پیشوا- همزمان با سالگرد قیام خونین ۱۵ خرداد سال ۴۲، مردم ولایتمدار پیشوا با برپایی راهپیمایی با شکوه، یاد و خاطره شهدای این قیام خونین را زنده نگاه داشتند.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: مردم ولایتمدار، شهیدپرور و همیشه در صحنه پیشوا ظهر سه شنبه و همزمان با سالگرد قیام خونین ۱۵ خرداد سال ۴۲، از ساعات اولیه روز در میدان امام خمینی (ره) پیشوا اجتماع کرده و با عبور از خیابان‌های اصلی شهر، در حرم مطهر جعفر بن موسی (ع) تجمع کرده و یاد و خاطره شهدای این قیام را زنده نگاه داشتند.

یکی از شرکت کنندگان در راهپیمایی ۱۵ خرداد پیشوا در گفتگو با خبرنگار مهر قیام ۱۵ خرداد را قیامی اثرگذار در تاریخ ایران برشمرد و اضافه کرد: شهرهای ایران در خرداد ۴۲ به نشانه اعتراض و رهایی مرجع تقلیدشان به خیابان‌ها ریختند تا دولت در فشار قرار گرفته و ایشان را از زندان برهاند که البته ملت با اصرار بر حرف حق، نتیجه گرفت و امام عزیز از زندان رژیم پلید پهلوی آزاد شد.

قیام ۱۵ خرداد در تاریخ معاصر ایران ماندگار شد

مهدی مقاری آزادی امام را ثمره مجاهدت آزادمردان و خون شهدا دانست و اضافه کرد: ملت بصیر ایران با باور به خدا و اراده مردم، توانست، تومار حکومت ۲۵۰۰ شاهنشاهی را در هم پیچیده و رهسپار زباله‌دان تاریخ کند.

این فعال رسانه‌ای ادامه داد: شهدای ۱۵ خرداد از مظلوم ترین شهدای اسلام و انقلاب اسلامی هستند که برای تک تک مردم، نمادی از صبر و استقامت هستند و سرمشقی از دلدادگی را برای همگان نوشته‌اند.

وی با بیان اینکه قیام ۱۵ خرداد در تاریخ معاصر ایران ماندگار شد، اضافه کرد: شهر مقدس پیشوا که به واسطه وجود مضجع نورانی حضرت جعفربن موسی الکاظم (ع) محل آمد و شد مردم و متدینین بود و هم اینک نیز چنین شرایطی را دارد، در دهه چهل شمسی، چونان خورشیدی پرتلالو، به همه ایران روشنی بخشید و زمینه‌ساز تشکیل نظام جمهوری اسلامی گشت.

این خبرنگار با گله از افرادی که در قضیه قیام ۱۵ خرداد به تحریف تاریخ دست زده اند، گفت: باید با تکیه بر عقلانیت مردم و بهره از ظرایف هنری و فرهنگی، آنچه در آن روز تاریخی اتفاق افتاده است بی پیرایه و در کمال صداقت برای مردم بازگو شده و سینه به سینه به نسل‌های بعدی انتقال یابد.

مقاری قیام ۱۵ خرداد را نشانه‌ای از سرمایه اجتماعی و مذهبی مردم پیشوا توصیف کرد و گفت: جمعیت معدود پیشوا ولی شکل‌گیری این اجتماع با عظمت، نمادی از دلدادگی به امام حسین (ع) و عاشورا است و این مهم، بیانگر این نکته است که در مسیر حسین (ع) همه عزت و آبرو می‌یابند که مردم پیشوای مقدس به چنین جایگاهی دست یافتند.

سردادن شعارهای «مرگ بر آمریکا»، «مرگ بر اسرائیل»، «هیهات من الذله» در پیشوا

راهپیمایان در این راهپیمایی با سردادن شعارهای «مرگ بر آمریکا»، «مرگ بر اسرائیل»، «هیهات من الذله»، «حسین حسین شعار ماست شهادت افتخار ماست»، خشم و انزجار خود را از هرگونه ظلم و ستم اعلام داشتند.

پیشوایی ها که پرچم سه رنگ جمهوری اسلامی و تصاویری از امام راحل و رهبری و پلاکاردهایی با مضامین ایستادگی و مقاومت در برابر استکبار جهانی در دست داشتند، یاد و خاطره شهیدان انقلاب و مبارزان ۱۵ خرداد ۴۲ را گرامی داشتند.

حجت الاسلام سید ضیاالدین آقاجانپور، نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان عقیدتی سیاسی وزارت دفاع در جمع پیشوایی ها به سخنرانی پرداخت.

حضور انبوه جوانان و نوجوانان پیشوا در این راهپیمایی پرشور ثابت کرد که انقلاب اسلامی متعلق به نسل یا دوره‌ای خاص نیست، جوانان پیشوا دوشادوش پدران خود فریاد ضد استکبار سر دادند تا اعلام کنند از میراثی که پدرانشان برای آنان به جای گذاشته اند حراست خواهند کرد.

در جریان قیام خونین ۱۵ خرداد سال ۴۲ هفت جوان ورامینی به نام‌های سیدمرتضی طباطبایی، حسن خانی، عزت الله رجبی، امیرهوشنگ معصومشاهی، جعفر عرب مقصودی، مسیب مهابادی و ابوالقاسم اردستانی در اعتراض به دستگیری حضرت امام خمینی (ره)، به دست نیروهای رژیم شاهنشاهی به شهادت رسیدند.