‌القعده در حرم مطهر ثامن‌الائمه (ع)

معاون تبلیغات اسلامی حرم مطهر رضوی به مناسبت ایام شهادت امام رضا (ع) و روز زیارتی آن حضرت اظهار کرد: همه ساله در این روز با فضیلت حرم مطهر رضوی میزبان خیل دلدادگان به خاندان عصمت و طهارت (ع) است که از راه‌های دور و نزدیک برای زیارت به آستان ملک پاسبان حضرت رضا (ع) مشرف می‌شوند.

حجت‌الاسلام حسین شریعتی‌نژاد با بیان اینکه ویژه برنامه‌های صبح شهادت حضرت ثامن‌الائمه (ع) از ساعت ۹ صبح روز شنبه ۱۲ خرداد با بیان احکام و مسائل شرعی توسط حجت‌الاسلام والمسلمین رنجبر آغاز می‌شود گفت: در ادامه این مراسم زیارت جامعه کبیره توسط حجت‌الاسلام سید مسعود موسوی قرائت خواهد شد.

وی عنوان کرد: مرثیه سرایی و ذکر مصیبت اهل بیت (ع) توسط ذاکران اهل بیت (ع) سید محمود صفاتی و محسن عرب خالقی و سخنرانی حجت‌الاسلام ناصر رفیعی از دیگر برنامه‌های صبح شهادت امام رضا (ع) است.

معاون تبلیغات اسلامی حرم مطهر رضوی بیان کرد: ویژه برنامه‌های شام شهادت حضرت ثامن‌الحجج (ع) نیز ساعتی قبل از اذان مغرب با قرائت قرآن و سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین حاج علی‌اکبری و قرائت زیارت جامعه کبیره توسط مهدی سروری آغاز می‌شود.

حجت‌الاسلام شریعتی‌نژاد افزود: این مراسم بعد از اقامه نماز مغرب و عشاء با قرائت زیارت امین‌الله و مرثیه سرایی توسط حاج احمد واعظی، شعرخوانی شاعر آئینی، رضا رحیمی عنبران ادامه پیدا می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی شریعتی‌تبار پیرامون سیره رضوی و قرائت دعای عالیة المضامین و عزاداری و مرثیه سرایی با نوای رضا عرفانیان پایان بخش ویژه برنامه‌های ایام زیارتی حضرت رضا (ع) و ایام زیارتی آن حضرت خواهد بود.

خوب‌ترین بندگان خداوند در کلام امام مهربانی‌ها

امام جمعه کاخک در گفت‌وگو با خبرنگار مهر به بیان روایتی از امام رضا (ع) درباره خصوصیات خوب‌ترین بندگان خداوند متعال پرداخت و گفت: بهترین بندگان در کلام امام رضا (ع) دارای پنج ویژگی هستند که اگر بخواهیم بدانیم چه کسانی از خوب‌ترین بندگان خداوند متعال هستند باید این پنج خصلت را در او جست‌وجو کرد.

حجت‌الاسلام حسین خاتونی با بیان این روایت «وَ سُئِلَ عَنْ خِیَارِ اَلْعِبَادِ فَقَالَ عَلَیْهِ اَلسَّلاَمُ اَلَّذِینَ إِذَا أَحْسَنُوا اِسْتَبْشَرُوا وَ إِذَا أَسَاءُوا اِسْتَغْفَرُوا وَ إِذَا أُعْطُوا شَکَرُوا وَ إِذَا اُبْتُلُوا صَبَرُوا وَ إِذَا غَضِبُوا عَفَوْا» اظهار کرد: خوب‌ترین بندگان خدا آن کسانی که اگر کار نیک و عمل خوبی و شایسته‌ای کردند، شاد می‌شوند البته شادمانی که بر محور توفیق الهی است.

وی با بیان اینکه توصیه به استغفار توصیه مشترک همه اولیای الهی است افزود: «وَ اِذا اَسائُوا اِستَغفِروُا» یعنی اگر لغزشی از آنان سر زد و خطایی کردند و عمل ناشایستی انجام دادند از خداوند پوزش طلبیده و استغفار کنند.

وی با تاکید بر اینکه استغفار انسان را از هم و غم و غصه‌ها دور می‌کند تصریح کرد: یکی از آثار و برکات زیارت امام رضا (ع) همین رفع غم و غصه هست که همه افرادی که به زیارت مشرف شدند تجربه کرده‌اند.

امام جمعه کاخک از شکرگذاری به عنوان سومین ویژگی بندگان درجه یک خدا یاد کرد و افزود: «وَ اِذا اُعطوُا شَکَروُا» یعنی در برابر هر نعمت مادی و معنوی شکرگزار خداوند باشیم و اگر روحیه ناسپاسی در ما باشد یعنی شیطان در رسیدن به اهدافش موفق شده است از این رو باید هم در برابر خدا و هم واسطه‌های نعمت شکرگزار باشیم.

خاتونی از صبر، حلم و بردباری به عنوان چهارمین ویژگی بندگان خوب خدا بر اساس این روایت یاد کرد و افزود: بندگان خوب خداوند «وَ اِذَا ابتَلَوا صَبَرُوا» اگر گرفتاری پیدا کنند، جزع و فزع نمی‌کنند بلکه اهل صبر و بردباری هستند.

امام جمعه کاخک بخشش و مدارا را پنجمین ویژگی بندگان خوب خدا بیان و اظهار کرد: «وَ اِذا غَضِبُوا عَفَوا» یعنی نه تنها در موقع غضب زمام اختیار را از دست نمی‌دهند بلکه عفو و غفران می‌کنند.

خاتونی خاطرنشان کرد: البته باید توجه داشته باشیم که از غضب للله نمی‌توانیم بگذریم یعنی مثلاً از غضبی که نسبت به رژیم غاصب صهیونیستی داریم هیچ موقع نمی‌گذریم.

روز زیارتی امام رضا (ع) فرصت خوبی برای زیارت بامعرفت این حضرت از راه دور و نزدیک است؛ فرصتی که با کمی تأمل و اندیشیدن در سیره و احادیث این امام رئوف می‌توانیم با توسل به آن حضرت تلاش کنیم تا با کسب ویژگی‌های اخلاقی و رفتاری در مسیر بنده خوب خدا شدن گام برداریم.